Du är chef över nästa Star Wars film

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Hur vill du att nästa Star Wars film ska vara? Du får göra vad du vill, den kan äga rum när du vill och handla om vad du vill. Vad vill du verkligen ha från nästa Star Wars film?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Den utspelar sig under rebellernas kamp mot imperiet, men har i övrigt ingen relation alls till original-trilogin. (Det var ett stort imperium och en stor galax, så det fanns gott om utrymme för andra hjältar att kämpa mot imperiet utan att Luke Skywalker behöver dyka upp.) Den enda gamla skådis som dyker upp är Ian McDiarmid som kejsaren, och han syns bara på någon monitor när han ger order till den general eller liknande som är filmens riktiga skurk.

Ingen använder en ljussabel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag skulle göra en spaggetiwestern, typ onde den gode den fule, som utspelar sig ungefär sammtidigt som A new hope.

Lite smugglare och prisjägare som på olika sätt får nys om en "skatt". Antagligen platsen för ett stjärnkryssare eller något som blivit övergiven i nått avlägset system där ingen kommer hitta det utan koordinater.

Vi får följa tre eller fyra olika personer (med eventuella henchar) som försöker hinna först fram. En av personerna tas ut tidigt av de andra (men kommer tillbaka i sista akten). Två av de återstående tre teamar ihop och gör sig av med den tredje återstående, sen blåser de varandra och racar till skatten. Väl där blir det en uppgörelse mellan de två, och den där första parten som togs ut tidigt som lyckas göra en kombat.

Allianser skapas, bryts, och återskapas. I slutänden förlorar de så klart priset (imperiet dyker upp för att ta tillbaka stjärnkryssaren, så det slutar med att de startar självförstörelsemekanismen och flyr i kaoset.

Självklart visar det sig i slutänden att de ändå fick med sig något av värde (Tillräckligt för att täcka en sjuhelsikes krogrunda).

Bobba Fett har en cameo i bakgrunden, men är inte relavant för storyn. Möjligen nämns Greedo i något sammanhang (Typ "Vi borde få med Greedo!" "Äsch glöm det, han jagar något bounty åt Jabba the Hut"). Mest för att etablera var i tiden vi är någonstans.

Det är blasters, cantinor, rostiga skrothögar och skrotiga rosthinkar till rymdskepp. Antagligen inte en enda ljussabel i hela filmen, även om någon kanske pratar lite om kraften (som religion, snarare än faktisk magi). Massor av märkliga aliens, ett par arter vi känner igen, många nya. Specialeffekter alla "fury road", dvs massor av båda praktiska och cgi-effekter, men på ett sånt sätt att cgi:n lyfter fram och höjer de praktiska effekterna.

Men... den kommer inte vara särskilt ösig. I alla fall inte på det vanliga sättet nu för tiden, utan på det sätt som A new hope är ösig: många långsamma scener, men med snabb plotutveckling. Och ett par högoktaniga actionscener för att bryta av. Musiken är en aldrig skådad kombination av Ennio Morricone och John Williams!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Eftersom jag föredrar tv-serier framför film så skulle jag vilja se en Stormtroopers-film. Som handlar om ett gäng stormtroopers som gör sitt bästa för att hålla ordning på någon liten avkrok. Det behöver inte vara ploj, det får gärna vara seriöst. Någon form av case-of-the-week och så en lite större övergripande arc per säsong. Force users dyker sällan upp, men då och då blinkas det till filmer och annan media och bifigurer därifrån dyker upp som viktiga personer i fallen.

Om det nu prompt ska göras film så vill jag nog ha med force users där. Film är för kort för att göra vettiga karaktärsporträtt så då är det lika bra att köra ljussablar direkt. Men jag skulle vilja se en story som rör sig bort från de här två konkurrerande religiöst fanatiska ordnarna och visar en mer nyanserad bild. Som gör upp med både Jedis och Sith på ett intressant sätt. Kanske kan huvudkonflikten dessutom handla om något annat än det odemokratiska imperiet vs de odemokratiska rebellerna? Kanske en ordentlig kamp mot de där krigsprofitörerna till exempel.

Jag skulle gärna se något som knöt an mer till klassperspektiv i Star Wars-universat också.


Rent tekniskt tycker jag nog de senaste filmerna visat att CGIn är ikapp och numera kan producera 100% Star Warskänsla. Och halv man, halv delorean-serien visade ju att man kan blanda tekniker med riktigt imponerande resultat (även om jag inte tyckte serien i sig var så värst mycket att hänga i julgranen). Fysiska effekter är ju ofta nice, så visst skulle jag vilja ha lite sånt. Givetvis skulle det filmas i 3D, för 3D är det bästa som hänt filmmediet sen färgfilmen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En sak som jag skulle vilja köra, kanske inte skulle bränna min one chance at Star Wars på den här önskningen men…
kommer ni ihåg när dom gjorde om en massa saker i 4–6? Lade in en totalt dålig Jabba-scen i fyran osv? För min del kan dom gärna fimpa varenda ändring och gå tillbaka till 1977,1980,1983 års versioner. Men varför inte istället göra om CGIn i 1–3 så vi slipper kolla på low-poly rymdskepp från ett mabla PS1-spel varje gång vi ska se på Backstroke of the West eller vad den nu heter.

Annars scoopade Gurgeh mig på det som jag ville säga♥ (fast med vader ist för palp för jag gillar inte palp så mycket.)

Är också det jag hade tänkt till min Star Wars rollspelskampanj: rulla upp en sektor i SWN komplett med tags osv, stryka psionics (men kanske använda Space Monks-dokumentet fast med search&replace för att få dom rätta namnen på allt). Föremål från SW finns såsom thermal detonators och X-wings och sånt men ingen har nånsin hört talas om Leia, Mon Mothma, Luke osv. Vader och imperient finns men rebellion? You're on your own now… Spelet där du är hjälten. Eller har chans att vara hjälten… Tänkte låta dom börja som typ ambulansförare åt imperiet eller nåt, vet inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag skulle göra en film som utspelade sig direkt efter Ep6 som skulle vara lite som Robbespierres Paris, där en mängd rebeller med ädla motiv tog till allt hårdare metoder för att infria sin vision och med det tillät The New Order att växa i skuggan.

Typ samma hårda SW-teman som i Rogue One.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Antagligen något om Kejsaren och hans historia. Episod -2, -1 och 0 kanske? Jag vill veta mer om hur han blev en Sith, hur han tog sig fram genom Naboos politik och senat och allt annat som ledde fram till hur han bestämde sig för att ta över republiken och göra imperium av det.

Jag kan också gå med på ett fett generationshopp till tvåhundra år eller mer efter allt vi redan vet, lite som de försökte göra i serierna med Cade Skywalker.

Men helst vill jag nog ha en långfilmsvariant av den här:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
En sak som jag skulle vilja köra, kanske inte skulle bränna min one chance at Star Wars på den här önskningen men…
kommer ni ihåg när dom gjorde om en massa saker i 4–6? Lade in en totalt dålig Jabba-scen i fyran osv? För min del kan dom gärna fimpa varenda ändring och gå tillbaka till 1977,1980,1983 års versioner.
Star Wars Revisted

Det finns en "purist edition", och en som innehåller några få av sakerna George la till, men med det mesta bortklippt. Båda ordentligt restaurerade, både färgsättning, bildkvalitet och ljudkvalitet.

Jag såg den senare av dessa två och det var som att komma hem igen efter en lång jobbig dag, och plöstligt komma ihåg att man städade ju igår, så allt är rent och prydligt. Och gårdagens jag har sett till att det finns kall läsk åt mig i kylen, och god mat att bara värma på...

Disney borde ge personen i fråga bizarra mängder pengar och släppa de här versionerna officielt.

Förlåt för off topic
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Eftersom jag föredrar tv-serier framför film så skulle jag vilja se en Stormtroopers-film. Som handlar om ett gäng stormtroopers som gör sitt bästa för att hålla ordning på någon liten avkrok.
Åja! IMPS - Davenport, fast med en riktig budget, flera avsnitt och som du säger, gärna seriös!

Those with the best damn job in the galaxy!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Jag kör vidare på ett Han Solo franchise, innan episod iv. I första filmen tävlar han mot en expedition Stormtroopers som är på jakt efter samma mystiska kraftartifakt på Tatooine. Det blir massa spring i Mos Eisley men det hela slutar med att Stormtroopersna vinner, öppnar artefakten och så smälter deras ansikten (ja, bakom hjälmarna då).

Nästa film är jag inte helt framme med, men där skall vara en ond kult och en Sith som använder kraften för att slita hjärtat ur folk.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Han Solo i ett kylskåp på Alderaan under dödsstjärneskjutningen…!? Var det så han kom till Mos Eisley…
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Firefly men i Star Wars kostym.

Annars, precis det som @krank skriver om, en grupp stormtroopers som gör sitt bästa i någon avkrok. Har för mig att @Krille beskrev att han kört en sådan kampanj i Star Wars för länge sedan? Han får gärna skriva manus!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Han Solo i ett kylskåp på Alderaan under dödsstjärneskjutningen…!? Var det så han kom till Mos Eisley…
Sånt där är inte så noga med, det viktiga är att hitta ett bra namn. Hmmm.. Star Wars: Raiders of the lost.... Artefact...?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Annars, precis det som @krank skriver om, en grupp stormtroopers som gör sitt bästa i någon avkrok. Har för mig att @Krille beskrev att han kört en sådan kampanj i Star Wars för länge sedan?
Det har han säkert. Jag har varit spelare i en sådan kampanj, även om det senare visade sig att det bara var prolog och att vi sedan skulle bli sith-apprentices under en extra stollig ond sith. Vilket tydligen de andra spelarna förstått från början, men som jag missat. Så min karaktär passade rätt dåligt in som sith… Men det blev skoj ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Anarchclown körde en stormtrooperkampanj en gång. Vi körde bara några sessioner, men det var skitkul. Vi var en stormtrooperplaton på en avsides planet och kampanjen var tänkt att följa imperiets förfall efter return of the jedi. Hur vi så att säga tappade kontakten med imperiet, förstärkningar och nya förråd slutade komma, samtidigt som vi behövde lösa brott och stampa ner uppror på planeten.

Tyvärr blev det bara några sessioner, men vi han med att jaga lite rebeller, stoppa ett sabotage av en gruva, och träna en grupp nya rekryter. Det var skitbra!
 
Top