D&D Bästa class för att slippa systemet?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Hur är det om man vill ha nån liten förmåga som tillåter så mycket improvisation som möjligt, finns det nån klass med en bra sådan, utan att det blir för mycket annat mök?
Vill du ha ett specialtrick du hänger allting runt är det bästa valet Barbarian. Rage är en knapp som gör dig till levande våld men du har bara så mycket av den. Är den här fighten värd det? Det är som i Doom där man sparar ammo till de större vapnen för tänk om man behöver det senare. Det är ett taktiskt element att hänga allting på.

Paladinen är mer komplicerad. Men! Det finns builds där din grej är SMITE! Fuck spells, din grej är att du kanaliserar gudarnas och animes vrede in i folk genom ditt svärd.

Druiden är en MARDRÖM av komplicerade regler att spela. Noll rekomendation. MEN! Att ha som sin stora grej att bli djur är awesome. Det är ett flexibelt verktyg man kan göra vad man vill med. Men spela inte en.

Warlocken hade varit great om dem var som i 3.5 fortfarande och hade Eldritch blast som sin stora grej. Men i 5ed är den mycket klyddigare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hur är det om man vill ha nån liten förmåga som tillåter så mycket improvisation som möjligt, finns det nån klass med en bra sådan, utan att det blir för mycket annat mök?
Fighter / Battlemaster ger ett gäng tärningar (en resurs) man kan göra lite kul saker med i strid, men i övrigt har man inte mycket att hålla koll på.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Vi börjar från 1. De ville old schoola sig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska man spela caster tycker jag att warlock och sorcerer är minst system (de har minst spells att hålla reda på).

warlock är den klass som passar minst in i DnD. Tänk på klassen är ett samarbete med DM som spelar din patron. Det blir roligare om din patron är aktiv och kommunicerar med warlocken.

Jag spelar en cthulhu-warlock och den är inte så mäktig (men rolig).

Cthulhu-förmågan Awakened Mind är jättefånig och jag tror att WotC själva insett det, för senare raser/klasser är betydigt mäktigare.

Original PHB Awakende Mind:
Starting at 1st level, your alien knowledge gives you the ability to touch the minds of other creatures. You can telepathically speak to any creature you can see within 30 feet of you. You don't need to share a language with the creature for it to understand your telepathic utterances, but the creature must be able to understand at least one language.

Senare UA Thri-Kreen:
You have the magical ability to communicate mentally with any number of willing creatures you can see within 120 feet of you. A contacted creature doesn’t need to share a language with you, but it must be able to understand at least one language. Your telepathic link to a creature is broken if you and the creature move more than 120 feet apart, if either of you is incapacitated, or if either of you mentally breaks the contact (no action required).

Kolla med DM om du iaf får ändra "speak" (envägs sänd) till communicate (tvåvägs-telepati).

Jag valde pact of the chain och imp som familiar.
Vi gjorde så att DM spelar impen, på det sättet blir impen som en NPC i gruppen som alla kan kommunicera med - det är mycket roligare än om man själv kontrollerar sin familiar.
Normalt är telepathic range för familiars 100 feet.
Men i MM finns en ruta om imps som familiars och där står det att just imps kan kommunicera på ett avstånd av 1 mile.
Dessutom: tar du invocation devil's sight kan både du och din imp se i magiskt mörker, sedan kastar du spell darkness på ett mynt som din imp flyger runt med - sedan börjar det roliga.

Jag spelar en feg "manipulator" som försöker undvika att slåss till varje pris.
Jag tog background charalatan och kan förklä mig och lura folk.
Kombinerar man det med eldritch invocation Mask of many faces kan man ha hur kul som helst.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
De gånger jag spelar DnD har jag bara roligt trots systemet. Spelet i sig är bara en massa styltigt brötande. Nu ska vi köra lite 5e när jag åker hem några dagar. Så jag undrar, vilka classer (& ev raser) är bäst för att inte behöva hålla på med systemet så mycket, helst alls?
Jag vet inte riktigt vad i systemet du ogillar, eller om du inte är en fan av tradrollspel, men lösningen är inte så mycket klassen och rasen som hur du spelar. Skapa en rollperson med ett beteende som minimerar kontakt med systemet. Gör inte saker som kräver att du slår tärning, och sätt färdighetspoäng på den typ av färdigheter som används minst i äventyren. Bidra istället med saker på gestaltningsnivå, som gemytlighet, förslag och idéer vid planerande och de gånger du måste interagera med systemet välj färdigheter framför träffslag för färre modifikationer. Om du väljer en formelkastare ta formler som inte kräver tärningsslag från din sida eller att hålla reda på saves.
 
Top