Nekromanti Att dra svärd från ryggen?

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Ett par cent till...

Det går faktiskt att göra framåtfall med ett claymore på ryggen (snett fastsatt) och ju närmare kroppen desto lättare med många rörelser..
Men.. Se förfan till att fästa det snett och alltid ha en cap på spetsen om du ska röra dig... Annars sticker man sig på vaden om man studsar runt... Speciellt om man försöker göra ett framåtfall.. Även ett trubbat träningssvärd kan sticka hål om man kinda lägger hela sin vikt på't.. *host*

Samt, emedan en draw-cut från ryggen är riktigt farligt/blottande/långsamt, om man drar liiiite mer med icke-svärdshanden och/eller inte har en svärdsskida som räcker ända till hjaltet.. Så kan man rulla svärdet lite över axeln i mitten av rörelsen och få upp en jälvligt kraftig sving..

kloptok;n232672 said:
Enkelt och realistiskt.
Mja, se ovan.. Testa själv, det är rätt kul manöver.
Kanske bonus på skada, men en livstids penalty på initiativ/ac -ish värden, imho.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
I en av mina favoritfantasyböcker (se annan tråd) bär en huvudperson sitt långsvärd på ryggen i en specialgjord skida, det leder till att motståndare i ett kritiskt läge förlorar initiativet när de utgår från att han ej kommer kunna dra det snabbt, vilket han ju kan, eftersom han är en lömsk jävel med speciell skida... whatever.

I vissa spel är det väl helt ok att dra svärd från ryggen, i andra inte.

Jag är glad att vi är tillbaka på detta superviktiga ämne :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
krank;n232664 said:
Ganska ont om lansar i dem tyvärr. Men jag sitter ju och skriver på ett fantasyspel just nu, jag kan kolla med mina samarbetspartners som sköter regelbiten...
Förväntar mig ett kapitel om att "dra vapen från ryggen"

Ps. Ämnet är ju även aktuellt för alla alver med pilar på ryggen!

Edit: och när jag tänker på det så borde du rita upp en 3D-dvärg och se vad en sån egentligen klarar av!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Måns;n232733 said:
Edit: och när jag tänker på det så borde du rita upp en 3D-dvärg och se vad en sån egentligen klarar av!
Jag förväntar mig att krank 3D-renderar allt i framtiden och kollar så varje rörelse mm i hans spel fungerar, och lägger upp klipp som visar exakt vilka som är tillåtna respektive förbjudna.

Alla borde göra så egentligen, men nån måste ju visa vägen...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Sapient;n232743 said:
Jag förväntar mig att krank 3D-renderar allt i framtiden och kollar så varje rörelse mm i hans spel fungerar, och lägger upp klipp som visar exakt vilka som är tillåtna respektive förbjudna.

Alla borde göra så egentligen, men nån måste ju visa vägen...
Eon var ju på god väg med sitt datorspel, som jag misstänker egentligen var just en stor krocktestdockevärld, för att se till att fysikens lagar efterföljdes.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
krank;n232494 said:
Jo, appropå ingenting särskilt så funderade jag lite över vilka regler olika spel har för det här med att dra svärd från ryggen (som ju alla vet inte bara är fullt möjligt utan också väldigt coolt, i vissa kulturer rentav ett måste). Jag tänkte börja med mina spel:

Evolutionens Barn: Bara att beskriva på!

Null State: +1 tärning för att man är beväpnad, man behöver inte spendera någon runda med att dra fram vapnet utan kan använda det direkt. Kanske +1 på skadan om det är en riktigt cool katana man drar, el.........
I QuestCore: Gratishandling att dra ett vapen. Har man något nerpackat i ryggsäck eller dyligt tar det en handling (av sina två).

Sedan kan man träna förmågor i QC som gör det extra effektfullt och bra att dra vapen och attackera samtidigt. Eller kombineta med förmågor som till exempel fint.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Anarchclown;n232595 said:
Nu är du ju helt orealistisk. När man skriker Shazam så får man trikåer och mantel och blir stark som stålmannen. Vadå få vapen. Så jävla ocoolt! :)
Nej, man får ett vapen i handen. Jag har bildbevis!

 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
FATTA hur mycket coolare (och mer realistisk) den här scenen hade varit om Arthur Dayne drog sina svärd från ryggen! Ca 02:05 in i klippet.

 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Jag tycker ni duckar kanske ännu viktigare fråga, hur gör vi för att få Hollywood att göra remakes på alla western filmer, där de istället för att puffran hänger vid höften, har dem som man skall på ryggen. Regeln för western måste ju bli +2 på att sikta om man har skulderblads hölster.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Självklart kan man dra svärd från ryggen utan problem. Det handlar bara om teknik. Ser inte varför det här inte skulle kunna vara historiskt korrekt. Här drar jag svärd utan upphängning men principen är den samma. Precis som med drag från sidan behöver man flytta baljan lite för hand. Skillnaden är att man nu flyttar den vid rygg slutet istället. "Historiskt" sägs ninjor ha burit svärdet på ryggen för att kunna krypa mm.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Till DoD -91 fanns ju Ryggsvärdbärarens handbok, det är ingen som sitter på den gamla modulen?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Vimes;n232842 said:
Till DoD -91 fanns ju Ryggsvärdbärarens handbok, det är ingen som sitter på den gamla modulen?
Eon II hade ju ett helt kapitel i Fajter & Rånmord - Våldsverkarens Manual som handlade om olika svärd-på-ryggen relaterade produkter, tex ljus och skugga där ljus är ett atrappsvärd som bärs i bältetet och Skugga är ett osynligt svärd som bärs på ryggen. Bäraren lurar sin motståndare att hen är på väg att dra sitt vapen ur bältet, men drar i stället det från ryggen, lyckas slaget går vinit upp med 12.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vimes;n232842 said:
Till DoD -91 fanns ju Ryggsvärdbärarens handbok, det är ingen som sitter på den gamla modulen?
Senast jag kollade på Tradera, gick den för 1500:- - och då var det ett exemplar som legat i botten av en kattlåda i sex månader...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Tekniken är förstås att göra det med två korslagda tvåhandssvärd genom dubbelhugg i framåtrullning. Sedan kan man välja mellan att kasta båda eller köra väderkvarnmörsning a la General Grievous.

Jag tror det finns bekrivet i Johannes Liechtenauers Zettel...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Vimes;n232842 said:
Till DoD -91 fanns ju Ryggsvärdbärarens handbok, det är ingen som sitter på den gamla modulen?
Riotminds kanske kickstartar en re-make av den till DoD Retro snart?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag skulle troligtvis inte ha några problem med att en rollperson drar sitt svärd från ryggen, trots alla komplikationer och/eller speciella anordningar detta skulle innebära/kräva. Det är absolut inte en lätt sak att göra om svärdet inte är väldigt kort, och det finns inte heller någon direkt fördel jämfört med att dra det från bältet mer än att det kan tyckas "coolt". Att det skulle ge någon regelmekanisk fördel i ett regelsystem låter dock helt orimligt i mina öron.

Jag föredrar någorlunda verklighetsförankrade spel[SUP]1[/SUP], och trots att det kan vara coolt tycker jag det lätt blir parodiskt och stämningsdödande om alla helt plötsligt ska bli belönade för att de gör "coola moves" som de oftast kopierat direkt från favorit-fighten från film eller tv. Det blir tråkigt i längden om det är lättare att lyckas med det än ett "vanligt, ocoolt move", eftersom det då inte finns någon anledning för spelarna att göra något som inte är ett "coolt move".

?Jag har absolut inget emot "coola moves" som ett inslag i rollspel, det är ju ändå bara fantasi och behöver inte vara helt verkligt alltid, men jag skulle som sagt inte belöna det genom skrivna regler. Då funkar det bättre med ad-hoc-regler, i stil med "SL: Ja, det låter coolt, du får lägga till en tärning på det slaget".

?Under tiden jag skrivit har tanken slagit mig att hela denna tråd möjligtvis genomsyras av sarkasm, men eftersom min webbläsare inte kan visa texten mellan raderna väljer jag att tolka orden såsom de är skrivna.


1: Är det däremot en övernaturlig förmåga som gör det möjligt för personen att dra vapnet från ryggen på ett sätt som medför en bonus är det en helt annan sak, men om man håller sig till normala, icke-övernaturliga förhållanden blir det mest bara fånigt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Peter;n232847 said:
Tekniken är förstås att göra det med två korslagda tvåhandssvärd genom dubbelhugg i framåtrullning. Sedan kan man välja mellan att kasta båda eller köra väderkvarnmörsning a la General Grievous.

Jag tror det finns bekrivet i Johannes Liechtenauers Zettel...
Det finns ju även bevis på att vikingarna använda denna teknik. Jag citerar sång 38 ur Havamal:


Från sina vapen
väl bäre en man
över ryggen två skarpa svärd,
ty ovisst är att veta,
när ute på vägen
plötsliga tvåhandshugg kan tarvas.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
da_bohz;n232850 said:
Jag skulle troligtvis inte ha några problem med att en rollperson drar sitt svärd från ryggen, trots alla komplikationer och/eller speciella anordningar detta skulle innebära/kräva. Det är absolut inte en lätt sak att göra om svärdet inte är väldigt kort, och det finns inte heller någon direkt fördel jämfört med att dra det från bältet mer än att det kan tyckas "coolt". Att det skulle ge någon regelmekanisk fördel i ett regelsystem låter dock helt orimligt i mina öron.

...

?Jag har absolut inget emot "coola moves" som ett inslag i rollspel, det är ju ändå bara fantasi och behöver inte vara helt verkligt alltid, men jag skulle som sagt inte belöna det genom skrivna regler.
Håller helt med! Kan jag som SL visualisera något godkänner jag det i regel, särskilt om det är lite fränt. Blir det dock såpass orealistiskt att jag inte kan föreställa mig hur det skulle kunna gå till, då är jag mer restriktiv. I sig skulle jag aldrig skriva en specialregel för något som är ologiskt, men coolt. I praktiken brukar jag dock ge plusmodifikationer för "realistiska" spexiga handlingar.
 
Top