Nekromanti Att presentera regler

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: It ain't called rollperson round here

Visst, "roll" går också bra. Fast "spelarens roll" också kan betyda någnting annat, om man spelar på svengelska...

Nåja, det är ett mindre problem, hur som helst. Om det visar sig att ingen gillar det alternativ jag till slut väljer kan jag skylla alltihop på redaktörerna på metropolitiska Sällskapets tidskrift, som bytte ut mina ord mot något de tyckte passade bättre.

JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Ett krux, säkert minimalt och bortse-i-från-ba

Eftersom artikeln beskriver reglerna negativt så bör de vara riktigt, riktigt bra för att det ska funka, annars tar man (åtminstone jag) till sig den negativa tonen och börjar tycka att reglerna är ganska dåliga.
En hemlighet: reglerna är ganska dåliga :gremlaugh:

Nåja, du har kanske rätt. Men det var mycket roligare att skriva en negativ version.

JPS
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Staden är Evig!

Bokstavligt talat. :gremwink:

Nåja, jag tycker att det är lite väl mycket ordbajs, men ifall allt kan sammanfattas med en illustration och bildtext nere i ena hörnet, typ svarta tavlan med formeln, och bildtexten Egenskap + Färdighet + T12 = Effekt så blir det som en slags kul flört med regelstrukturen - "Kolla HÄR, detta är reglerna, det andra är bara blaj.. Fast rätt skönt blaj va? Kolla, jag skriver en hel sida där jag klagar.. :gremwink:"

Själv så tycker jag att det är fel att man ska slå tärningsslag för döda föremål. Väldigt fel. Det saktar ner i onödan. Jag föreslår istället att allting kan förenklas till ett motståndsvärde OCH slås för.

Förslag på hur det skulle fungera:
Egenskaperna är tärningen. Istället för Vigör: 2 så har du Vigör: 1T4. Istället för Världsvana: 5 så har du Världsvana: 1T10. Detta kan sedan omvandlas tillbaka till ett fast värde.

Exempel:
Vilgo har Vigör: 1T6 och Klättring: 4. Spelaren slår 1T6 och lägger till 4 för att få effekten.
SLP:n Brufs har Världsvana: 1T8 och Snacka: 1. Vilgo försöker lura stackars Brufs, som då skulle slå 1T8+1 för att få ett motståndsvärde, men det orkar inte spelledaren med, utan bestämmer att motståndsvärdet är 4 (8/2=4) + 1, alltså 5.

För att göra det ännu mer intuitivt så kan man använda två tärningar: Med Vigör: 3 så slår du 2T3, med Intellekt: 4 så slår du 2T4 osv. Det blir lite pilligt med skalan 1-5 iofs, och vem har hört talas om T5?

Jag tycker att det är helt överlägset att slå fram en effekt som jämförs med svårighetsgrad, eftersom motsatta slag blir smidigare och det är smidigare att modifiera svårighetsgraden. Att kunna runda av färdighetsslaget till ett fast värde är också bra, till exempel så kan man låta rollpersoner klara av vissa saker automatiskt i ostressade situationer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: jo, så här

Tänk manualen som berätter hur du ska ta dig ur det brinnande planet..
OK, då är jag med. Min tanke var egentligen att det hade varit verkligt nyskapande med text för stämningen och bilder för fakta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Staden är Evig!

Ah. Tärningskombinationer... du kan läsa ett skräckexempel i Token-systemet som finns i rollspelet Children of the Sun. Ha som mål att INTE göra det systemet...

Men visst. Bevisa för mig att man inte behöver krångla bara för att man använder tärningskombinationer och jag köper ditt spel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Tja, nice nice, men det känns som att någonstans på vägen har det ursprungliga syftet trollats bort. Vad jag vill minnas så var numerologin ursprungligen en ursäkt för att få presentera reglerna som en del av världen i en regelbok som skulle imitera en veckotidning från spelvärlden. Nu har du tagit bort likhetstecknena mellan numerologin och reglerna och istället låtit reglernas motsvarighet i spelvärlden vara ett "hasardspel" som driver med den numerologiska vetenskapen. Steget är inte långt till att ta bort numerologin ur ekvationen helt och hållet, och helt enkelt låta spelreglerna förekomma i spelvärlden som ett fristående spel.

Det jag skulle uppskatta mest vore om du lät numerologin vara den veckotidningstestsaktiga analysmetod av jaget som vad jag förstått ursprungligen avr tanken. På så vis skulle man kunna behålla den intressanta aspekten av numerologin (att världens invånare är medvetna om sina egna speldata) utan att behöva gå ett extra steg från vetenskap till satir för att få den att bli användbar för spelare i vår värld. Handlingsresolutionsreglerna kan finnas på plats för att ge Stadens invånare möjlighet att kolla hur bra de hade klarat fiktiva situationer.

Råder det dålig stämning i ert äktenskap. Flyger porslinet i köket lite oftare än vad som hade behövt vara fallet? Ta ut era agressioner på annat sätt! Använd den Numerologiska Metoden för att räkna ut er Numerologiska Mall, och testa sedan er styrka mot er makes/frugas med våra regler för låtsasstrider. Krossa din mans huvud i mangeln. Slå din fru blodig med din bandyklubba. Allt med tärningarnas hjälp. Minskar garanterat spänningarna i hushållet
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Staden är Evig!

Va? Krångla? Javisst, man får plocka en annan tärning för varje färdighet (Nästan.. Fast T4 och T6 kommer ju vara klart vanligast) men det är ju också det som är det roliga.

Annars så är det inte alls krångligt. (Jag utgår nu från systemet där Egenskaper är en tärning och Färdigheter är en fast siffra man lägger på.)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, nice nice, men det känns som att någonstans på vägen har det ursprungliga syftet trollats bort. Vad jag vill minnas så var numerologin ursprungligen en ursäkt för att få presentera reglerna som en del av världen i en regelbok som skulle imitera en veckotidning från spelvärlden. Nu har du tagit bort likhetstecknena mellan numerologin och reglerna och istället låtit reglernas motsvarighet i spelvärlden vara ett "hasardspel" som driver med den numerologiska vetenskapen. Steget är inte långt till att ta bort numerologin ur ekvationen helt och hållet, och helt enkelt låta spelreglerna förekomma i spelvärlden som ett fristående spel.
Hmm... jo... du har rätt. Mitt enda försvar är att jag har en onödigt invecklad hjärna som funkar bäst om man vrider konceptet ett par varv och tar ett par steg åt sidan. Jag började med flera olika varianter och det här var den enda som funkade. Just då i alla fall – det finns ju inget som säger att det här är den slutgiltiga versionen...

Nåja, tack för påminnelsen. Det har gått ett par månader och jag har medvetet undvikit att se på de tidigare utkasten, så det är kanske inte så konstigt att jag tappat bort något. Ska försöka få in det igen.

JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Staden är Evig!

Själv så tycker jag att det är fel att man ska slå tärningsslag för döda föremål. Väldigt fel. Det saktar ner i onödan.
Tja, se det så här: man slår inte tärningsslag för föremål. Inte för personer heller. Man slår för händelser, och om en händelse är tillräckligt viktig för att man ska vara beredd att lägga ner mer tid på den och få ett mer detaljerat resultat använder man motsatta slag.

Vad är det egentligen för skillnad på att flyga zeppelinare längs Torngatan och att tigga pengar av en moster? I båda fallen kan man lyckas eller misslyckas, och i båda fallen spelar lyckandet eller misslyckandet en viss roll för ens fortsatta handlingar. Varför skulle de behandlas olika?

Jag föreslår istället att allting kan förenklas till ett motståndsvärde OCH slås för
Det spåret har jag också varit inne på, och det är inget fel på det. Men det kommer ändå att uppstå situationer när man vill göra det mer detaljerat (två rollpersoner som tävlar mot varandra, till exempel. Vem ska förenklas till ett motståndsvärde?) och då kommer motsatta slag in i bilden. Och jag tycker som sagt att motsatta slag inte alls behöver vara bundna till personer med färdighetsvärden och möjlighet att göra aktivt motstånd, utan jag tycker att de kan användas i alla situationer där de tillför något.

Förslag på hur det skulle fungera:
...
...&c.
Nja, jag måste säga att jag är en aning tveksam till att använda mer än en tärning. På något sätt ser jag det som att flera tärningar leder till en högre detaljnivå, och då skulle resten av reglerna också behöva befinna sig på en högre detaljnivå. Men det är antagligen en personlig vanföreställning. Hur som helst, jag anser att användandet av en tärning i alla situationer håller det hela på en mycket enklare nivå.

Och om man ska gå ifrån det ser jag åtminstone helst att man håller sig till existerande tärningar. T3, t5 och så vidare är kanske inte så svåra att simulera, men om de skulle användas skulle åtminstone jag tycka att det hade varit bättre att multiplicera alltihop med två och använda t6 och t10 i stället.

Jag tycker att det är helt överlägset att slå fram en effekt som jämförs med svårighetsgrad, eftersom motsatta slag blir smidigare och det är smidigare att modifiera svårighetsgraden. Att kunna runda av färdighetsslaget till ett fast värde är också bra, till exempel så kan man låta rollpersoner klara av vissa saker automatiskt i ostressade situationer.
Tja, det går ju att göra i det här systemet. I stället för att se hur mycket lägre än motståndaren man slog ser man hur mycket lägre än sitt färdighetsvärde man slog (för att öka förvirringen tänker jag kalla egenskap+talang för färdighetsvärde) för att få effekten. Har man åtta ock slår tre får man effekten fem, till exempel. Effekten kan nu jämföras med motståndarens effekt, eller med en svårighetsgrad.

Eller så vänder man på tärningen och låter effekten vara egenskap+talang+tärningsslag. Det är antagligen enklare, och då blir det lättare att hitta ett medelvärde som man kan använda i ostressade situationer (det skulle bli en motsvarighet till d20-systemets "take 10", alltså. Hur man skulle göra i "slå lågt"-varianten vet jag inte riktgt).

Nåja, ingenting är färdigt och alla delar av systemet (och presentationen) går att ändra på.

JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Ett krux, säkert minimalt och bortse-i-från-ba

Tja, jag har en viss svaghet för saker som inte riktigt fungerar, och saker som nästan är trasiga. Om jag fick välja skulle hela världen sitta ihop med tejp och gummiband. Det är möjligt att det syns i min inställning till regler också...

JPS
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Apropå ingenting!

och vem har hört talas om T5?
Inte för att jag någonsin har sett T5 användas i något kommersiellt spel men jag har själv skrivit lite då och då att man ska använda T5. På samma sätt som T3 fås genom att slå T6 och dela med 2, får man T5 genom att slå T10 och dela med 2.

Okej, inte för att det hörde hit då, men jag kunde inte låta bli.

/Skuggvarg - klåfingrig
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: jo, så här

..OCH VAD I MITT FÖRSLAG MOTSÄTTER SIG DET ?
Ingenting, antagligen. Formuleringen var bara lite förvirrande.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Apropå ingenting!

Fast då blir det ingen äkta T5.

Men den funkar faktiskt mycket bättre så
än att använda T10 och dela med två.

(ojojoj, Skuggvarg rimmar
så han svimmar)

/Skuggvarg
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Vad betyder "rendera med capslock nere"? [ot]

i det här fallet betyder det att jag sufar på den datorn som "renderar" (dvs bearbetar/genererar) bilder.. under den speciella sitvationen fungerar det inte att trycka ner shift för att få versaler.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Vad betyder "rendera med capslock nere"? [ot]

inget konstigt här inte, och inget konstigt operativ.
Utan det är så att bilden inte uppdateras medans capslock är nere, vilket gör att man sparar sisådär 2-3 sekunder per bild(ibland så mycket som 10) .Kanske inte mycket, men det gör skilldnad om man har ett par hundra stycken..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Staden är Evig!

Tja, se det så här: man slår inte tärningsslag för föremål. Inte för personer heller. Man slår för händelser, och om en händelse är tillräckligt viktig för att man ska vara beredd att lägga ner mer tid på den och få ett mer detaljerat resultat använder man motsatta slag.

Visserligen så är en tärning nog för att simulera händelsen i min mening, men ifall man kan ändra svårighetsgrad utan att alltid behöver slå motsatt så funkar det ju.

Fast sedan så säger du ju "Varför skulle de behandlas olika?" så då blir jag lite osäker igen..

och då kommer motsatta slag in i bilden.
Alltså, "kan", om man vill. Inte i en duell, men i en masstrid, osv.

Och om man ska gå ifrån det ser jag åtminstone helst att man håller sig till existerande tärningar. T3, t5 och så vidare är kanske inte så svåra att simulera, men om de skulle användas skulle åtminstone jag tycka att det hade varit bättre att multiplicera alltihop med två och använda t6 och t10 i stället.
Ja, definitivt.
Själv tycker jag att många olika tärningstyper passar Staden, och jag tror jag kommer skriva en regelvariant för det..
 
Top