Att slå med fördel/nackdel

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Det här är säkert något som rullat omkring i husregler sen jättelänge, det behöver väl inte ha tagits från någon publicerad produkt.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Används i Pirater! - dra av tärning när det är svårt , lägg till när det är lätt. Är det flera plus och minus är det summan av "fördelarna" (plus) och "nackdelarna" (minus) om avgör. Slå sedan en till tre tärningar (antalet tärningar beror på hur svårt eller lätt slaget är) och antingen tvingas ta den sämsta tärningen som resultat om det är svårt eller välj vilket tärningsresultat att använda om det är ett lätt slag (där svårighet ligger på plus, motsvarande fördel).

Reglerna skrevs 2011, första tryckningen lagom till CalCon 2012 i februari (så antar att det är första tryckta svenska spel i alla fall). Påkommet, skrivet, speltestat och färdigställt i tryckt produkt utan att någon av oss hade sett mekaniken på annat ställe innan (var ett tag innan D&D använde det i alla fall och brukade småskoja ett tag om att de hade "lånat" den delen av våra regler då de ju även fanns att ladda hem gratis). Även Skuggornas mästare 2 använder samma sätt att hantera svårighetsgrader.

Anledningen till att vi gjorde så till att börja med var för att plus- och minusmodifikationer på ett slag tar längre tid och är jobbigare att hantera för de flesta människor än en en enkel tärningsjämförelse. Antar att det är gjort av liknande skäl i andra spel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Men just elegansen skulle jag säga är en av de saker som skiljer 5E-varianten från de övriga exemplen.
Jag håller med om att det är skillnad, och att det är elegant. Jag har dock lite svårare att se att det skulle vara en skillnad i elegans, men det är väl som det mesta med tärningssystem en smaksak.

Finns det något system som gör lite tvärtom, alltså slår två tärningar, välj högst som normalt, men tar bort en tärning vid nackdel?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Finns det något system som gör lite tvärtom, alltså slår två tärningar, välj högst som normalt, men tar bort en tärning vid nackdel?
I mina husregler till Feng Shui så slår man en negativ tärning och en positiv tärning och läser av den lägsta (detta är detsamma som 1T6-1T6 men utan matematiken). Om spelaren spenderar en specifik poängresurs innan slaget tar den bort den negativa tärningen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
En bra bonus mellan FV 30% till 80% alltså. Och det känns ju rimligt att effekten minskar om man är riktigt dålig eller riktig bra.
Alltså. Medlet är 13,8 med "2T20 - välj högsta" (2T20h), med 51% chans att slå 15+. Det förändras aldrig oavsett vad man slår emot eller lägger till. Att titta på relativ sannolikhet känns rätt missvisande. Så jämfört med att slå med 1T20 ger 2T20h i princip +4.
 
Top