Bästa bestiariet (-ium?)

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jorges verkar svår att få tag på! Blir väldigt nyfiken pga hyllningskören.
Mitt tips är att testa att fjärrlåna den till ditt bibliotek om man bara vill kolla in den och inte punga ut runt 1000 kr. Den finns på Umeå stadsbibliotek nämnligen!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker zonernas zoologi är supercool.
Jorges bestiarium är oxå fantastisk. Griparna till exempel.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jorges? Njaaa, nä. Ambitionen var nog i mina ögon bättre än genomörandet. Sedan när har en medeltida munk pratat om evolution?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Bilderna i Jorges är fantastiska, kombinerat med några ruskigt bra stämningstexter. Men totalt är det inte direkt så ball som jag kände som ung, nu när jag bläddrar igenom det idag.

Zonernas Zoologi däremot, den är lika bra som när jag pillade på den första gången som tonåring. Galet bra till och med.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Jorges bestiarium, utan tvekan. Fantastiska illustrationer, bra stämningstexter och en härlig mall att först ha en subjektiv iakttagelse, sen en mer objektiv bild och sist stats. Att det dessutom funkar som en tie-in till spelet förhöjer bara känslan mer. Vill minnas att @Brynjard gav oss utdrag ur boken om våra rollpersoner kom över information om någon best.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag gillar The Monster Overhaul mer än något annat bestiarium. Illustrationerna är visserligen inte så eleganta (inget stort förlag bakom), men det är ett bestiarium som är skrivet för att användas. Oerhört effektivt utan att känslan försvinner. Jag önskar att fler kunde laborera mer med vad man kan göra med bestiariet som form. Det kan vara något mer än bara beskrivningar av varelser, som är farliga och kan utföra olika sorters attacker.

 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jorges? Njaaa, nä. Ambitionen var nog i mina ögon bättre än genomörandet. Sedan när har en medeltida munk pratat om evolution?
Har inte läst den, men visst skulle en fantasymunk kunna ha märkliga teorier om livets utveckling? Jag fattar vad du menar, för jag kan ibland också störas av sån anakronism. Typ ordet ”ras” i fantasysammanhang. Men jag tycker också det finns en poäng att typ hålla en suspension of disbelief när man läser, att det blir roligare helt enkelt. Typ att verkliga bestiarier, katalogiseringar av märkliga varelser, kan vara lite så pseudovetenskapliga men kan vara kul ändå.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Älskar den här samlingen av verkliga medeltida bestiarier https://bestiary.ca/index.html

St. Bernard of Clairvoux said:
What profit is there in those ridiculous monsters, in that marvelous and deformed comeliness, that comely deformity? To what purpose are those unclean apes, those fierce lions, those monstrous centaurs, those half men, those striped tigers, those fighting knights, those hunters winding their horns? Many bodies are seen under one head, or again many heads to one body. Here is a four-footed beast with a serpent’s tail; there a fish with a beast’s head. Here again the fore-part of a horse trails half a goat behind it, or a horned beast bears the hind quarters of a horse. In short, so many and marvelous are the varieties of shapes on every hand that we are tempted to read in the marble than in our books, and to spend the whole day wondering at these things rather than meditating the law of God. For God’s sake, if men are not ashamed of these follies, why at least do they not shrink from the expense?
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
518
Bilderna i Jorges är fantastiska, kombinerat med några ruskigt bra stämningstexter. Men totalt är det inte direkt så ball som jag kände som ung, nu när jag bläddrar igenom det idag.

Zonernas Zoologi däremot, den är lika bra som när jag pillade på den första gången som tonåring. Galet bra till och med.
Det här är en åsikt jag har gått och sugit på ett tag men jag har kännt att Jorge's varit så otroligt hyllad.

Sen har jag använt zonernas zoologi väldigt mycket, med några väldigt få undantag har alla monster och varelser däri fått komma ut och leka, och många leder ju till väldigt kul spel
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Ingen kärlek till Symbaroums monsterkodex? Tycker den har ett grymt upplägg med äventyrsuppslag för monstren.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jorges är ju snyggt, men är det bra? Nja. Inte på många sätt alls, skulle jag nog säga.

Därför går min röst definitivt till:
Veins of the Earths monster sektion är amazing! Riktigt fucked upp monster i den djupa, djupa underjorden. Min favorit är Anti-Fenixen som man bara ska använda en enda gång.
Veins monster är fantastiska som få andra är. De är riktigt unika i att de bygger på vetenskapliga begrepp som vridits till och blivit något verkligt annorlunda: fossil, radioaktivitet, ultraviolett ljus. Oerhört bra.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Har inte läst den, men visst skulle en fantasymunk kunna ha märkliga teorier om livets utveckling? Jag fattar vad du menar, för jag kan ibland också störas av sån anakronism. Typ ordet ”ras” i fantasysammanhang. Men jag tycker också det finns en poäng att typ hålla en suspension of disbelief när man läser, att det blir roligare helt enkelt. Typ att verkliga bestiarier, katalogiseringar av märkliga varelser, kan vara lite så pseudovetenskapliga men kan vara kul ändå.
Nå, jag är verklugen inte sugen på att debattera smak och suspension of disbelief. Blir liksom bara "varför flög dom inte örnarna till Mordor?" av det hela och jag besparar oss den gnälliga tiraden om lajvsvenskans innverkan på ungdommens moraliska förfall och hur allt jag är nostalgisk inför är mycket bättre.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Earthdawn: Creatures of Barsaive . Inte så stor fan av Earthdawn i sig, men den här boken är riktigt kul. Skrivet ur ett in-universe perspektiv, där en person försöker få information om olika monster genom att fråga ut en drake om dem. Rätt varierade monster också i den.

Mutant: Undergångens Arvtagare - Zonernas Zoologi: Ytterligare en bok som är skriven ur ett in-universe perspektiv. Lagom mäng humor, rätt användbar i spelet och jag gillar kommentarerna om hur vidare monstrena är ätbara och hur man bäst lagar till dem. Man förstår också varför Rubbitarna verkligen inte gillar pyrisamfundet efter att ha läst den här boken.

Honourable mention till Symbaroums Monsterkodex med sina fina illustrationer och massa användbara statlines för SLPs. Finns en hel del kul läsning i den också, även om jag inte riktigt tycker att den är på samma nivå som Creatures of Barsaive eller Zonernas Zoologi
 
Top