Nekromanti Att dra svärd från ryggen?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jo, appropå ingenting särskilt så funderade jag lite över vilka regler olika spel har för det här med att dra svärd från ryggen (som ju alla vet inte bara är fullt möjligt utan också väldigt coolt, i vissa kulturer rentav ett måste). Jag tänkte börja med mina spel:

Evolutionens Barn: Bara att beskriva på!

Null State: +1 tärning för att man är beväpnad, man behöver inte spendera någon runda med att dra fram vapnet utan kan använda det direkt. Kanske +1 på skadan om det är en riktigt cool katana man drar, eller så.

More than Human: Det tar en runda att utföra, om man inte har svärdet som en kraft.

Rotsystem: +1 tärning för att man är beväpnad. Om man hittat på nån schysst krom/skarv eller bara ball utrustning så skulle jag låta rollpersonen anfalla i samma runda. Jag tänker t.ex. vibrokatana som kan skära genom sin skida, eller att skidan är en serie små mekaniska klor som håller fast vapnet, eller att det sitter fast med magneter. Kanske används rentav lite tryckluft eller nå't för att boosta svärdets hastighet? Kanske är det en "smart" vibrokatana? Isåfall kostar den som alla andra extratillägg.

Kutulu: +1 tärning för att man är beväpnad. Eftersom man är en intellektuell person och ändå inte har en chans mot något riktigt farligt så får man nog inte anfalla i samma runda ändå.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Femman: går att dra vapnet och choppa ross i samma runda?
Bra topic krank
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
krank;n232494 said:
Jo, appropå ingenting särskilt så funderade jag lite över vilka regler olika spel har för det här med att dra svärd från ryggen (som ju alla vet inte bara är fullt möjligt utan också väldigt coolt, i vissa kulturer rentav ett måste). Jag tänkte börja med mina spel:

Evolutionens Barn: Bara att beskriva på!

Null State: +1 tärning för att man är beväpnad, man behöver inte spendera någon runda med att dra fram vapnet utan kan använda det direkt. Kanske +1 på skadan om det är en riktigt cool katana man drar, eller så.

More than Human: Det tar en runda att utföra, om man inte har svärdet som en kraft.

Rotsystem: +1 tärning för att man är beväpnad. Om man hittat på nån schysst krom/skarv eller bara ball utrustning så skulle jag låta rollpersonen anfalla i samma runda. Jag tänker t.ex. vibrokatana som kan skära genom sin skida, eller att skidan är en serie små mekaniska klor som håller fast vapnet, eller att det sitter fast med magneter. Kanske används rentav lite tryckluft eller nå't för att boosta svärdets hastighet? Kanske är det en "smart" vibrokatana? Isåfall kostar den som alla andra extratillägg.

Kutulu: +1 tärning för att man är beväpnad. Eftersom man är en intellektuell person och ändå inte har en chans mot något riktigt farligt så får man nog inte anfalla i samma runda ändå.
Och på vilket sätt skiljer sig dessa regler från att ha svärdet vid höften (som ju är det tråkigare och dessutom väldigt opraktiskt när man ska rulla runt och göra volter)?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Legend of the Five Rings (senaste versionen som jag spelade, ingen aning om det kommit en ny sen dess): Du har en egen skill som lägger på bonus på attacken den rundan du drar vapnet! Gäller dock även vapen som inte dras från ryggen...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Om jag är SL, samtliga system:
- Är svärdet kortare än din arm? Ja!
- Är svärdet längre än din arm? Nej!

Jag hanterar alla möjliga och omöjliga situationer på samma sätt:
- Går det? Ja!
- Går det inte? Nej!

Enkelt! :)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).

Exempel:
SL: "Ni närmar er ingången till huset/grottan/slottet/borgen/gruvan..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
SL: "När ni går på stigen hör ni ett prasslande i buskaget 10 meter bort..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
SL: "Rune ryter argt åt er att lämna honom i fred på skithuset." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
o s v...

(Detsamma gäller när det kommer till finna dolda ting - så fort de kommer till en ny plats: "jag undersöker platsen!")

Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mitt regelklur (under arbete):
- Ryggen är inte entydigt definierat än. Om du säger att du har svärdet på ryggen så kan det lika gärna sitta på vaden eller i knävecket.

- Du får en extra tärning. Men kommer det att vara en T6 eller en T10? Ingen vet. Vad behöver du slå för att träffa? Ingen vet.

- Du har inga färdigheter. Om du rör svärdet kommer du sannolikt att skära fingrarna av dig.

- En kvant-ogre jagar dig. Världen är odefinierad. Du har ingenstans att gömma dig...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Måns;n232520 said:
Om jag är SL, samtliga system:
- Är svärdet kortare än din arm? Ja!
- Är svärdet längre än din arm? Nej!
Bah. Du ser ju själv att jag gav flera finfina sätt att göra det även om svärdet är "för långt".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Rymdhamster;n232503 said:
Och på vilket sätt skiljer sig dessa regler från att ha svärdet vid höften (som ju är det tråkigare och dessutom väldigt opraktiskt när man ska rulla runt och göra volter)?
-1 tärning när man försöker rulla runt och göra volter, tänker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
APM;n232523 said:
Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?
Jag är ju generellt sett emot att straffa spelarna i onödan, men naturliga konsekvenser är alltid okej:

Om en grupp du just mött plötsligt drar alla sina vapen, vad är din reaktion då? Troligen att lägga benen på ryggen om du är det minsta som mig själv. Låt alla runt omkring reagera på dessa aggresiva galningar på passande sätt; fly eller fäkta beroende på inställning.

Vad gäller att undersöka platsen, det är väl jättebra att de är intresserade? Men istället för att bara slå "finna dolda ting", låt dem beskriva sitt sökande i mer detalj. Själv brukar jag dock tagit hänsyn till deras eventuella färdighetsvären redan när jag beskrivit platsen, så allt nytt de vill ha i informationsväg får de luska ut själva.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Måns;n232520 said:
Om jag är SL, samtliga system:
- Är svärdet kortare än din arm? Ja!
- Är svärdet längre än din arm? Nej!
Det här är ju inte alls den linje du höll 2014!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
APM;n232523 said:
Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).
?
Jag tycker nog att det är något hyfsat positivt, så ja, det vill jag verkligen. Att karaktärerna drar vapen i en eventuellt hotfull situation ger stämning och höjer allvaret. Dessutom ska spelarnas val och förberedelser gärna ge någon form av effekt för karaktärerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Rymdhamster;n232532 said:
Jag är ju generellt sett emot att straffa spelarna i onödan, men naturliga konsekvenser är alltid okej:

Om en grupp du just mött plötsligt drar alla sina vapen, vad är din reaktion då? Troligen att lägga benen på ryggen om du är det minsta som mig själv. Låt alla runt omkring reagera på dessa aggresiva galningar på passande sätt; fly eller fäkta beroende på inställning.

Vad gäller att undersöka platsen, det är väl jättebra att de är intresserade? Men istället för att bara slå "finna dolda ting", låt dem beskriva sitt sökande i mer detalj. Själv brukar jag dock tagit hänsyn till deras eventuella färdighetsvären redan när jag beskrivit platsen, så allt nytt de vill ha i informationsväg får de luska ut själva.

Ja just det, jag glömde ju det som anknöt till tråden: Jag gillar när det är skillnad på att ha vapnet framme och att inte ha det framme i ett sammanhang: överfall.

Om det tar en handling för nån att dra sitt vapen, så blir bakhåll jobbigare, eftersom andra sidan då har alla vapen dragna. Blir man dessutom överraskad kanske dra vapen är allt man hinner göra på sin första runda...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
APM;n232523 said:
Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).

Exempel:
SL: "Ni närmar er ingången till huset/grottan/slottet/borgen/gruvan..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
SL: "När ni går på stigen hör ni ett prasslande i buskaget 10 meter bort..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
SL: "Rune ryter argt åt er att lämna honom i fred på skithuset." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
o s v...

(Detsamma gäller när det kommer till finna dolda ting - så fort de kommer till en ny plats: "jag undersöker platsen!")

Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?
Hade inte det där norska rollspelet en blixt som spelledaren kunde skjuta på RP när de var gjorde saker som var hemskans okarakteristiska? Fast det bygger ju på att det är okarakteristiskt att de börjar dra fram svärd hejvilt och stoppa undan dem lika fort. Man får kanske ha med det som krav när de skapar sin RP. Hur man ska göra med finna dolda ting vet jag inte, det är väl fullständigt rationellt att undersöka varenda stensmula och utedass man påträffar ner i minsta detalj.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Exalted, ingen skillnad om svärdet är på ryggen eller vid sidan. Men man kan få 1-3 extra tärningar till pölen om man ger en beskrivning som är mer utförlig än "jag drar svärdet och hugger."
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
APM;n232523 said:
Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat?
Om systemet/spelvärlden är sådant att det kan ge negativa konsekvenser att vara för nervös och dra svärdet för jämnan, då är det intressant. T.ex. om systemet har regler för att trigga hotfulla situationer. I Järn kan man inleda konflikten redan på nivå hotfull bara för att vapnen är dragna, vilket minskar marginalerna för en fredlig utgång.

Men om det inte finns någon konsekvens så kan man anta att rollpersonerna drar vapen när de riskerar att behövas, och generellt har dem framme när striden inleds. Dra vapen är generellt mer intressant när man behöver göra det under brinnande strid än när någonting prasslar i busken.

Sagda Järn har ingen regel specifikt för att dra vapen från ryggen (jag kan inte påminna mig om att jag har sett någon sådan regel i något system). Men vissa vapen har egenskapen snabbdragen som gör att man kan dra vapen under striden utan att behöva utföra handlingen översikt, vilket innebär att sådana vapen kan dras direkt utan att man tappar en handling. Men jag inser att det inte är ett svar på tråden eftersom de vapnen generellt inte är något man har på ryggen.

Å andra sidan, när man gör sin översiktshandling (för icke snabbdraget vapen) så får man ju själv beskriva hur man drar vapnet, så det dras förmodligen från ryggen om det är där man har det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hjältarnas tid: Det är en sidohandling att dra vapnet. Inget färdighetsslag behövs. Det står ingen specialregel eller modifikation för var man bär svärdet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jocke;n232533 said:
Det här är ju inte alls den linje du höll 2014!
Jag har mognat. Och, en tråd om svärd på ryggen är ingen tråd om svärd på ryggen om ingen spelar ut realism-kortet!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Supergänget: Du kan ha ditt svärd, eller din vibraniumsköld eller dina bataranger precis var du vill: på höften, på ryggen eller i en annan dimension så att det dyker upp i din hand när du säger "Shazam!" Du bestämmer!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
APM;n232523 said:
Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).

Exempel:
SL: "Ni närmar er ingången till huset/grottan/slottet/borgen/gruvan..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
SL: "När ni går på stigen hör ni ett prasslande i buskaget 10 meter bort..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
SL: "Rune ryter argt åt er att lämna honom i fred på skithuset." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
o s v...

(Detsamma gäller när det kommer till finna dolda ting - så fort de kommer till en ny plats: "jag undersöker platsen!")

Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?
Om du tänker dig samma scenarion fast i modern tappning, alltså i ett spel som utspelar sig i dagens samhälle.

Exempel:
SL: "Ni närmar er ingången till huset/skyskrapan/herrgården/affären/busstationen..." - spelarna i kör: "Jag drar min pistol"
SL: "När ni går på trottoaren hör ni ett ljud från en gränd 10 meter bort..." - spelarna i kör: "Jag drar min pistol"
Etc

Alltså, handlingar ger konsekvenser. Snuten kommer, folk skriker, springer i panik. Drar man sitt vapen i tid och otid kommer omvärlden att reagera.

Därmed inte sagt att regler för att dra vapen är speciellt viktiga eller intressanta, men ibland kan det vara intressant och kul.
 
Top