Nekromanti Att dra svärd från ryggen?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Dra svärd från ryggen? Klart man kan. Det är bara att göra den omvända rörelsen från när man sticker in svärdet i ryggen på någon och hoppas på att svärdet inte fastnat i golvplankorna.

 

Attachments

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jocke;n232845 said:
Eon II hade ju ett helt kapitel i Fajter & Rånmord - Våldsverkarens Manual som handlade om olika svärd-på-ryggen relaterade produkter, tex ljus och skugga där ljus är ett atrappsvärd som bärs i bältetet och Skugga är ett osynligt svärd som bärs på ryggen. Bäraren lurar sin motståndare att hen är på väg att dra sitt vapen ur bältet, men drar i stället det från ryggen, lyckas slaget går vinit upp med 12.
Jo, det är en sorgligt underskattad modul. 87 olika sätt att bära vapen på finns med, bland annat, inklusive dolkbrätte-i-hatten samt trästav-på-ryggen-ned-genom-byxbenet. Det finns en rolig bugg i systemet och det är om man drar sitt svärd från ryggen när man sitter på sin häst så får hästen +8m/runda i förflyttning.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Motfråga!!!

Är det något spel förutom (gamla?) Western som har regler för vapenplacering/hölster/dyl?

Hittade förövrigt i mitt ex av "Swordguys & Basements" att Carrying your sword(s) on the back provides +1 AC against attacks from the rear.
Det tycker jag känns som en rimlig regel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Jocke;n232845 said:
Eon II hade ju ett helt kapitel i Fajter & Rånmord - Våldsverkarens Manual som handlade om olika svärd-på-ryggen relaterade produkter, tex ljus och skugga där ljus är ett atrappsvärd som bärs i bältetet och Skugga är ett osynligt svärd som bärs på ryggen. Bäraren lurar sin motståndare att hen är på väg att dra sitt vapen ur bältet, men drar i stället det från ryggen, lyckas slaget går vinit upp med 12.

Just det!

Jag vill även minnas att det fanns några sidor om ryggburna svärd i splatbooken Coola killar i Chronopia. Men jag kanske minns fel.

För övrigt var ju en av de stora regeltekniska bristerna i Mutant Chronicles att risken för att det ryggdragna svärdet skulle fastna i axelskydden aldrig avhandlades i något officiellt material. Jag gissar att min spelgrupp inte var de enda som fick husregla det på 90-talet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
da_bohz;n232850 said:
?Jag har absolut inget emot "coola moves" som ett inslag i rollspel, det är ju ändå bara fantasi och behöver inte vara helt verkligt alltid, men jag skulle som sagt inte belöna det genom skrivna regler.
Jag belönar alltid mina spelare när jag tycker de gör coola saker. Genom att säga "wow".
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Big Marco;n232856 said:
Det finns en rolig bugg i systemet och det är om man drar sitt svärd från ryggen när man sitter på sin häst så får hästen +8m/runda i förflyttning.
Jag förstod aldrig FAQ var det så att om man drog sitt 3 svärd i samma runda så fick hästen +24m/runda eller +40m/runda.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
da_bohz;n232850 said:
?Jag har absolut inget emot "coola moves" som ett inslag i rollspel, det är ju ändå bara fantasi och behöver inte vara helt verkligt alltid, men jag skulle som sagt inte belöna det genom skrivna regler.
Här måste jag invända - och jag vill betona att det här ser jag inte egentligen som särskilt mycket att diskutera. Det är liksom inte förhandlingsbart, i mina ögon.

OM spelarna anstränger sig och kommer på ett coolt move så SKA de få nya regler att förhålla sig till. Skrivna. Det är sen gammalt.

Mitt råd, är att du dammsuger rollspelsmarknaden och är beredd att slakta gamla, uttjänta rollspel för att hitta skrivna regler som du kan dela ut.

Vid senaste spelpasset (då vi gjorde uppehåll i Mutant:UA-kampanjen) delade jag ut en tredjedel av den gamla regelboken från spelet "Chock", som jag klippt i remsor, som belöning för gott rollspelande.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Sapient;n232867 said:
Vid senaste spelpasset (då vi gjorde uppehåll i Mutant:UA-kampanjen) delade jag ut en tredjedel av den gamla regelboken från spelet "Chock", som jag klippt i remsor, som belöning för gott rollspelande.
Det roliga kommer ju efteråt, när man börjat få regeldubletter.

Jag fick t.ex. initativreglerna från 2nd Ed Ars Magica två gånger (först för en flygande dropkick från toppen av Turning Torso i skallen på en kaosmutant, sedan för när jag detonerade SS Behemoth med gammalt gummiband och lite instabila neutroner) - så då kunde jag byta mot THAC0-reglerna från vita lådan OCH vänstra spalten från skräcktabellen i DoD91.

Win!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har en husregel att man får +1T för rygganfall med zanbato men bara om man har stridstekniken iaijutsu.

I Fjärran Världars Sång så förutsätts minst raketmotorer på vapnen så man kan använda dem som jetpack när de inte används som vapen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
slanfan;n232859 said:
Motfråga!!!

Är det något spel förutom (gamla?) Western som har regler för vapenplacering/hölster/dyl?
Noir har två sidor med hölsterregler. Ett typiskt fall där Kill-Your-Darlings inte fungerade.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Sapient;n232867 said:
Här måste jag invända - och jag vill betona att det här ser jag inte egentligen som särskilt mycket att diskutera. Det är liksom inte förhandlingsbart, i mina ögon.

OM spelarna anstränger sig och kommer på ett coolt move så SKA de få nya regler att förhålla sig till. Skrivna. Det är sen gammalt.
?Då får jag ge ett förtydligande. Jag menar inte att "coola moves" inte ska förekomma. Det är en viktig del av rollspel att man kan göra sådant som man kanske normalt inte skulle klara av eller så, inga problem med det. Mitt problem är när någon får en bonus på en manöver ?bara för att den är cool?. Det går att lägga till regler, men då skulle jag helst av allt se det som att det "coola move" som ska göras ger en liten minusmodd på försöksslaget för att väga upp en förbättrad effekt. Det har helt enkelt med balans att göra i mina ögon. Finns det inga negativa konsekvenser med det "coola move" som ska göras finns det ju ingen anledning att inte göra det vid varje tillfälle man har chansen - och då faller själva coolheten med det för min del.

Så, om någon kommer på ett "coolt move" åt sin karaktär hanterar jag det på ett av följande sätt:
?1. Säger något i stil med "Coolt, du får en bonus vid det här slaget". (som en ad-hoc-regel för att det passar bra in i sammanhanget)
?2. Säger något i stil med "Coolt, men det ger (av realistiska skäl) ingen direkt fördel i denna situationen, så du får tyvärr ingen spelmässig bonus av det". I värsta fall kanske snarare en minusmodd.
?(2b. Säger något i stil med "Coolt, men du har tyvärr inte möjlighet till det just nu på grund av X".
?3. Diskuterar fram en ny husregel tillsammans med gruppen angående vad som känns rimligt att det "coola movet" har vad gäller för- och nackdelar, och skriver sedan ner detta för framtida referens. (oftast som en följd av att en ad-hoc-regel kommit i bruk ett par gånger) En nackdel i detta fall kan vara en ökad svårighetsgrad, eller att man måste lyckas med exempelvis ett smidighetsslag för att det inte bara ska bli en vanlig attack - givetvis helt beroende på den framdiskuterade Spelmässiga effekten av det "coola movet".
 
Top