Bäst 2020

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Årets omstart
Rollspel.nu
Jag tycker att forumet har blivit helt fantastiskt sedan vi uppgraderade från vB4 till XenForo.

Årets forumstråd
Påhittade hundar av God45 med god hjälp av resten av forumet, sällan har jag sett sådan kreativitet och kamratanda.

Årets skit
Covid. Jag vet, det här ska vara en positiv tråd. Det spelar dock ingen roll om ett år, tio år eller huudra år frammåt: 2020 kommer för alltid att vara känt som Covid-året.
Världen fick reda på att det fanns ett nytt virus en dag innan det nya året började.
Vaccineringen börjar i Sverige två dagar innan året slutar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Årets skit
Covid. Jag vet, det här ska vara en positiv tråd. Det spelar dock ingen roll om ett år, tio år eller huudra år frammåt: 2020 kommer för alltid att vara känt som Covid-året.
Världen fick reda på att det fanns ett nytt virus en dag innan det nya året började.
Vaccineringen börjar i Sverige två dagar innan året slutar.
Även känt som Året som försvann, eftersom allt blev inställt...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Nästan inga inställda roll20/discord-rollspelspass under hela 2020. Riktigt frekvent spelande när ingen någonsin reste iväg nånstans...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Årets konvent: Grottröj #29. Allt annat blev inställt, alternativt digitalt och det kan verkligen inte mäta sig med den fysiska upplevelsen.

Årets podd: Nordnordost. Nu med en ny kock till soppan. Ibland diskuteras det även rollspel.

Årets produkt: Bittermarken. Jag har inte läst den än så kanske är den inte så bra som jag tror men den ser i alla fall jättefin ut i hyllan.

Årets spelledare: @Bifur som håller i Star Wars D6 via Discord och Roll20. Jag motarbetas av tekniken och tärningarna men det är kul ändå.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är, som vanligt, knappt en enda person i tråden som håller med varandra om bästa tv-serie eller rollspel.

Men jag räknar till minst -fem- som korar Piranesi till bästa bok. Wtf? Vad är den för något? Jag menar, jag har aldrig ens hört talas om den, men om 5+ fucking personer korar den till årets bästa, i en sån här tråd där folk normalt sett inte är överens om något överhuvudtaget, då måste den vara helt ofattbart genial.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Årets spelledare: @Bifur som håller i Star Wars D6 via Discord och Roll20. Jag motarbetas av tekniken och tärningarna men det är kul ändå.
Tack. Och ni får då alla bli årets spelare: @Lightshy @luddwig @Lodin2000 och @Rymdhamster 😀. Inte för att på något vis dissa mina andra grupper så är onlinespel lite av årets upptäckt. Inte för att det är bättre än IRL (det är det inte) men för att det öppnar möjligheter att få ihop nya sorters spel och med bra spelare!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Årets Rollspel: Mutant Hindenburg & Nordiska Väsen
Årets rollspelsäventyr: Bittermarken till Svärdets Sång & Den sista cykladen till Coriolis.

Årets film: Palm Springs
Årets miniserie: The Undoing (HBO) & Jakten på en mördare (SVT)
Årets dokumentär: The Social Dilemma

Årets crowdfund: Drakborgen (Fandrake)
Årets rollspelspepp 2021: Twilight 2000 & Gryningens försvarare

Årets modeattiralj: Munskydd (?)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det är, som vanligt, knappt en enda person i tråden som håller med varandra om bästa tv-serie eller rollspel.

Men jag räknar till minst -fem- som korar Piranesi till bästa bok. Wtf? Vad är den för något? Jag menar, jag har aldrig ens hört talas om den, men om 5+ fucking personer korar den till årets bästa, i en sån här tråd där folk normalt sett inte är överens om något överhuvudtaget, då måste den vara helt ofattbart genial.
En kort liten bok med en intressant huvudperson, oväntade vändningar, välskriven och väldigt fokuserad. Inspirerad av Giovanni Battista Piranesis 1700-talsetsningar.

1608572977143.png

Jag är iofs mer intresserad av kombinationen av Piranesi och litterär fantastik än de flesta (cf. Landgraf (2019), "Drömmar av sten: Mot en posthumanistisk estetik i Sam J. Lundwalls Fängelsestaden") men jag kan rekommendera romanen i allmänhet också. Den är riktigt bra. Inte totalt briljant, och jag har läst bättre böcker i år som jag påpekade (Dhalgren, The Quantum Thief med efterföljare), men bäst av de som kommit i år tror jag nog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Bästa spel:
Electric Bastionland

Bästa pepp:
Twiligtht 2000

Bästa TV:
Mandaloroian. Inte för att serien i sig är så bra men att I dessa tider ha ett gemensamt och återkommande familjenöje har varit jäkligt nice.

Bästa jag gett ut:
Kopparhavets hjältar :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,317
Location
Helsingborg
Jag har redan nominerat Mandalorian som "bästa TV-serie 2020". Men för att det är så jävla hög kvalitet så nominerar jag Harley Quinn till bästa tecknade TV-serie.

Harley Quinn är rolig, varm, feministisk, intelligent, har den bästa versionen av Poison Ivy någonsin och är 2020s svar på Daria.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag har redan nominerat Mandalorian som "bästa TV-serie 2020". Men för att det är så jävla hög kvalitet så nominerar jag Harley Quinn till bästa tecknade TV-serie.

Harley Quinn är rolig, varm, feministisk, intelligent, har den bästa versionen av Poison Ivy någonsin och är 2020s svar på Daria.
Var hittar man Harley Quinn? Låter intressant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Jag har redan nominerat Mandalorian som "bästa TV-serie 2020". Men för att det är så jävla hög kvalitet så nominerar jag Harley Quinn till bästa tecknade TV-serie.

Harley Quinn är rolig, varm, feministisk, intelligent, har den bästa versionen av Poison Ivy någonsin och är 2020s svar på Daria.
Det är en fantastisk serie!

Bane är mest citerade karaktären 2020 i mitt hushåll.

"Look, i'm stomping on your fish!"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,317
Location
Helsingborg
Det är en fantastisk serie!

Bane är mest citerade karaktären 2020 i mitt hushåll.

"Look, i'm stomping on your fish!"
Bane: Already done, because I am this credit card's reckoning! I am cutting this card, and I am cutting it in half— [tries cutting the card in half with childproof scissors] ...These blades are dull. I will bend it!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Bane: Already done, because I am this credit card's reckoning! I am cutting this card, and I am cutting it in half— [tries cutting the card in half with childproof scissors] ...These blades are dull. I will bend it!
I will blow up Gotham stadium!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Årets serie: det är fortfarande Bojack Horseman

Årets film: fan vet

Årets bok: Red Pill av Hari Kunzru, tror jag. Eller så är det för att det är den jag läste ut senast.

Årets ölsort: Barley Wine

Årets viktigaste grej, alla kategorier: vi har spelat en massa varulvsspel igen! Jag tror att varulvscommunityt på WRNU är uppe i 6 eller 7 spel 2020 (och ett till på gång!).

Årets sajt: www.boardgamearena.com, jävlar vad jag spelat digitala bärdspel på BGA i år!

Årets mest oväntade sug: jag vill spelleda kampanjen i Symbaroum!

Årets mest överskattade grej: hur horribelt 2020 har varit. Jag fattar verkligen inte grejen. Känns mer som något internet-meme-fenomen än något annat. Visst, en del saker har inte blivit av (jag skulle t.ex. sett Nick Cave live för sjuttioelfte gången), men no biggie väl? Jag har läst fler böcker än vanligt och så där. Extremt oklart hur folk kan tycka att det är apokalypsnivå på det här året.
 
Top