AW: Andor

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Är det repliken "Bounty Hunters, we don't need that scum!" du tänker på?
Det kan det vara då jag inte hittar något när jag Googlar saken. Men oavsett! Man ser inga aliens i imperiets led såvitt jag kan minnas och vad Google kan hitta. Visst vi har Thrawn, men det kom in via böcker/seriemagasin så även om det räknas in som cannon nu så tycker jag inte att man kommer ifrån imperiets xenefobi riktigt. Jag tror idén från början av Lucas var att de är xenefobiska och att han nog baserade rätt MYCKET av dem på nazisterna. Men det är ju enbart min teori, har inte forsktat djupare om det är något som sagts officiellt eller inte.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Att fängelsen är segregerade framstår också som naturligt givet denna bakgrund.
Det finns ju en praktisk orsak också. Golven ger ifrån sig stötar som ska knocka en människa. En wookie, till exempel, skulle kanske inte ens märka det, så de placeras i ett annat fängelse med brutalare elstötar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, Imperiet har en uppenbart nazi-influerad estetik. Det finns också, eller kanske framför allt, kopplingar till nazister i Hollywood-filmer över huvud taget. Möjligen är det därför som skurkarna i Imperiet behöver vara människor. Helt enkelt för att de då blir igenkännbara som skurkar av en viss typ.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vad jag dock funderar på är hur mycket Star Wars Andor-serien är.
Mycket! :) Nä, jag kan förstå funderingen. Och sett till Star Wars från prequel-trilogin och framåt så kan Andor sägas avvika en del. Men i relation till original-trilogin och mycket av den utveckling WEG gjorde och så vidare, tycker jag det finns en ganska starka drag av det Andor visar upp, fast serien är mer tillspetsad. Det som framför allt saknas är humorn, med reservationen att det bara gäller hjältarna. Imperiet var väl alltid helt humorbefriade i de gamla filmerna så jag skulle jag kan utan problem tänka mig Darth Vader från Dödstjärnans konferensrum i serien. (Vader är så klart fel nivå för serien, men jag menar konceptuellt.)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Mycket! :) Nä, jag kan förstå funderingen. Och sett till Star Wars från prequel-trilogin och framåt så kan Andor sägas avvika en del. Men i relation till original-trilogin och mycket av den utveckling WEG gjorde och så vidare, tycker jag det finns en ganska starka drag av det Andor visar upp, fast serien är mer tillspetsad. Det som framför allt saknas är humorn, med reservationen att det bara gäller hjältarna. Imperiet var väl alltid helt humorbefriade i de gamla filmerna så jag skulle jag kan utan problem tänka mig Darth Vader från Dödstjärnans konferensrum i serien. (Vader är så klart fel nivå för serien, men jag menar konceptuellt.)
Ja, det är möjligt att Darth Vader eller kanske (troligare?) Kejsaren dyker upp i något av den här säsongens sista avsnitt. Bara för att visa att det verkligen är Star Wars. Men jag undrar, som sagt, hur den yngre publiken tar emot Andor-serien. Den är påtagligt olik allt det andra. Personligen skulle jag gärna serie att allt framtida Star Wars-material gjordes i samma vuxna stil, men jag är också medelålders...

En av de miljöer jag verkligen fascineras av i Andor-serien är fängelset. Det är obehagligt på riktigt. Men det är också mer dystopisk sci fi än space opera.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
För länge sedan fanns det en tråd här på forumet som hette Du är chef över nästa Star Wars film | rollspel.nu

Där skrev jag följande:

Den utspelar sig under rebellernas kamp mot imperiet, men har i övrigt ingen relation alls till original-trilogin. (Det var ett stort imperium och en stor galax, så det fanns gott om utrymme för andra hjältar att kämpa mot imperiet utan att Luke Skywalker behöver dyka upp.) Den enda gamla skådis som dyker upp är Ian McDiarmid som kejsaren, och han syns bara på någon monitor när han ger order till den general eller liknande som är filmens riktiga skurk.

Ingen använder en ljussabel.


Jag är glad att någon lyssnade på mig, och nu väntar jag på min ersättning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Den är påtagligt olik allt det andra.
Som sagt jag håller inte med, den är, i mina ögon, inte påtagligt olik Star Wars-universumets framtoning fram till A phantom menance. Även om det absolut finns en del skillnader skulle jag påstå att de aspekter Andor tar fasta på finns i den versionen av SW. Och jag därmed menar alltså att Vader i tappning från A new hope inte bara kan dyka upp i serien utan faktiskt hade passat in i Andor.

Men att den kanske inte flyger med folk som tar fasta på 00- och 10-talets huvudsakliga version av SW kan jag föreställa mig, men har egentligen ingen uppfattning. Min son är 13 och gillar den, mer att gå på har jag inte. (Däremot har jag läst att serien drar lite mindre tittare totalt sett - den går bra bara inte jättebra - och att Internet-tyckare menar att fansen kanske tröttnat på universumet. Typ att Andor är bra men det hjälper inte, folk har redan gett upp. Ingen aning om det är sant.)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Som sagt jag håller inte med, den är, i mina ögon, inte påtagligt olik Star Wars-universumets framtoning fram till A phantom menance. Även om det absolut finns en del skillnader skulle jag påstå att de aspekter Andor tar fasta på finns i den versionen av SW. Och jag därmed menar alltså att Vader i tappning från A new hope inte bara kan dyka upp i serien utan faktiskt hade passat in i Andor.

Men att den kanske inte flyger med folk som tar fasta på 00- och 10-talets huvudsakliga version av SW kan jag föreställa mig, men har egentligen ingen uppfattning. Min son är 13 och gillar den, mer att gå på har jag inte. (Däremot har jag läst att serien drar lite mindre tittare totalt sett - den går bra bara inte jättebra - och att Internet-tyckare menar att fansen kanske tröttnat på universumet. Typ att Andor är bra men det hjälper inte, folk har redan gett upp. Ingen aning om det är sant.)
Att jag inte är säker på att Darth Vader, den store plastsamurajen, skulle passa i Andor-serien har enbart med stil att göra. Han är i mina ögon mer space opera än mörk dystopi. Det blir löjligt i en allvarlig vuxenvärld.

Jag har också läst något om att publiksiffrorna sviktar något eller mycket. Vad det kan bero på vet jag inte, men jag tror att de barnsligare serierna lockar fler. De är mer lättsmälta. Jag hoppas att Andor istället får stor publik över längre tid. Det var väl så med Bladerunner? För övrigt en trolig inspiration för just Andor-serien.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Men film 4-6 var ju ganska mörka, men med inslag av humor. När Lucas sedan släppte film 1 så insåg han att pengarna finns i merchen och därför har allt efter det riktat sig mot barn.
Jag tycker att Andor är närmare originalfilmerna är något annat som släppts (i många avseenden men inte alla).
Jag tror inte det kommer bli någon rusning till affärerna efter Kino Loy figurer..
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Men film 4-6 var ju ganska mörka, men med inslag av humor. När Lucas sedan släppte film 1 så insåg han att pengarna finns i merchen och därför har allt efter det riktat sig mot barn.
Jag tycker att Andor är närmare originalfilmerna är något annat som släppts (i många avseenden men inte alla).
Jag tror inte det kommer bli någon rusning till affärerna efter Kino Loy figurer..
Nja, film 6 är väl närmast att tolka som en barnfilm? Och det var ju den, i originaltrilogin, som han hade mest kreativ frihet med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nja, film 6 är väl närmast att tolka som en barnfilm?
Kanske lite off topic men barnfilm är väl barntillåten/från 7 år? Filmen hade 11-årsgräns 1983 och det skulle den nog få idag med.

Men så här: Star Wars är givetvis lättsam underhållning, det har det alltid varit. Och målgruppen har alltid varit ungdomar. Jag tror ingen (inte jag i alla fall) menar att episod 4-6 var allvarliga filmer, bara att de har mer allvar än övriga produktioner som kom senare och att de element som Andor (och för övrigt även Rogue one) tar fasta på och utvecklar - Imperiets förtryck - artikuleras i de filmerna.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Kanske lite off topic men barnfilm är väl barntillåten/från 7 år? Filmen hade 11-årsgräns 1983 och det skulle den nog få idag med.

Men så här: Star Wars är givetvis lättsam underhållning, det har det alltid varit. Och målgruppen har alltid varit ungdomar. Jag tror ingen (inte jag i alla fall) menar att episod 4-6 var allvarliga filmer, bara att de har mer allvar än övriga produktioner som kom senare och att de element som Andor (och för övrigt även Rogue one) tar fasta på och utvecklar - Imperiets förtryck - artikuleras i de filmerna.
Jo, så är det ju. Men jag menar alltså att detta utvecklande också innebär inkluderande av genrer som tidigare inte eller knappt inte har funnits i franchisen. Andor-serien är mer Bladerunner och mer dystopi än något annat jag har sett i Star Wars. Det har också inneburit betydligt mer psykologisk gråskala. Syril Karn och hans dominanta mamma är det mest slående exemplet. Han ger ett både deprimerat och besatt intryck och åtminstone jag känner en viss sympati för honom.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
På tal om Bladerunner låter inte detta stycke musik från Clone Wars, extremt likt Bladerunner-musiken? Det måste vara så att Star Wars medvetet blivit mörkare och så som synes inte bara i Andor.


Håller delvis med, och tror nog det beror på hur både kompositörerna använder mycket syntar i sitt skapande.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag tror ingen (inte jag i alla fall) menar att episod 4-6 var allvarliga filmer, bara att de har mer allvar än övriga produktioner som kom senare och att de element som Andor (och för övrigt även Rogue one) tar fasta på och utvecklar - Imperiets förtryck - artikuleras i de filmerna.
Jag håller inte med. Film 4 och 5 ja, film 6 nej. Film sex är definitivt en mycket barnsligare rulle än 4 och 5. Det är i princip minimal skillnad på allvaret mellan film 6 och film 3 liksom. Förmodligen är film 3 allvarligare, faktiskt (även om det inte på något vis gör den bra).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vilken fantastisk bra avslutning på säsong 1. Jag ska inte orda så mycket mer, än att alla som gillar Star Wars ens det minsta lilla borde se serien. Det är bara att inse att det är det bästa som gjorts i settingen sedan originalfilmerna. Snäppet bättre än Rogue One, om än inte jättemycket.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar serien mer än jag trodde, men den är för mig personligen inte bättre än ”The Mandalorian”. Sen är Andor fortfarande mer en bifigur även i sin egen serie jämfört med minst tre andra karaktärer som direkt är mer intressanta. Mon Mothma är underbar, Luthen Rael är kanske det bästa som hänt Star Wars gällande karaktärer sedan Ahsoka Tano och slutligen Dedra Meero som också är fantastisk. Alla dessa karaktärer får Andor att framstå ännu tråkigare än han redan är.

Märk väl att jag gillar serien men tycker att den inte är riktigt den typ av Star Wars jag gillar mest, men mycket räddas av de nämnda karaktärerna som alla är enastående. Skådespelare som Stellan och de som spelar Mon Mothma och Dedra Meero är inte lätta att hitta och att då ha alla tre i en serie är enormt coolt.
 
Top