Bästa bestiariet (-ium?)

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Vilka är det/de bäst(a) bestiariet(iumen)? (Bestiariena? Bestiari?) Fri tolkning vad det innebär! Behöver inte vara en fristående produkt, utan t ex monsterkapitlet i ett spel.

Några förslag på kriterier, ej ömsesidigt uteslutande: kvalitet (få men naggande goda monster); kvantitet (”Mycket för pengarna”); rätt känsla, berättar om setting, estetiska kvaliteter, användbarhet, osv etc.

Gärna med motivering och/eller talande exempel!

Jag kan ju börja med att jag fick tanken till det här inlägget när jag bläddrade i DoD23. Jag har aldrig spelat Drakar och Demoner innan, men jag fick en oförblommerad känsla av rent och skärt mys av att bara titta på Egerkrans bilder och läsa om monstrerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
The Book of Unremitting Horror är en bok fylld med riktigt sjuka och groteska monster för moderna skräckspel. Den går till de riktigt obekväma ställena och går hårt efter att få sig att må kass. Den är helt fantastisk!

Second Inquisition är en bok till Vampire the Masquerade 5ed fylld med vampyrjägare och sakerna de jagar vampyrer med. Den är AWESOME! Drönarhundar, gas, parasiter, hackers, förhörsledare, soldater…. Så bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Veins of the Earths monster sektion är amazing! Riktigt fucked upp monster i den djupa, djupa underjorden. Min favorit är Anti-Fenixen som man bara ska använda en enda gång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Super Scum till GURPS Supers är fylld med superskurkar. Medan det finns några big bads så är många av dem usla småskurkar med bara precis nog med krafter för att vara livsfarliga. Min favorit är snubben som har telepati men inget annat och som hänger runt i en blottarrock för att sucker puncha folk med sina krafter och sno pengar… Men som ser sig som cool och modig.

C2D8EFA4-18ED-41BE-9264-CED70F0C418D.jpeg
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Monsterboken.

View attachment 15632

Nisses bilder, och hur cool den var när man var 12 och hade tröttnat på monstren i grundboken.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
Vilka är dina favoritmonster från den? Eller nåt som är speciellt ikoniskt?

Edit: bildgooglade, och känner igen många från Svärdets Sång. Alla verkar mer eller mindre lika ikoniska. Gillar verkligen känslan!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,095
The Book of Unremitting Horror är en bok fylld med riktigt sjuka och groteska monster för moderna skräckspel. Den går till de riktigt obekväma ställena och går hårt efter att få sig att må kass. Den är helt fantastisk!
Bara ett exempel: Ett av de första monstren är ett som erbjuder sig att skära i dina underarmar så att allt känns bättre, och det fungerar - all dåliga känslor bara rinner ut tillsammans med blodet, och eftersom det är ett skräckrollspel är behovet ofta högt. Mängden blodförlust är ofarlig. Med tiden går behandlingen över, och alla de dåliga känslorna börjar komma tillbaka. Men du tänker ju dig att du kan göra det själv i stället, och när det inte går lika bra först kanske du kan ordna det med att skära mer, oftare och djupare…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Vermis I… Är absolut inte en monsterbok och jag borde inte rekommendera den. Det är inte ens en rollspelsbok! Det är en konst bok som låtsas vara en tv-spels guide till ett tv-spel som inte finns. Men fuck är monstren bra. Sno dem! Bara sno dem och dina spelare kommer tro du är ett geni.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Jorges Bestiarium till DoD 6 satte en helt ny standard för rollspelsprodukter när det kom för tjugo år sedan, och har egentligen fortfarande inte överträffats som monsterbok.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Instämmer med hyllningar till Jorges. Har aldrig någonsin ägt ett sådant vackert bestiarium som Jorges. Stämningsfullt och satt verkligen tonen för världen. Har helt klart satt prägel på mig när det kommer till vilken typ av fantastik jag vill se runt spelbordet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Skymningens fasor I och II till Chock - åter från graven.
Inte bara för bias med att jag varit med och skrivit dem, jag tycker verkligen om chockedexet. Det är toppenvariation kring de väsen som är med, ger mängder med uppslag för att spela och går även in på lite tyngre grejer med de unika varelserna. Det är liksom en monsterbok som av sig själv kan bli multipla kampanjer från ingenstans. Perfekt skapat supplement till ett spel.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Då i tidernas begynnelse var det nog Silveralven. Men idag är jag extra svag för Svartnissen och Dödsängeln.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Alla de är sjukt badass. Silveralverna behöver komma tillbaka!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jorges verkar svår att få tag på! Blir väldigt nyfiken pga hyllningskören.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Vermis I… Är absolut inte en monsterbok och jag borde inte rekommendera den. Det är inte ens en rollspelsbok! Det är en konst bok som låtsas vara en tv-spels guide till ett tv-spel som inte finns. Men fuck är monstren bra. Sno dem! Bara sno dem och dina spelare kommer tro du är ett geni.
Älskar den. Ska lätt göra detta!
 
Top