Håller helt med
@Christoffer här. Om misslyckanden är ett problem, varför alls rulla tärningar? Tärningar som de oftast används innebär en risk att misslyckas. Det är någonstans deras enda syfte. Om det utfallet inte är önskvärt, just don't do it!
När jag spelar rollspel, gör jag det i hög grad för att
försöka klara äventyret. Jag vill lösa mysteriet, genomföra kuppen, avslöja komplotten, fängsla skurken. Jag vill också att det ska vara en utmaning för mig som spelare att göra det, för om ovanstående bara levereras till mig utan att jag behöver bidra med något, så betyder heller inte vinsten något. För att vinst ska smaka något, måste det finnas risk för förlust. Ska jag kunna få känna mig smart, så måste det finnas en risk för att jag känner mig dum istället.
Om man ska kunna känna sig stolt över att ha klarat Elden Ring, så måste det vara lite svårt att klara Elden Ring. Om det inte är svårt alls, så är det svårt att känna sig stolt.
EDIT: Det är inte önskvärt att dö i Elden Ring. Men det är önskvärt att risken att dö/misslyckas finns där. (Nu inser jag plötsligt att Elden Ring är ett kasst exempel eftersom man hela tiden kan fortsätta envisas. Byt ut mot något svårt spel med permadöd istället då. Nån roguelike.)
Idealiskt sett vill jag då gärna att man ska kunna misslyckas
delvis, på en graderad skala. Man ska kunna känna sig olika grad av smart och dum, för det är lite trist när det alltid är "all or nothing".
Att behöva slå ett tärningsslag är på många sätt ett misslyckande. Man har lämnat något åt slumpen. Ibland går det inte att undvika helt, men det är aldrig aldrig något bra att behöva slå tärning. Men det behövs – det är
ett av de sätt rollspel har för att bestraffa en när man varit dålig. Ett verktyg i verktygslådan, om man så säger.
Och anledningen till att de fungerar är att det
finns risk att man misslyckas.
Så misslyckanden
är ett problem, men de är ett problem som behöver finnas där som del av bestraffningsverktygslådan. Det är inte önskvärt att slå tärning, men det är önskvärt att det finns tärningsslag att kunna vara smart nog att undvika, eller höja chansen att lyckas med så pass mycket att man ändå har en rimlig chans att lyckas.