Att ta bort "stödhjulen"

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Det köper jag helt.

Men Indiana Jones funkar med “30-tal, nazister, Egypten”. Vi behöver inte veta vilka bilar nazisterna kör eller ens vilken stad i Egypten—vi kan ändå bilda oss en uppfattning.

Verkligheten är mest bra just för att vi alla kan den. Men inte om det blir en tre timmar lång WikiPedia-maraton.
Men just Indiana Jones är ju filmisk fiktion… Den lånar drag av historisk verklighet, men det är mer Hollywood-nazister än riktiga nazister. Bilarna behöver se trovärdiga ut i sin filmiska genre, inte i jämförelse med en faktisk bilkatalog eller dokumentärfilm från 1942.

Grejen med verkligheten i det här sammanhanget är att vi bara har koll på några små flikar. Hur det såg ut i Bangladesh eller Paraguay igår eller för 50 år sedan kan de flesta svenskar bara gissa.

Men det här är ju en helt annan diskussion! Jag vet dock redan nu att jag alltid kommer att skilja på verkligheten och fiktion inspirerad av verkligheten.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Men det här är ju en helt annan diskussion! Jag vet dock redan nu att jag alltid kommer att skilja på verkligheten och fiktion inspirerad av verkligheten.
Grejen är väl att allt vi hittar på är fiktion. Rollpersonerna vi skapade är fiktion—varför kan inte världen vi spelar i vara det även om den lånar drag från verkligheten?

Men absolut. En annan diskussion!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Grejen är väl att allt vi hittar på är fiktion. Rollpersonerna vi skapade är fiktion—varför kan inte världen vi spelar i vara det även om den lånar drag från verkligheten?

Men absolut. En annan diskussion!
Att vi kan skapa fiktion inspirerad av verkligheten har jag inte ifrågasatt. Bara alla påståenden om att rollspel inte skulle vara fiktion.
 
Top