AW: Andor

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra avsnitt, men är egentligen inte överförtjust att två avsnitt används som uppbyggnad inför det häftiga. Förspelet är helt enkelt för långt innan klimax… Jag skulle mycket hellre se att serien använde tiden bättre. Men ja, serien är fortfarande bra och om varje avsnitt hade varit som det här så hade serien varit super! Nu är den ”bara” bra.
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
Tycker Andor är bra, men en sak jag ogillar är den nästan totala avsaknaden på utomjordingar (eller ja, uppenbart olika-oss-till-utseendet-utomjordingar iaf). Finns ett otal scener där de hade kunna slänga in lite fler bara för att få lite mer Star Wars-känsla. Har de inte förstått att sådant är bra för försäljningen?

I t.ex. avsnitt sex förstår jag inte varför processionen som kom knatande till "templet" inte ens hade något försök till att skapa någon utomjordingstämning? Hade det varit riktig budgetkris kunde de ju iaf kört Star Trek-versionen och givit dem rynkiga näsor? Kändes som en uppenbart möjlighet att blanda in lite av Imperiets anti-alien bias?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tycker Andor är bra, men en sak jag ogillar är den nästan totala avsaknaden på utomjordingar (eller ja, uppenbart olika-oss-till-utseendet-utomjordingar iaf). Finns ett otal scener där de hade kunna slänga in lite fler bara för att få lite mer Star Wars-känsla. Har de inte förstått att sådant är bra för försäljningen?

I t.ex. avsnitt sex förstår jag inte varför processionen som kom knatande till "templet" inte ens hade något försök till att skapa någon utomjordingstämning? Hade det varit riktig budgetkris kunde de ju iaf kört Star Trek-versionen och givit dem rynkiga näsor? Kändes som en uppenbart möjlighet att blanda in lite av Imperiets anti-alien bias?
Detta håller jag verkligen med om. Jag förstå att Imperiet och dess organisationer är homogena då de är rymdnazister, men vi borde verkligen få se mer aliens. Aliens borde dessutom ha en ännu större anledning till att ansluta sig till uppror-rörelser än de som är människor. Imperiet ser ju ned även på ”near humans” med undantag för Thrawn då och kanske någon annan.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Jag tycker serien är rikligt bra, gillar det långsamma tempot och känslan att det bygger mot något större. Lite befriande faktiskt att den får ta den tiden på sig utan massa påtvingad action. Det är lite som i de gamla dollar filmerna med Clintan. Bästa i SW världen på jag vet inte hur länge.
Tvärt om tycker jag det passar att det inte är en massa utomjordingar. I SW tycker jag de står för det exotiska (och ibland lustiga) i världen men hittills är inte det som serien fokuserat på utan det det grå alldagliga. Och för mig förmedlar människor den känslan bäst.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Riktigt bra det senaste avsnittet. Gillar hur kaotiskt allting är, hur snabbt det blir messy och kass. Varenda karaktär i deras lilla grupp är nice. Tog ett litet tag att komma dit, men vi har satt en hög ribba nu. Älskade sista scenen mellan Skeen och Cassius extra mycket.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag gillar inte att klaga på "woke" eller "pk", det stör mig inte alls att imperiet är hyfsat blint för kön och hudfärg, de hade gärna fått ha lite homosexuella också. Däremot blir det en väldigt tam diktatur, som bara handlar om makt och kontroll, men utan att vilja dela in folk i grupper och hierarkier hela tiden. De har ju dock en viss mån av människofixering och arbetarfientlighet. Samt slaveri. Men det missar hur alla verkliga diktaturer börjar genom att trycka ner kvinnor, sexuella normbrytare och andra raser. De ville antagligen steppa undan från kulturkriget, fokusera på en idealbild av diktatur och resistans, men det är ett ständigt störande inslag som tar mig ut ur inlevelsen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar inte att klaga på "woke" eller "pk", det stör mig inte alls att imperiet är hyfsat blint för kön och hudfärg, de hade gärna fått ha lite homosexuella också. Däremot blir det en väldigt tam diktatur, som bara handlar om makt och kontroll, men utan att vilja dela in folk i grupper och hierarkier hela tiden. De har ju dock en viss mån av människofixering och arbetarfientlighet. Samt slaveri. Men det missar hur alla verkliga diktaturer börjar genom att trycka ner kvinnor, sexuella normbrytare och andra raser. De ville antagligen steppa undan från kulturkriget, fokusera på en idealbild av diktatur och resistans, men det är ett ständigt störande inslag som tar mig ut ur inlevelsen.
Samt att imperiet inte är en riktig diktatur på så vis att imperiet inte existerar i verkligheten...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men det missar hur alla verkliga diktaturer börjar genom att trycka ner kvinnor, sexuella normbrytare och andra raser. De ville antagligen steppa undan från kulturkriget, fokusera på en idealbild av diktatur och resistans, men det är ett ständigt störande inslag som tar mig ut ur inlevelsen.
Imperiet är ju en invaderande kolonisatör. De är mer att likna vid USAs efterkrigsprotektorat i Japan än Nazityskland. Jag har inga problem med det. De dehumaniserar, mördar oskyldiga, drivs av objektiv ondska och använder sitt oerhörda våldskapital och arsenal för att förtrycka hela solsystem.

På vilket sätt är detta inte en diktatur? Misogyni, homofobi och rasism har aldrig varit en del av Star Wars och jag klarar mig bra utan. Kulturkrig var inte en etablerad term när SW-skapades.

Serien då? Jag tycker att den är utmärkt! Mångbottnade rollfigurer och sköna miljöer, onda skurkar och lasergevär! Saknar också xenos men annars är det full pott!
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Kommer det senaste avsnittet att leda till nya fanteorier om Supreme Leader Snoke?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Jag är imponerad över castingen, det är många bra skådespelare med.
Forest Whittaker är en personlig favorit, tycker ingen kan spela en man som balanserar på randen av galenskap som honom.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Medium hot take: Andor är inte bara den bästa Star Wars tv-showen från Disney, utan det är det bästa som gjorts till Star Wars, punkt! Bättre än Rymdimperiet slår tillbaka, dataspelen, serietidningarna, den tecknade Clone Wars, Holiday Special, etc. etc.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag gillar att man får se personer på båda sidorna som antingen visar sig vara mycket mer radikaliserade än vad man trodde eller på väg mot radikalisering.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Medium hot take: Andor är inte bara den bästa Star Wars tv-showen från Disney, utan det är det bästa som gjorts till Star Wars, punkt! Bättre än Rymdimperiet slår tillbaka, dataspelen, serietidningarna, den tecknade Clone Wars, Holiday Special, etc. etc.
Ja, i alla fall topp 4-5 någonsin.

Men riktigt bra avsnitt. Älskar det agentiga smutsiga underrättelsekriget som skildras. Verkligen mycket av det jag alltid tyckt funnits där i rebellion-settingen men aldrig riktigt utvecklats förr.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nu har även jag kommit ikapp och sett de tio avsnitt som ligger ute. Riktigt bra serie!

Vad jag dock funderar på är hur mycket Star Wars Andor-serien är. De få icke-mänskliga karaktärerna känns mer som alibi-figurer i en story som egentligen handlar om en jöhst mänsklig auktoritär stat. Imperiet har framstått som en sådan även tidigare, men här blir det nästan helt utan den mupp-faktor som finns i allt eller nästan allt annat Star Wars-material. Dessutom är den realistiska stilen så påtaglig att det är svårt att ens tänka sig att Darth Vader, Kejsaren eller Kenobi får scener i serien (ja, jag har noterat att Kejsaren nämns, men än så länge är det inte mer än så). Det lätt parodiska och/eller självironiska inslaget finns inte riktigt i den här serien. Det skulle inte passa in i den dystopiska tonen.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att den här förändringen av stil är dålig. Än så länge är jag mest nöjd med att serien är bra (starka karaktärer, intressanta miljöer, mycket gråskala), även om den inte är så mycket Star Wars som jag hade förväntat mig. Det kanske helt enkelt funkar med en dystopi som för att locka publik gömmer sig bakom ett stort varumärke. Vad Disneys yngre tittare tycker om detta vuxen-Star Wars är jag dock högst undrande över.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
jöhst mänsklig auktoritär stat
Ja, Imperiet har ju alltid framställts som människo-makt rasister. Det är inte alls konstigt att det är ont om aliens på Coruscant.
Att fängelsen är segregerade framstår också som naturligt givet denna bakgrund.
Det finns en hel del aliens i bakgrunden på vissa planeter, men det är sant att de inte får några riktiga talroller. Det kanske är en budgetfråga, kanske finns det en poäng i att visa hur Imperiet inte bara förtrycker aliens, de förtrycker sina mänskliga undersåtar också.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, Imperiet har ju alltid framställts som människo-makt rasister. Det är inte alls konstigt att det är ont om aliens på Coruscant.
Att fängelsen är segregerade framstår också som naturligt givet denna bakgrund.
Det finns en hel del aliens i bakgrunden på vissa planeter, men det är sant att de inte får några riktiga talroller. Det kanske är en budgetfråga, kanske finns det en poäng i att visa hur Imperiet inte bara förtrycker aliens, de förtrycker sina mänskliga undersåtar också.
Men helt mänskligt är väl ändå inte Imperiet? Och någon mänsklig överhöghet har vad jag kan minnas inte uttalats någon gång. Och ja, jag tror också att frånvaron av aliens i Andor-serien är en fråga om budget.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Men helt mänskligt är väl ändå inte Imperiet? Och någon mänsklig överhöghet har väl egentligen aldrig uttalats? Och ja, jag tror också att det i Andor-serien är en fråga om budget.
Har vi någonsin sett en icke människa i Imperiets led i någon av alla filmer som släppts?
Jag har till och med ett minne att någon imperie officer säger "Filthy alien scum" eller något dylikt i någon film.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Har vi någonsin sett en icke människa i Imperiets led i någon av alla filmer som släppts?
Jag har till och med ett minne att någon imperie officer säger "Filthy alien scum" eller något dylikt i någon film.
I prequel-serien finns ju en del icke-mänskliga figurer som är med och förebådar Imperiet. De icke-mänskliga är annars påfallande ofta kopplade till den undre välden.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
I prequel-serien finns ju en del icke-mänskliga figurer som är med och förebådar Imperiet. De icke-mänskliga är annars påfallande ofta kopplade till den undre välden.
Kan du ge mig ett exempel, minns inte på rak arm. Tror aldrig jag har sett en icke.mänsklig karaktär i unifiorm. Vi har Thrawn, men det är från serier och böcker, inte från någon film, ja kanske Clone Wars eller dylikt. Jag är dock rätt säker på att imperiet är menat att vara väldigt mycket space nazis. Att använda aliens för arbete och annat, javisst, men att ingå i leden, nej det kan jag inte minnas att jag sett. Men kan minnas helt fel. har hänt ett fåtal gånger förr!
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Kan du ge mig ett exempel, minns inte på rak arm. Tror aldrig jag har sett en icke.mänsklig karaktär i unifiorm. Vi har Thrawn, men det är från serier och böcker, inte från någon film, ja kanske Clone Wars eller dylikt. Jag är dock rätt säker på att imperiet är menat att vara väldigt mycket space nazis. Att använda aliens för arbete och annat, javisst, men att ingå i leden, nej det kan jag inte minnas att jag sett. Men kan minnas helt fel. har hänt ett fåtal gånger förr!
Som kansler är Palpatine i alla fall omgiven av icke-mänskliga medhjälpare som Mas Ameeda och Sly Moore. Hans första lärjunge är en Zabrak. Thrawn finns i canon numera eftersom de animerade serierna räknas dit och han dyker upp där igen.

Är det repliken "Bounty Hunters, we don't need that scum!" du tänker på?

Jag tror att imperiets xenofobi är en idé från gamla expanded universe, men det passar ju in eftersom man inte ser några aliens som tjänar imperiet i originaltrilogin.
 
Top