D&D Bästa class för att slippa systemet?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
De gånger jag spelar DnD har jag bara roligt trots systemet. Spelet i sig är bara en massa styltigt brötande. Nu ska vi köra lite 5e när jag åker hem några dagar. Så jag undrar, vilka classer (& ev raser) är bäst för att inte behöva hålla på med systemet så mycket, helst alls?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
De gånger jag spelar DnD har jag bara roligt trots systemet. Spelet i sig är bara en massa styltigt brötande. Nu ska vi köra lite 5e när jag åker hem några dagar. Så jag undrar, vilka classer (& ev raser) är bäst för att inte behöva hålla på med systemet så mycket, helst alls?
Från vilken lvl? Jag vill spontant säga fighter men när jag tänker på det känns det som att det ändå finns en del system att hålla koll på där bakom beroende på vilken nivå spelet startar på.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Från vilken lvl? Jag vill spontant säga fighter men när jag tänker på det känns det som att det ändå finns en del system att hålla koll på där bakom beroende på vilken nivå spelet startar på.
Ingen aning. Ca 5 kanske? Det brukar väl vara standard om det inte är 1, eller är det 0?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
En trend är att börja på lvl 3 då det är vid det tillfället alla klasser låst upp sin sub-class. Men det händer även att du börjar vid lvl 1, beror lite på spelbordet. Men jag ska kika lite med utgång från lvl 1, 3 eller 5 och se om jag kan återkomma med ett bra svar på din fråga :gremsmile:
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Fighter / Champion är så vitt jag kan förstå mekaniskt enklats. Även barbaren är värd att titta på.
Medhåll på denna, det kluriga med champion är att du tvingas hålla reda på smite och besvärjelser. Det kluriga med barbaren är att du tvingas hålla koll på rage. Men det är definitivt mindre mekanik än andra klasser i spelet.

Edit: Notera att jag nu skrev champion och tänkte på paladin... jag spelar för mycket pathfinder 2...
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Okej, så Champion/Warrior är enklast om man inte vill lära sig många regler. Hur är det om man vill spela en karaktär som är orienterad mot annat än strid som problemlösning?

Vi ska inte köra osr-like/hexkräl.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Okej, så Champion/Warrior är enklast om man inte vill lära sig många regler. Hur är det om man vill spela en karaktär som är orienterad mot annat än strid som problemlösning?
Det här är inte ett bra svar men bästa som jag kommer på spontant. En spellcaster, till exempel bard eller druid, som fokuserar på besvärjelser som manipulerar sin omgivning och människorna omkring denne istället för att göra skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Okej, så Champion/Warrior är enklast om man inte vill lära sig många regler. Hur är det om man vill spela en karaktär som är orienterad mot annat än strid som problemlösning?

Vi ska inte köra osr-like/hexkräl.
Vill du hålla på med skills och att lösa grejer så är den lättaste klassen Rogue och sedan subklassen Assasin. Men det är verkligen ett rejält steg till att använda systemet mer än att spela Fighter - Champion eller Barbarian - Bear.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vill du hålla på med skills och att lösa grejer så är den lättaste klassen Rogue och sedan subklassen Assasin. Men det är verkligen ett rejält steg till att använda systemet mer än att spela Fighter - Champion eller Barbarian - Bear.
Rogue, absolut, +1.

Warlock går nog också, men kräver mkt mer systemkunskap och resurshantering. Barden har massor av trollformler.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Cool, då blire en dvärgisk mördare.

Påverkar alignment systemtuggandet något?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag vill också slå ett slag för Barbarian path of the totem warrior, aspect of the bear.
In och banka och tål mer stryk när man använder Rage(alla skada utom psycic damage är halverad) . Kombinera det med reckless attack (som man får på lvl 2) och featen Great weapon master, så är man rätt ruskigt i strid redan på Lvl 3
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Okej, så Champion/Warrior är enklast om man inte vill lära sig många regler. Hur är det om man vill spela en karaktär som är orienterad mot annat än strid som problemlösning?
Rogue har ju redan föreslagits, och den är ju generellt bra på skills. Men vill man opta för sociala situationer går det inte att slå en Bard som bara tar formlerna för att charma och kontrollera folk. Fast då måste man interagera lite med magi-reglerna, så klart.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
1: Den mest straight forward samt enklaste classen att spela är fighter.

2: Det är DnD du skall spela , vadå spela en class som löser problem på annat sätt än strid . Våld är Universallösning i DnD 🤣
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Hur är det om man vill ha nån liten förmåga som tillåter så mycket improvisation som möjligt, finns det nån klass med en bra sådan, utan att det blir för mycket annat mök?
 
Top