Används i Pirater! - dra av tärning när det är svårt , lägg till när det är lätt. Är det flera plus och minus är det summan av "fördelarna" (plus) och "nackdelarna" (minus) om avgör. Slå sedan en till tre tärningar (antalet tärningar beror på hur svårt eller lätt slaget är) och antingen tvingas ta den sämsta tärningen som resultat om det är svårt eller välj vilket tärningsresultat att använda om det är ett lätt slag (där svårighet ligger på plus, motsvarande fördel).
Reglerna skrevs 2011, första tryckningen lagom till CalCon 2012 i februari (så antar att det är första tryckta svenska spel i alla fall). Påkommet, skrivet, speltestat och färdigställt i tryckt produkt utan att någon av oss hade sett mekaniken på annat ställe innan (var ett tag innan D&D använde det i alla fall och brukade småskoja ett tag om att de hade "lånat" den delen av våra regler då de ju även fanns att ladda hem gratis). Även Skuggornas mästare 2 använder samma sätt att hantera svårighetsgrader.
Anledningen till att vi gjorde så till att börja med var för att plus- och minusmodifikationer på ett slag tar längre tid och är jobbigare att hantera för de flesta människor än en en enkel tärningsjämförelse. Antar att det är gjort av liknande skäl i andra spel.