Bästa bestiariet (-ium?)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Min barndoms bestiarium som jag kunde sitta och drömma med: Monster-boxen (min första rollspelspryl över huvud taget) och David Days Tolkien Bestiarium.

Det som gett mig flest spelmöten rakt ur boken (okej, häftet): Monsters till första Usagi Yojimbo-rollspelet. Mitt första möte med en monsterbok där det följde med ett solitt äventyrsfrö till varje varelse.

1702324554414.png

Mest bang for the buck/användbar: Warlock's Digest of Dungeon Dwelling Denizens - en pdf du kan dra hem gratis och skriva ut som en snyggt litet A5-häfte med stats för massor av monster till OSR-D&D (ascending och descending AC). Du hittar den här.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vilka är några av dina favoriter?
Några av mina favoriter är:

The Bestiary (1998) till Dragonlance Saga. Den är skriven ur Caramon Majeres perspektiv och är en av de första monsterböcker jag stötte på som använde detta grepp.

The_Bestiary.jpg

Random Esoteric Creature Generator for Classic Fantasy Role-Playing Games and Their Modern Simulacra (2018) till Lamentations of the Flame Princess (och en jädra massa kompatibla OSR-spel). Inte en monsterbok per se, men en grymt bra generator för att slumpa fram unika monster.

Random_Esoteric_Creature_Generator.jpg

A Folklore Bestiary (2022) till Old-School Essentials (och en jädra massa kompatibla OSR-spel). En antologi med ett gäng varelser hämtade från eller inspirerade av folklore runt om i verkliga världen. Varje varelse har flera olika legender, äventyrskrokar och slumptabeller kopplade till sig, så för spelledaren är mer än halva jobbet redan gjort.

A_Folklore_Bestiary.jpg
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,070
Jag är ingen monsterdiggare, men tycker att Bestarnas bok till Svärdets sång bör nämnas, eftersom den innehåller mycket av det som tas upp som bra saker i tråden. De 28 monstren beskrivs med legend, allmän beskrivning, stats, attacktabell, tabell över vad äventyrarna kan känna till om monstret (genom lyckat slag för BILDNING), slumpmöten och händelser, samt vilka resurser som kan bärjas från monstret.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Monster i Mundana är riktigt bra och gavs ut när Eon var som allra bäst.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
231
Location
Helsingborg
Åh massa kul läsning. Jag är jäkligt svag för monsterböcker. Har några få här hemma från tiden då det begav sig. Kul att få ny inspiration till att skaffa fler. En tanke...när ni tipsar om böckerna, kan ni inte lägga länk så att man enkelt kan trycka på köp och således bli ännu fattigare. =) =)
 
Top