Varulv Avgångsklassen

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Hörrni här har jag stått i A114 och ni sitter i B321!

Klassrådet är härmed öppnat!
Rundan slutar imorgon 20:00


Regler
Spelet består av plugghästar och ligister.

Ligisterna vinner om de är lika många eller fler än plugghästarna.

Plugghästarna vinner om alla ligister skrivits ut från skolan.

Varje runda röstar klassen fram en person som anges till rektor. Den personen blir utskriven från skolan och får inte ta studenten, inte heller får hen delta mer i spelet. Vid lika antal röster avgör först lagda röst.

Ligisterna kan spola en plugghäst varje runda. den plugghäst som spolas får lämna spelet.

En plugghäst känner Abbe på bygg, han är så läskig så till och med ligisterna är lite skraja, spelaren som känner Abbe kan skydda en spelare från att bli spolad varje runda, men Abbe har lite dåligt fokus så du får inte skydda samma spelare 2 rundor i rad.

En spelare - plugghäst eller ligist - kan 1 gång under spelet välja att gå till kuratorn - den spelaren får välja en persons röst som inte räknas i DEN rundan.

En spelare - plugghäst eller ligist - kan 1 gång under spelet tjalla för vaktmästarn - den spelarens röst räknas dubbelt DEN rundan.

Klockan 8:15 i början av varje runda släpps ett diagnostiskt test - den som snabbast lämnar in ett korrekt svar får ta den tidiga bussen hem och kan därför inte bli spolad, om det, sådär lite oväntat, är en ligist som först lämnar in så har de istället en hållhake på Abbe och kan blockera ett väktande.

Även om man är plugghäst så vill man ju givetvis inte skylta med det så PM får inte diskuteras i tråden.

Stretch goals

En plugghäst kan en gång under spelet snacka med Josabeth för att få reda på om en spelare är ligist eller plugghäst

En plugghäst kan lufta någons cykel - den personen kommer då komma sent till skolan och därmed missa rundans diagnostiska test. - Upplåst

En spelare kan en gång under spelet ha en snap-grupp med dem som spolats. Spelaren kommer tillåtas ha en PM-grupp med de spelare som spolats - de spolade får också en röst till klassrådet - en röst som förmedlas av spelaren med snap-gruppen. (OBS! kan vara plugghäst eller ligist)

Hur röstar man?
På en egen rad med fetad stil enligt exemplet nedan
Röst: SnabelA Biobonker
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Regler

Spelet består av plugghästar och ligister.



Ligisterna vinner om de är lika många eller fler än plugghästarna.



Plugghästarna vinner om alla ligister skrivits ut från skolan.



Varje runda röstar klassen fram en person som anges till rektor. Den personen blir utskriven från skolan och får inte ta studenten, inte heller får hen delta mer i spelet. Vid lika antal röster avgör först lagda röst.



Ligisterna kan spola en plugghäst varje runda. den plugghäst som spolas får lämna spelet.



En plugghäst känner Abbe på bygg, han är så läskig så till och med ligisterna är lite skraja, spelaren som känner Abbe kan skydda en spelare från att bli spolad varje runda, men Abbe har lite dåligt fokus så du får inte skydda samma spelare 2 rundor i rad.



En spelare - plugghäst eller ligist - kan 1 gång under spelet välja att gå till kuratorn - den spelaren får välja en persons röst som inte räknas i DEN rundan.



En spelare - plugghäst eller ligist - kan 1 gång under spelet tjalla för vaktmästarn - den spelarens röst räknas dubbelt DEN rundan.



Klockan 8:15 i början av varje runda släpps ett diagnostiskt test - den som snabbast lämnar in ett korrekt svar får ta den tidiga bussen hem och kan därför inte bli spolad, om det, sådär lite oväntat, är en ligist som först lämnar in så har de istället en hållhake på Abbe och kan blockera ett väktande.



Även om man är plugghäst så vill man ju givetvis inte skylta med det så PM får inte diskuteras i tråden.



Stretch goals



En plugghäst kan en gång under spelet snacka med Josabeth för att få reda på om en spelare är ligist eller plugghäst



En plugghäst kan lufta någons cykel - den personen kommer då komma sent till skolan och därmed missa rundans diagnostiska test.



En spelare kan en gång under spelet ha en snap-grupp med dem som spolats. Spelaren kommer tillåtas ha en PM-grupp med de spelare som spolats - de spolade får också en röst till klassrådet - en röst som förmedlas av spelaren med snap-gruppen. (OBS! kan vara plugghäst eller ligist)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Dagens test

1. Fred mellan Sverige och Ryssland 1617 som avslutade det Ingermanländska kriget slöts på denna plats?

2. Den tredje bokstaven i svaret ovan får oss osökt att tänka på den plats där Dr Livingstone dog, vilken plats?

3. Vad är typvärdet för PSY för en kaoskardinal?

Svaren skickas till SL i PM.

@Sidd har punka på sin cykel
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Godmorgon på er och kul med diagnos!

Tänker att det är dags att vi kör igång denna dag nu eller vad säger ni? Är ju fortfarande ett vanligt spel så förutom diagnoserna är det väl smart om vi kör på som vanligt.
Fint med punka på Sidd. Nu gäller det att vi andra kör på och gräver upp den här skolan tills ligisterna är ute ur spel.

Har jag förstått det rätt är vi 8 elever i klassen. Då är det rimligtvis två eller tre ligister. Med största sannolikhet två då tre låter lite skevt balanserat. Finns även flera olika roller och verktyg vi kan jobba med vilket vi rimligen bör.
Själv förutsätter jag att alla stretchgoalsen är aktiverade eller tror ni att nån lottades in när vi blev fler deltagare och att ännu fler skulle slängts in ifall vi blev ännu fler?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Har jag förstått det rätt är vi 8 elever i klassen. Då är det rimligtvis två eller tre ligister. Med största sannolikhet två då tre låter lite skevt balanserat. Finns även flera olika roller och verktyg vi kan jobba med vilket vi rimligen bör.

Själv förutsätter jag att alla stretchgoalsen är aktiverade eller tror ni att nån lottades in när vi blev fler deltagare och att ännu fler skulle slängts in ifall vi blev ännu fler?
Två ligister är nog det rimligaste. Det som talar för tre ligister är om det är fler stretchgoals, så att SL tycker att powerrollerna och specialreglerna tiltar balansen till byns fördel lite för mycket?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Godmorgon på er och kul med diagnos!

Tänker att det är dags att vi kör igång denna dag nu eller vad säger ni? Är ju fortfarande ett vanligt spel så förutom diagnoserna är det väl smart om vi kör på som vanligt.
Fint med punka på Sidd. Nu gäller det att vi andra kör på och gräver upp den här skolan tills ligisterna är ute ur spel.

Har jag förstått det rätt är vi 8 elever i klassen. Då är det rimligtvis två eller tre ligister. Med största sannolikhet två då tre låter lite skevt balanserat. Finns även flera olika roller och verktyg vi kan jobba med vilket vi rimligen bör.
Själv förutsätter jag att alla stretchgoalsen är aktiverade eller tror ni att nån lottades in när vi blev fler deltagare och att ännu fler skulle slängts in ifall vi blev ännu fler?
OCD-människan i mig vill ju att åtminstone första stretch goalet låsts upp, eftersom vi fått bekräftat att andra gjort det. Känns skumt att inte låsa upp dem i ordning. Men jag skulle inte ta för givet att alla tre låsts upp.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Kontrollerar att kalender är uppdaterad med rätt klassrum. Bokar tid på doktor.se för samtal med kurator (ej förmåga) för att hantera stressen av att gå till fel rum...

Ja @Octagonal det känns rimligt med 2 ligister. Jag tror att 3 skulle vara för stor fördel till ligisterna även med power rollerna och stretch goals. Och nu postade @Andersson mitt i mitt inlägg med samma tankar...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
OCD-människan i mig vill ju att åtminstone första stretch goalet låsts upp, eftersom vi fått bekräftat att andra gjort det. Känns skumt att inte låsa upp dem i ordning. Men jag skulle inte ta för givet att alla tre låsts upp.
Håller med. Tycker att det är en rimlig arbetshypotes att stretchgoalsen låsts upp i den ordning de listades. Det skulle ju då tyda på att minst två är i spel eftersom punkan definitivt är igång.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Sammanfattning:
Plugghästar:
En väktare
En luftare
(Gå till Josabeth)

Kan vara vilken som:
Gå till kuratorn
Gå till vaktmästarn
(Snapgrupp med spolade)

Klassen:
@Anthrox
@Sidd (luftad R1)
@Basenanji
@Impetigo
@Vimes
@fjodorsenuba
@Octagonal
@Andersson
(Rimligtvis 2/6 ulv/bybo)

Om vi låst upp Gå till Josabeth också har alltså minst hälften av byborna en roll, potentiellt kan alla 6 ha en (om alla stretch goals låsts upp dvs). Det låter osannolikt, så jag räknar med att minst en ulv har fått en av powerrollerna. Tänk på det om röstningen är jämn. Röstar vi ut en bybo i R1 och en till blir spolad så är ration 2/4 till R2. Har ulvarna både kuratorn och vaktmästaren då så kan de vinna en omröstning själva.

Luftaren stoppar en annan spelare från att ha möjligheten att bli safe. Finns det någon användning för detta, förutom att försöka blocka ulvar från att vinna testet? Känns som ett tveeggat svärd, som lika gärna kan skada byborna lika mycket som göra nytta. Går det att avgöra vem som är luftaren om denne ger sig till känna? Jag utgår ifrån att vi plugghästar kan komma överens om vem som är bäst att lufta däcken på (vilket för övrigt känns som en hyfsat märklig sak för en plugghäst att göra 🤣).

Diagnostestet skyddar en bybo, eller tar bort en väktning, så det är väldigt viktigt för byborna att vara online och redo 8:15 varje runda (jag utgår då ifrån att det INTE är ett diagnostiskt test imorgon tisdag?) och försöka pricka in testet så snabbt som möjligt. Jag kommer själv att försöka lösa det så fort det postas, förutom kanske på torsdag då jag inte kommer ha samma möjlighet att vara tillgänglig vid den tidpunkten.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det betyder att det är diagnostiska test klockan 8:15 den:
8/5
11/5
13/5
14/5
osv.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Borde den som är snabbast med testet ge sig till känna?

Som bybo tar det ju lite bort effekten av det, men om en ulv tar testet snabbast så borde det framgå va? Så om den som vinner alltid ger sig till känna (behöver ju inte vara direkt heller) bör vi ha koll på om en ulv eller bybo tagit testet snabbast.
 
Top