Att upptäcka saker genom spel

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag har också 20 år på forumet och tusentals inlägg och spelar mest improviserade och karaktärsdrivna enkvällare.
Fast du är ju Genesis så det är precis ditt förväntade modus operandi . Jag var nog bara ouppmärksam! 🤔

//EvilSpook
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Min preferens är tapetprincipen.

Det är att saker som inte är speciell livsavgörande (salienta), exempelvis vilken tapet det är i stugan, får du improvisera hur mycket som helst! Dvs improvisera inte fram en mordisk jätte med ett stort svärd. Men improvisera gärna fram att det växer lite violer vid stubben utanför brunnen i byn.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om du inte preppat får du bara improvisera tråkiga saker. Jag har personligen svårt att se mig själv blorba. :D
Det är en misstolkning att det bara är tråkiga saker. Det kan vara jätteroliga grejer, bara dom inte godtyckligt och dramatiskt påverkar rollpersonernas situation.
Dessutom: mellan sessioner, när du preppar, får du hitta på hur mycket som helst. En jätte med ett svärd om du vill det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är en misstolkning att det bara är tråkiga saker.
Att jag inte tycker det är roligt betyder inte att jag tolkat det "fel". Bara att jag inte tycker det är roligt. Finns inget ljus att se här. Hela premissen bygger på att SL serverar "content" och spelarna bankar gobbos, mer eller mindre. Det är inte mitt kul.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Du måste öppna dina ögon och skåda ljuset! Ljuset från den heliga Blorb!
Jag fortsätter hellre vara en otrogen hund faktiskt. Det är ett par saker kring rollspel, hur cool hobbyn än är, som bara inte intresserar mig, och det kan jag leva med. ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Du måste öppna dina ögon och skåda ljuset! Ljuset från den heliga Blorb!
Finns det något hårt utfört Blorb-rollspel, eller är det bara en fråga om ens eget världsbygge?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Finns det något hårt utfört Blorb-rollspel, eller är det bara en fråga om ens eget världsbygge?
Hur skulle det ens se ut? Spontant tänker jag på sånt som Yoon-Suin eller liknande mer tabelldrivna verk. Preprepped!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hur skulle det ens se ut? Spontant tänker jag på sånt som Yoon-Suin eller liknande mer tabelldrivna verk. Preprepped!
Ja, jag tänkte också i första hand tabelldrivet, alternativt något som kommer med sin hårt integrerade och definierade värld.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Finns det något hårt utfört Blorb-rollspel, eller är det bara en fråga om ens eget världsbygge?
Vissa OSR-moduler går att köra helt blorb, jag tycker Barrowmaze är ett bra exempel. När jag har kört den har jag inte ens läst allt i förväg, då den är så sjukt stor att det är omöjligt att hålla koll på allt ändå. Rumbeskrivingarna är kortfattade och tar ca 10-20 sekunder att läsa, så det är helt lugnt att göra det under spelets gång.
Det är alltså lika spännande för SL(mig) som för spelarna att se vad som gömmer sig bakom nästa dörr. Det känns som om man upptäcker saker genom spel.

Det är verkligen att släppa taget om ratten som SL, du har ingen aning om vad som ska hända. Om alla dör nästa minut, då är det det som händer.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är verkligen att släppa taget om ratten som SL, du har ingen aning om vad som ska hända. Om alla dör nästa minut, då är det det som händer.
Du måste bläddra i boken eller memorera den. Du måste ta hänsyn till det ramverk Barrowmaze utgör. Att verkligen upptäcka en dunge genom spel hade ju varit att luta sig mot generatorer av olika slag, tycker jag. Rulla fram vad som sker härnäst, rulla reactions, och verkligen se vad som händer från en utgångspunkt av rena verktyg som inte har krävt någon annans kreativa input i lika stor grad.

Nu har inte jag läst Barrowmaze dock, och jag vet att den är populär, så jag räknar med att den gör sin grej bra. Men jag kan ibland ha lite svårt för vissa typer av OSR-material, där tabeller exempelvis har alldeles för specifika resultat som därför gör tabellen närmast obrukbar efter några rull. Det är en hårfin balansgång mellan att det hjälper mig och att det bara inte passar in, och då riskerar det ju att bli godtyckligt istället.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Men behöver man en sl då? Kan du inte bara joina partyt så blir ni en gubbe till?
Nja. Man har ju ett litet försprång som SL, vet var en fälla finns eller var skatter ligger gömda. Det behövs en person som tolkar och förmedlar blorben. Tapetprincipen gör att det dessutom tillkommer en massa improvisation och kreativitet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rulla fram vad som sker härnäst, rulla reactions, och verkligen se vad som händer från en utgångspunkt av rena verktyg som inte har krävt någon annans kreativa input i lika stor grad.
Det här kan jag lyfta upp som en konkret där jag verkligen tycker prepp är överlägsen (för mig då). Att sitta och bestämma innehåll i stunden är ju sjukt stressande som SL. Reaktioner kanske, men då som en effekt av interaktionen med RPna, men miljöer, SLP etc.? Att använda tabeller för inspiration (eller för att generera allt) är en sak men jag förstår inte vinsten med att göra det i stunden. Är grejen att spelarna ser det hända, någon slags transparens?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Är grejen att spelarna ser det hända, någon slags transparens?
För mig är nog "grejen" snarare att vi kan göra det förutsättningslöst. Slå sig ned runt bordet och spontanspela. Det blir ju av förklarliga skäl omöjligt om det behövs prepp. Vi behöver ju ändå lära oss reglerna, om spelet har sådana, så det är ju sällan helt förutsättningslöst. Men åtminstone för min del är inte transparensen det viktiga utan spontaniteten och känslan att vad som helst kan hända - och gör det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
För mig är nog "grejen" snarare att vi kan göra det förutsättningslöst. Slå sig ned runt bordet och spontanspela.
Ok, men i så fall går skiljelinjen i preferens mellan individers kognition. Det skulle krävas att jag värderade process före utfall för att spela så. Det skulle vara mer förutsättningslöst men för det mesta kännas långsammare och mer ensidigt. Så jag kan inte se hur det innebär en vinst. (Sen är det ju aldrig så att det förutsättningslösa försvinner, behovet av improvisation finns ju ändå alltid där.)

I så fall samberättar jag mycket hellre, men det är ett annat anslag och jag går in det med andra förväntningar på vad det ska ge.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Precis så. Det är mötet mellan RP och prepp som är det intressanta, tycker jag. Då sticker berättelsen iväg åt helt oväntade håll!
Behållningen för mig som SL är också mötet mellan RP och Prepp. Jag bygger maskinen (Prep) och sen slänger man in grisen (spelarna).
Förvånansvärt sällan är det vanligt bacon som kommer ut.
Ju större och finurligare maskin jag byggt desto roligare blir resan igenom den och desto bättre blir slutprodukten (storyn/upplevelsen).

//EvilSpook
 
Top