pingas;n335587 said:Varför ogillar så många DoD-91?
DeBracy;n335571 said:Jag är också fascinerad av den valfria regeln där man, från och med att man förlorat hälften av sina skadepoäng (läs kroppspoäng för att översätta till nyare DoD-versioner) får slå under sina nuvarande skadepoäng med en t20 eller falla ner på marken och ha för ont för att fortsätta slåss.
Bifur;n335589 said:För att det är obalanserat och fragmenterat. Det introducerar nya ogenomtänkta regler i varje handbok med enda riktlinjen "det är coolt" - och använder sedan ingenting i den egna utgivningen av äventyr.
zonk;n335590 said:Spela uschliga gamlingar och mest klaga på att det gör ont överallt.
entomophobiac;n335600 said:Det här är en skrämmande bra beskrivning av väldigt många rollspel från DoD ‘91:s samtid...
Bifur;n335603 said:Inser att jag inte direkt har koll på samtiden där. Vilka tänker du på?
entomophobiac;n335610 said:Tror del av det jag menar är "alla spel som Äventyrsspel någonsin gjorde", egentligen.![]()
Monokel;n335606 said:Intressant att se så mycket klagomål på DoD -91 här! Det första spel jag spelade var DoD Chronopia, som jag verkligen älskade. Minns fortfarande min förvåning när jag upptäckte den svenska rollspelswebben cirka 1997 och överallt kunde läsa om hur dåligt Chronopia var och att det egentligen var -91 man skulle spela. Menar ni att 1997 års rollspelssverige ljög för mig...?!![]()
Gurgeh;n335607 said:En gång i tiden tyckte jag att det var jättebra med fler regler, fler färdigheter och fler specialförmågor. Nu är jag gammal och klok, och tycker därför att BRP antagligen fungerar bättre ju mindre bjäffs man hänger på det. Så om jag skulle spela Drakar och Demoner skulle det blir 84:an.
afUttermark;n335648 said:Jag spelade 91:an i söndags. Tycker att äventyret(berättelsen) är viktigare än systemet.
Bör tilläggas att jag tyckte spelmötet var spännande, roligt och bra.