Att ta bort "stödhjulen"

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
att spela med dem som ledstjärna leder absolut inte till den sortens upplevelse som jag vill ha sopm spelare eller ge som SL
Men det handlar väl om att du har en extremt snäv upplevelse i åtanke, mer än något annat? Att hitta svaret, lösa gåtan, känna sig smart.

Personer med agendor skiter ju i att deras drivkrafter leder till att andra känner sig smarta. Att ett sånt upplägg lämpar sig dåligt för krankst spelande tror jag vi alla förstår.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Men det handlar väl om att du har en extremt snäv upplevelse i åtanke, mer än något annat? Att hitta svaret, lösa gåtan, känna sig smart.

Personer med agendor skiter ju i att deras drivkrafter leder till att andra känner sig smarta. Att ett sånt upplägg lämpar sig dåligt för krankst spelande tror jag vi alla förstår.
Absolut, och det förstår jag att ni förstår.

Men det jag upplevde att det inte fanns samma förståelse för är att även om det var den sortens spelande jag ville ha, så skulle jag inte vara förmögen att leverera det – eftersom det verkligen på riktigt är assvårt. Med eller utan hjälpmedel.

Vad jag framför allt ville påpeka var ju inte "kranks spelstil är så jävla speciell, det minns ni va?" utan "tänk gärna på att alla inte är lika bra på samma saker och att det kan vara lite drygt för folk som av olika skäl är dåliga att höra "det här är jättelätt, alla kan, det är ju bara att göra". Är det ett handikapp för mig att jag har svårt att hålla komplexa sociala strukturer i huvudet? Ja, det är väl klart att det är. Borde jag öva på det? Ja, och det gör jag också. Gäller det här jättemånga? Nä, det gör det inte nödvändigtvis. Men det är väldigt svårt för mig att inte läsa "det här är lätt och alla kan göra det" som "om du inte kan göra det så är det något fel på dig".

Är jag för känslig? Helt säkert.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Är jag för känslig? Helt säkert.
Tycker tvärsom att du är ärlig och rak i vad du fixar och inte fixar, något som kräver en del mod att lyfta. Alla tjänar på att vara lite mer ödmjuka i sin framtoning, istället för att tala om sin egen upplevelse som allmängiltig. Jag kan känna igen mig i det du säger om att alla hålla flera agendor i huvudet samtidigt som jag kan känna igen mig i att jag inte riktigt fixar färdigskrivna äventyr då jag låser mig i rädsla att göra fel. Vi är alla olika och skulle vi tänka efter så vet vi att det finns ett antal olika grupper som alla har olika behov, olika styrkor och olika svårigheter. Något som är värt att bära med sig in i diskussioner innan vi börjar namnge en spelstil efter en person, eller tala om en spelstil som super enkel för den breda massan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Det är i det närmaste helt omöjligt att hålla 10 SLPs i huvudet samtidigt.
Kan du citera där han skriver att man ska hålla det i huvudet samtidigt? Du har skapat en halmdocka som du argumenterar emot.

Tvärtom skriver @Christoffer (vilket du helt kapade i ditt citat) "Det finns ju massvis med tekniker, endel utvecklade av specifika spel, andra mer lösryckta, som mer handlar om att vad vi kan förbereda innan och utifrån vad det tar avstamp inte för att förbereda en story utan för att förbereda och lägga grunden för interaktion genom spelandet."

Jag kan ha 20 personer i en intrig. Har jag alla i huvudet? Nej, precis lika lite som jag håller 20 fummelresultat i huvudet. Jag använder fummelresultaten när fummel är relevant och jag använder 20 drivkrafter när det är relevant. Måste allting komma in i en scen? Nej. Måste jag hålla koll på allt? Nej. Måste allting flöda i en given ordning? Nej? Skiter sig allt om jag glömmer någonting? Nej.

Däremot har jag nedskrivet 20 drivkrafter och det är ett verktyg av många och en teknik av många att välja när jag ska använda verktyget. Så precis som namnlistor bör det finnas listor över aktörer nedtecknat för att jag ska vara tryggare som spelledare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Kan du citera där han skriver att man ska hålla det i huvudet samtidigt? Du har skapat en halmdocka som du argumenterar emot.

Tvärtom skriver @Christoffer (vilket du helt kapade i ditt citat) "Det finns ju massvis med tekniker, endel utvecklade av specifika spel, andra mer lösryckta, som mer handlar om att vad vi kan förbereda innan och utifrån vad det tar avstamp inte för att förbereda en story utan för att förbereda och lägga grunden för interaktion genom spelandet."
Med eller utan hjälpmedel.
Jag förstår att du är jättebra på en massa saker. Det är jätteroligt att du är det. Det är också jätteroligt att Christoffer är jättebra på en massa saker. Men är det verkligen så otroligt omöjligt att tänka sig att det inte är "jättelätt" för alla?

Jag vill ogärna skräpa ner den här tråden ytterligare, den handlar inte om huruvida alla kan spelleda på ett visst sätt eller inte. Så jag kommer nog att dra mig ur här om det inte blir en ny tråd, och jag är ärligt talat lite för less just nu för att tycka att det är värt att starta en själv.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Jag tycker förresten att begreppet "stödhjul" är lite problematiskt eftersom det insinuerar att en riktig SL inte behöver någon prepp och att det finaste som finns är att alltid bara dra fram saker ur röven.
Om jag tar bort "stödhjulet" förskrivna äventyr så vill jag ersätta det med andra "stödhjul" i form av egen prepp, listor, kartor osv. Att köra utan stödhjul är alltså inget alternativ för mig.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Å andra sidan så gör spel som Fornsaga att man ritar kartan efter hand, utifrån hexagonala bitar som spelet tillhandahåller, och man får tabeller för att slå fram sin karta. Mängder av OSR-spel gör likadant.

Sedan behöver inte alla spelformer en karta. Alla spelgrupper behöver inte heller en snygg karta att utgå från, utan kan rita en själva. Däremot kan ett spel givetvis utgå från en karta som i Fall of Magic.
Vilka är de spelen? Jag har inte sett ett enda, vad jag kan minnas, vore kul att spana in. Tvärtom är väl OSR-spelen den typ av rollspel som lägger störst fokus på publicerade äventyr. Målet är alltsomoftast inte att improvisera tillsammans, som entos exempelspel, utan att ha en ”neutral” men vagt sadistisk SL som ger spelarna en bitig utmaning att övervinna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Vilka är de spelen? Jag har inte sett ett enda, vad jag kan minnas, vore kul att spana in. Tvärtom är väl OSR-spelen den typ av rollspel som lägger störst fokus på publicerade äventyr. Målet är alltsomoftast inte att improvisera tillsammans, som entos exempelspel, utan att ha en ”neutral” men vagt sadistisk SL som ger spelarna en bitig utmaning att övervinna.
Det enda spel jag kommer på ät Trollbabe. Men det är knappast OSR. Tidiga spel i samma skola stipulerade att man skulle ha en "designated cartographer" men vet inte i hur stor utsträckning det skedde.

För mig är en snygg karta närmast oumbärligt. Det är liksom mitt fönster in i spelvärlden.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det enda spel jag kommer på ät Trollbabe. Men det är knappast OSR. Tidiga spel i samma skola stipuelerade att man skulle ha en "designated cartogopher" men vet inte i hur stor utsträckning det skedde.

För mig är en snygg karta närmast oumbärligt. Det är liksom mitt fönster in i spelvärlden.
Ni har inte funderat på att släppa den mest omfattande kartboken i svensk rollspelshistoria till Ereb Altor? Jag tänker mig då alla möjliga sorters kartor - dungar, städer, skogar, skattkartor, värdshus, slott, drakhålor, deckplans för fartyg etc. Det borde funka på Kickstarter - ju mer pengar, desto fler kartor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ni har inte funderat på att släppa den mest omfattande kartboken i svensk rollspelshistoria till Ereb Altor? Jag tänker mig då alla möjliga sorters kartor - dungar, städer, skattkartor, värdshus, slott, drskhålor, deckplans för fartyg etc. Det borde funka på Kickstarter - ju mer pengar, desto fler kartor.
Visst har vi det. Problemet är att även för oss tar kartor tid. Men vi har kartor över världar, länder, städer etc Vi har sjökort, portolan, fartygsplaner, byggnader etc etc

Vi hade gärna haft ännu mer. Men som sagt tar det tid att rita och fundera.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Alltså, att vi måste ha en karta som är “skitsnygg, detaljerad” och tar lång tid att göra. Men däremot faller det klart in i samma behov av detaljer/fakta/sanning som andra nämnt.
Precis och det berör väl kärnpunkten i vad får man får ut av förberedda äventyr. Och det är därför jag tror att vi delvis diskuterar oförenliga infallsvinklar. Vill jag ha en snygg karta (banalt men illustrativt exempel) behöver jag förlika med mig att det kommer med vissa andra komponenter (skulle kunna vara viss linjäritet tex). Att frigöra sig från behovet av en snygg karta är ju inte en fullgod ersättning utan ett alternativt förhållningssätt. Fullt giltigt men annorlunda.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Visst har vi det. Problemet är att även för oss tar kartor tid. Men vi har kartor över världar, länder, städer etc Vi har sjökort, portolan, fartygsplaner, byggnader etc etc

Vi hade gärna haft ännu mer. Men som sagt tar det tid att rita och fundera.
Ja, det tar förstås tid att göra det bra. Jag går i liknande tankar för helt andra världsbyggen. En sak jag har tänkt på är att texten till kartorna inte behöver vara så omfattande. Överväger någon form av kartografiskt lexikon. Kanske med någon ruta för plothooks. En annan lösning är att kombinera kartbok och bestiarium.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Fasta punkter på en karta är lite som fasta punkter i ett äventyr. Men @Rickard var väl inne på att frikoppla delar och använda dem när de kommer upp. Lite som ett pussel, men alla bitar passar varandra … eller lego kanske är en bättre metafor.

kartfragment går använda på liknande vis.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Fasta punkter på en karta är lite som fasta punkter i ett äventyr. Men @Rickard var väl inne på att frikoppla delar och använda dem när de kommer upp. Lite som ett pussel, men alla bitar passar varandra … eller lego kanske är en bättre metafor.
En annan sak är att en karta behöver inte vara grafisk heller. Ett problem med med kartor, för mig, är att det kräver arbete. Man måste söka av kartan och hitta vettiga inspirationspunkter.

Ett annat sätt att tänka kring platser är noder. Det kan vara platser i en stad, platser i ett ett grottsystem eller liknande. Varje nod beskriver någonting specifikt om platsen. Här är ett grafiskt exempel på noder för stadsdelar men det kan lika gärna se ut som en relationskarta med linjer som binder dem samman.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
En annan sak är att en karta behöver inte vara grafisk heller. Ett problem med med kartor, för mig, är att det kräver arbete. Man måste söka av kartan och hitta vettiga inspirationspunkter.

Ett annat sätt att tänka kring platser är noder. Det kan vara platser i en stad, platser i ett ett grottsystem eller liknande. Varje nod beskriver någonting specifikt om platsen. Här är ett grafiskt exempel på noder men det kan lika gärna se ut som en relationskarta med linjer som binder dem samman.
Jag tror ett problem är att när vi talar om kartor så talar vi om det i den vardagliga bemärkelsen och inte den geografiska bemärkelsen. Kartor kan vara väldigt mycket. Ett schema över busshållsplatser, även om den är abstrakt, är en karta likaså ett diagram med punkter som visar hur platser är kopplade mot varandra, så som en karta med noder som du är inne på.

Jag antar dock att rollspelare, när de snackar om kartor, snackar om topografiska kartor i första hand och klimatkartor eller dylikt. Sällan det handlar om den breda mångfald av kartor som finns som sträcker sig bortom det vi hittar i en atlas. Sen vet jag att rollspelare ofta talar om fler versioner av kartor men sällan ser dessa som kartor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Jag tror ett problem är att när vi talar om kartor så talar vi om det i den vardagliga bemärkelsen och inte den geografiska bemärkelsen. Kartor kan vara väldigt mycket. Ett schema över busshållsplatser, även om den är abstrakt, är en karta likaså ett diagram med punkter som visar hur platser är kopplade mot varandra, så som en karta med noder som du är inne på.

Jag antar dock att rollspelare, när de snackar om kartor, snackar om topografiska kartor i första hand och klimatkartor eller dylikt. Sällan det handlar om den breda mångfald av kartor som finns som sträcker sig bortom det vi hittar i en atlas. Sen vet jag att rollspelare ofta talar om fler versioner av kartor men sällan ser dessa som kartor.
Ett av mina mer ambitiösa kartprojekt var Horisont där spelvärldens karta också var ett navigationsinstrument. Det var sanslöst coolt men orkade inte ro det i land. Men jag har en fungerande snurra någonstans i mina spellådor :)

Här finns en gammal tråd där man kan följa arbetet: https://www.rollspel.nu/threads/horisont-kosmogation.60753/
kosmos-web.jpg
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Top