Att slå med fördel/nackdel

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
I tråden om förstaintryck av DoD23 kom företeelsen att slå med fördel eller nackdel upp. Det finns som bekant i DoD23 samt även i D&D5, från vilket en del hävdar det är inlånat från. Det sades dock även att D&D inte var först med den mekaniken. Men vilket spel var det egentligen som var först med det? Någon som vet?

(För tydlighetens skull. Det jag talar om är alltså när man gör ett slag svårare eller enklare, inte genom att man ändrar målvärdet eller tärningsresultatet utan att man istället slår flera tärningar och sedan väljer den med det bästa alternativt det sämsta resultatet.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det har diskuterats förr på forumet men jag hittar inte ingen diskussionen. Förhoppningsvis finns det någon annan som är bättre på att leta, eller som minns detaljerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Over the Edge från 92 hade en mekanik för färdighetsslag där du under vissa omständigheter fick slå en extra tärning och antingen plocka bort den högsta eller den lägsta tärningen. Det var ett spel som använde små tärnignspölar, men jag tycker att det låter som advantage/disadvatange-mekaniken rakt av.

Här är ett bloginlägg av någon som grunnat på det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag vet inte vilket som var först med mekaniken, men vill säga att mekaniken som DoD kör med, dvs att ha två tärningar där du väljer den bästa/sämsta är identisk med hur mekaniken fungerar i Call of Cthulhu 7th Edition. Det kom också ut 2014, precis som 5E, så kan inte säga vilket som gjorde det populärt. Tycker det är värt att lyfta då CoC också är ett BRP-spel, för det känns tråkigt när vissa försöker hävda att DoD bara är en DnD-ifikation av systemet, när det är något som andra BRP-spel redan har gjort.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Jag vet inte vilket som var först med mekaniken, men vill säga att mekaniken som DoD kör med, dvs att ha två tärningar där du väljer den bästa/sämsta är identisk med hur mekaniken fungerar i Call of Cthulhu 7th Edition. Det kom också ut 2014, precis som 5E, så kan inte säga vilket som gjorde det populärt. Tycker det är värt att lyfta då CoC också är ett BRP-spel, för det känns tråkigt när vissa försöker hävda att DoD bara är en DnD-ifikation av systemet, när det är något som andra BRP-spel redan har gjort.
Om jag minns historieskrivningen rätt så var ju reglerna till CoC 7th ed i stort sett färdiga innan Kickstarterlanseringen, så 2012 nån gång. Mason och Fricker tror jag pitchade idén om 7th ed typ 2008 till Chaosiums dåvarande ledning. Eftersom Paul Fricker är huvudsaklig regeldesigner för CoC 7th så förmodar jag att det var han som kom med idén att ha med bonus/strafftärning. Min gissning efter att ha lyssnat på flera hundra avsnitt av Good Friends of Jackson Elias-podden är att han nog snappade upp det nån gång på 00-talet, då Fricker väldigt ofta pratar om olika indiespel från den tiden och verkar ha ett väldigt brett register av inspirationskällor.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag vill minnas att Fiktionslek på forumet (Mehrstam) pratat om att det förekommit i zines och/eller spelprodukter redan i urtiden på 70-talet. Det är nog helt enkelt en mekanik som inte är tillräckligt unik för att på ett enkelt sätt kunna säga att den dök upp i ett specifikt spel. Och kan nog också vara en mekanik som många hittat på individuellt utan att det plockats från något spel man känt till.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Om vi räknar mekaniken att vända på sitt d100-slag - vilket i praktiken ger två chanser att slå ett lågt/bra tiotal - så är vi som minst tillbaka på 90-talet.
Exempel: Unknown Armies, 1998
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
111
Location
Göteborg
Over the Edge från 92 hade en mekanik för färdighetsslag där du under vissa omständigheter fick slå en extra tärning och antingen plocka bort den högsta eller den lägsta tärningen. Det var ett spel som använde små tärnignspölar, men jag tycker att det låter som advantage/disadvatange-mekaniken rakt av.

Här är ett bloginlägg av någon som grunnat på det.
Tackar för det guldblogginlägget! The Genealogy of Advantage and Disadvantage in RPG Mechanics, bra grejer!
Jag håller med inlägget, Over the edge 1992 ser klart ut att vara den tidigaste "rena" Adv/Dis mekaniskt sätt.
the Referee can decide if circumstances are favorable or not. If favorable, the character can add a bonus die and drop the worst one. If not, then roll an extra die and drop the best one.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Om jag minns historieskrivningen rätt så var ju reglerna till CoC 7th ed i stort sett färdiga innan Kickstarterlanseringen, så 2012 nån gång. Mason och Fricker tror jag pitchade idén om 7th ed typ 2008 till Chaosiums dåvarande ledning. Eftersom Paul Fricker är huvudsaklig regeldesigner för CoC 7th så förmodar jag att det var han som kom med idén att ha med bonus/strafftärning. Min gissning efter att ha lyssnat på flera hundra avsnitt av Good Friends of Jackson Elias-podden är att han nog snappade upp det nån gång på 00-talet, då Fricker väldigt ofta pratar om olika indiespel från den tiden och verkar ha ett väldigt brett register av inspirationskällor.
Här är en artikel om reglerna av Shane Ivey från 2012. Mycket av det som blev CoC 7th känner vi igen och nämns, dock inte fördels/nackdelstärningarna. Något som också märks i skillnaden från denna äldre idé mot nya är att en del färdigheter tillkommer; här omnämns att Fast Talk är borta… men den är med i slutgiltiga produkten.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Här är en artikel om reglerna av Shane Ivey från 2012. Mycket av det som blev CoC 7th känner vi igen och nämns, dock inte fördels/nackdelstärningarna. Något som också märks i skillnaden från denna äldre idé mot nya är att en del färdigheter tillkommer; här omnämns att Fast Talk är borta… men den är med i slutgiltiga produkten.
Spännande artikel!

Känns som att det var mycket idéer som förändrades längst vägen, och nu i efterhand kanske det faktiskt hade varit bättre om en del av de saker som nämndes i artikeln men som försvunnit eller förändrats hade fått finnas kvar. Tror "connections" som nämns i artikeln hade varit en mer effektiv och intressant mekanik än det nuvarande "backgrounds" som ju sällan faktiskt används.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det sades dock även att D&D inte var först med den mekaniken.
Skulle dock vilja påstå att 5E har den tydligaste dylika mekaniken. Är ett stort fan av ad/disad som det funkar i 5E. Det är ett sånt fall där jag helt enkelt tycker 5E förtjänar att få lite cred. :D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Skulle dock vilja påstå att 5E har den tydligaste dylika mekaniken. Är ett stort fan av ad/disad som det funkar i 5E. Det är ett sånt fall där jag helt enkelt tycker 5E förtjänar att få lite cred. :D
Absolut. Jag verkligen avskyr 5E som en inkoherent nostalgiröra som borde kallas AD&D 2.5 i stället, men Advantage/Disadvantage är en jättebra mekanik.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Spännande artikel!

Känns som att det var mycket idéer som förändrades längst vägen, och nu i efterhand kanske det faktiskt hade varit bättre om en del av de saker som nämndes i artikeln men som försvunnit eller förändrats hade fått finnas kvar. Tror "connections" som nämns i artikeln hade varit en mer effektiv och intressant mekanik än det nuvarande "backgrounds" som ju sällan faktiskt används.
Håller med! Det är en spännande inblick.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Symbaroum har också fördel/nackdel. Lite osäker på om det var med i grundreglerna eller kom med Spelarens handbok.
Finns i grundreglerna. Det är gissningsvis via Symbaroum som det kom från D&D till DoD-23 (man kan väldigt tydligt se många likheter i designval mellan Symbaroum och DoD-23, liksom var DoD-23 modifierade saker från Symbaroum (som att hjältförmågorna kostar VP, vilket gör spelet mycket mindre vilt)).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Absolut. Jag verkligen avskyr 5E som en inkoherent nostalgiröra som borde kallas AD&D 2.5 i stället, men Advantage/Disadvantage är en jättebra mekanik.
"Så vilka spel avskyr du?"
"De som alla andra spelar!"

(Jag också...)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Finns det några brädspel som använder adv/dis?
Är rätt säker på att det finns en del i figurspel sedan länge. I gamla Warhammer Fantasy Battles så var den med på några ställen. Bland annat Lizardmens artspecifika förmåga "Coldblooded" (slå 3t6, välj de 2 lägsta för leadership-test).
 
Top