AW: Andor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu har jag sett de tre första avsnitten, och mitt omdöme är följande:

Äntligen en tv-serie från Disney som är bra på riktigt, och inte bara uthärdlig/okej för att den handlar om figurer som man känner igen från andra sammanhang.

Har de lagt betydligt mer pengar på den, eller bara anlitat någon som är kompetent?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu har jag sett de tre första avsnitten, och mitt omdöme är följande:

Äntligen en tv-serie från Disney som är bra på riktigt, och inte bara uthärdlig/okej för att den handlar om figurer som man känner igen från andra sammanhang.

Har de lagt betydligt mer pengar på den, eller bara anlitat någon som är kompetent?
Nu tycker jag personligen att ”The Mandalorian” klarar av att stå på egna ben minst lika bra, även om det är med kända karaktärer i den serien.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är lite för få OG-stormtroopers, smugglare och prisjägare än så länge, men annars är Andor typ allt jag vill ha från Star Wars!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sett fjärde avsnittet, nu börjar jag verkligen gilla den här serien! Skitsnyggt, spännande och bra skådespel samt att man faktiskt får se mer av det civila samhället under imperiet. Nu önskar jag bara att få se om det bara är eliten eller också andra medborgare som fått det bättre genom imperiet. Serien börjar nu på allvar måla upp gråskalor. Jag gillar det skarpt men tycker samtidigt att det kanske inte hade behövts fyra avsnitt för att komma hit. Sen att gerillasoldaterna bär Kalashnikovs som man knappt ändrat något på är rätt underligt när resten är så snyggt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vilket bra avsnitt det fjärde var. Stilkänslan för retro-Star Wars-nivån är perfekt. Det är som att se episod IV eller V. Och jag gillar verkligen utvecklingen av intrigen. Det är som att se ett äventyr från gamla SW d6 1st edition, vilket är allt jag någonsin velat ha av settingen. (Och skönt att slippa allt lasersvärdsviftande.) Ja den är lite långsam men den är hela tiden konsekvent i sitt berättande, jag tror på personerna och deras drivkrafter - vare sig det är Andor, rebellgruppen eller ISB-officerarna - och det trumfar för mig de flesta andra detaljer.

(Kul, påskägg - Ars Dangor är bjuden på paret Mon Mothmas mottagning, först nämnd i rollspelsmodulen Imperial Sourcebook till SWD6.)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vilket bra avsnitt det fjärde var. Stilkänslan för retro-Star Wars-nivån är perfekt. Det är som att se episod IV eller V. Och jag gillar verkligen utvecklingen av intrigen. Det är som att se ett äventyr från gamla SW d6 1st edition, vilket är allt jag någonsin velat ha av settingen. (Och skönt att slippa allt lasersvärdsviftande.) Ja den är lite långsam men den är hela tiden konsekvent i sitt berättande, jag tror på personerna och deras drivkrafter - vare sig det är Andor, rebellgruppen eller ISB-officerarna - och det trumfar för mig de flesta andra detaljer.

(Kul, påskägg - Ars Dangor är bjuden på paret Mon Mothmas mottagning, först nämnd i rollspelsmodulen Imperial Sourcebook till SWD6.)
Var inte även den här trevliga karaktären bjuden? https://starwars.fandom.com/wiki/Sly_Moore

Vet att Umbaran är en av mina favorit-raser/arter när jag har chansen att faktiskt få spela och inte vara SL. Slaget om Umbara i den animerade serien ”Clone Wars” är awesome!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Fram till och med femte episoden av House of Dragon kunde jag enkelt säga:

Andor är bättre än House of Dragon som är bättre än Rings of Power.

Nu vete fan. Det enda som är klart nu är att Andor är riktigt bra. Vilken av de andra bägge serierna som visar sig vara torftigast är omöjligt att avgöra i nuläget.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Okej senaste var Mellanavsnittens Mellanavsnitt, men ändå - bra mycket intressantare (handling, stämning, karaktärer, allt) än de bägge fantasykonkurrenterna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag tror att Andor är fantastiskt bra, men det är möjligt att serien bara är bra, men framstår som fantastiskt bra när man ställer den bredvid Book of Boba Fett eller Obi-Wan Kenobi. Hur som helst gillade jag verkligen allt i avsnitt fyra, från gnälliga och misstänksamma rebeller, till den patetiska säkerhetspolissnubben och intrigerande fascistagenter. Allt är snudd på perfekt. Varför är inte allt de gör till Star Wars såhär?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För att de tror de måste tillfredsställa nostalgiknarkarna.
Och vad vet jag, kanske är det bra business att släppa bantha poodoo som Obi-Wan också?
Nu tycker jag personligen att Obi-Wan hade extremt höga highs med väldigt låga lows. Striden mellan Vader/Anakin och Obi-Wan var episk, tyvärr var inte hela serien lika episk.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Varför är inte allt de gör till Star Wars såhär?
Den överlägset viktigaste marknaden är inte du eller jag, utan kidsen vars päron köper plastleksaker.

Frågan vi borde ställa oss är: varför är inte allt de gör till Star Wars utslätat och derivativt pew-pew och lasersvärdsdueller?

Och känna oss privilegierade - lyckligt lottade att det banala pew-pew-andet drar in så fasansfullt med cash att Disney inte vet vad de ska göra med det, och därför tolererar experimenterande från personer som antagligen inte ses som "kommersiella", typ Tony Gilroy! :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
bantha poodoo som Obi-Wan också?
Obi-Wan var förutsägbar och safe och boring men jag kan inte kalla den avgrundsusel även om jag ibland kanske ville det medan jag tittade. Child (Tween?) Leia var det enda minnesvärda.

Book of Boba Fett däremot...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Ännu ett bra avsnitt (femte), om än kanske lite för mycket uppbyggnad. Å andra sidan känns det riktigt spännande nu.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag läste någonstans att serien är uppbyggd kring mini-arcs på 3 avsnitt. Så hittills verkar det vara 2 avsnitt uppbyggnad följt av 1 avsnitt med urladdning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag läste någonstans att serien är uppbyggd kring mini-arcs på 3 avsnitt. Så hittills verkar det vara 2 avsnitt uppbyggnad följt av 1 avsnitt med urladdning.
Aha, ja det skulle absolut kunna stämma. Låter lovande.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Riktigt bra avsnitt, men fortfarande inte nån riktig Star Wars känsla för mig. Men det är alltid coolt med imperiepiloter.

//EvilSpook
 
Top