Quadrante
Grisbonde
jo, så här
Tänk manualen som berätter hur du ska ta dig ur det brinnande planet..
Eftersom artikeln beskriver reglerna negativt så bör de vara riktigt, riktigt bra för att det ska funka, annars tar man (åtminstone jag) till sig den negativa tonen och börjar tycka att reglerna är ganska dåliga.
Tja, nice nice, men det känns som att någonstans på vägen har det ursprungliga syftet trollats bort. Vad jag vill minnas så var numerologin ursprungligen en ursäkt för att få presentera reglerna som en del av världen i en regelbok som skulle imitera en veckotidning från spelvärlden. Nu har du tagit bort likhetstecknena mellan numerologin och reglerna och istället låtit reglernas motsvarighet i spelvärlden vara ett "hasardspel" som driver med den numerologiska vetenskapen. Steget är inte långt till att ta bort numerologin ur ekvationen helt och hållet, och helt enkelt låta spelreglerna förekomma i spelvärlden som ett fristående spel.
Själv så tycker jag att det är fel att man ska slå tärningsslag för döda föremål. Väldigt fel. Det saktar ner i onödan.
Jag föreslår istället att allting kan förenklas till ett motståndsvärde OCH slås för
Förslag på hur det skulle fungera:
...
...&c.
Jag tycker att det är helt överlägset att slå fram en effekt som jämförs med svårighetsgrad, eftersom motsatta slag blir smidigare och det är smidigare att modifiera svårighetsgraden. Att kunna runda av färdighetsslaget till ett fast värde är också bra, till exempel så kan man låta rollpersoner klara av vissa saker automatiskt i ostressade situationer.
och vem har hört talas om T5?
..OCH VAD I MITT FÖRSLAG MOTSÄTTER SIG DET ?