Bra och relevanta frågor!
1. Mycket av det du beskriver känns som det är inspirerat av typ Thief, Dishonored och dylikt. Rollspelet Blades in the Dark har väldigt liknade känsla. Även Götterdämmerung/Lex Occultum har lite samma inspiration. Vad är Askhems USP i jämförelse med dessa?
Jag har inte järnkoll på de referenserna om jag ska vara helt ärlig. Har länge tänkt läsa Blades in the Dark men det har inte blivit av, har spelat första Dishonored datorspelet för många herrans år sedan - det var bra vill jag minnas.
Askhem är främst baserat på boken 1793 och det är den känslan som jag vill förmedla, ett Bellman Noir rollspel. Om än lite kryddat.
Askhem ligger ganska nära vår historia och utspelar sig i en kvasi-svensk miljö, jag tror att det i sig kan vara en USP. Ungefär som som att Mutant är Gamma World - men i Sverige (åtminstone den första versionen).
I övrigt hoppas jag att spelet ska kunna tilltala folk på grund av andra kvalitéer än dess originalitet. Mitt mål är att göra en bok som är inspirerande att läsa, fint illustrerad samt med ett enkelt och strömlinjeformat d6-baserat regelsystem. Min ambition är också att släppa en kampanj i tre delar som kanske också kan locka folk till spelet.
Har du någon plan för hur man kan ge rollspelare en fast grund att stå på I världen, eller på andra sätt göra den lite mer tillgänglig för utomstående?
Jag håller med dig om vad du skriver om Oktoberlandet. Jag älskade att läsa spelet men kände att det skulle vara kämpigt att spelleda det. Jag tror dock inte att det är greppet "dokument inifrån världen" som är problemet utan snarare att världen är så otroligt speciell. Det känns som att den vill göra väldigt mycket på samma gång; fabler, sovjet, Cthulhu osv.
Askhem bör vara lättare att greppa, inte minst för att det är så nära vår egna verkliga historia. Ska dessutom erkänna att jag fegat ut lite har inte vågat dra greppet helt ut. Det kommer att finnas massor av
vanlig lore text att tillgå
, framförallt för spelledaren.
Jag sitter just nu och skriver kapitlet Spelledarens Sektion som kommer att innehålla handfasta tips på hur en skriver ett äventyr till spelet.
Som sagt så gillar jag verkligen det du gjort och hoppas att arbetet fortsätter framåt.
Tack! Just nu går det ganska snabbt framåt så får se om jag gör en blygsam kickstarter någon gång i början på nästa år (för att finansiera alla illustrationer), vi får se