Askhem - produktionstråd

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har börjat arbeta på ett spel och tänker att jag kan skriva lite uppdateringar om det här för att få respons och pepp under arbetets gång.

Spelet är inspirerat av ett gäng böcker som jag nyligen har läst:
1793 av Niklas Dag och Natt
Pestens År - Döden i Stockholm av Magnus Västerbro
A Little Hatred av Joe Abercrombie

Så vad har vi då? Jo, 1700-tals "Bellman Noir", fast uppskruvat till 11 och i en stor fiktiv stad.
Jag vill vara noga med att detta inte handlar om steampunk, dvs inga ångmaskinsvapen, goggles och sådana grejer.

Min vision just nu är att spelet ska vara en kortare pdf. 50-60 sidor långt, med mycket utrymme för Spelgruppen att själva mönstra ut världen. Pdf'en ska också innehålla minst ett äventyr.

Låter det som en intressant grej tycker ni?

Här är den introduktions text jag hunnit knåpa ihop såhär långt:


ASKHEM
Min stad, du sköna, vackra och vidunderliga stad. Vad har har hänt? Jag känner inte igen ditt ansikte.
- Ur dagbok tillhörande Jens Grim, Pestdoktor


Välkommen till Askhem, ett rollspel som utspelar sig i en storstad som vagt påminner om Stockholm i en tid som vagt påminner om 1700-talet. Skillnaderna är emellertid stora. Den industriella revolutionen är längre framskriden och stora fabriker spyr ut aska och smog. Fasansfulla varelser rör sig i stadens skuggor och Den Grå Döden förvandlar sina offer till hjärndöda styggelser. I samhällets lägre skikt har vissa människor utvecklat farliga förmågor, så kallad sotmagi.
Det är en förvirringens, orons och skräckens tid. En tid för hjältar, vars dåd aldrig kommer att omtalas.

Vad gör man som spelare i rollspelet Askhem?

Kämpa mot mörkret
Från kloakerna kommer monstren krälande, i stadsdelar som inte har tillräckligt bra belysning och försvar, för att livnära sig på de fattiga. De som dör Den Svarta Döden kommer tillbaka natten därpå, såvida de inte blivit dekapiterade eller brända. Domedagskulter utför människooffer till mörka krafter på platser djupt under staden. Den som vet hur man svingar en yxa behöver aldrig gå utan arbete i Askhem.

Klasskamp
De smutsiga maskinerna och masugnarna drivs av fattiga och barn, allt medan adeln och borgarståndet smörjer kråsen på stadens fina krogar och spelhallar.
De rika har sina hem i befästa delar av staden, det är inte dom som råkar illa ut när en styggelse har tagit sig upp på gatorna.
Orättvisorna är många och det finns mycker att göra för den som bryr sig.

Konspirera
Att förbättra sin tillvaro i Askhem kräver list och förmåga att balansera de olika maktgrupperingar som utan att blinka krossar den som de bedömer står i deras väg. Askhem är inte en mörk plats för alla, den som kan navigera dess farvatten kan tälja sig en bit av paradiset och leva ut sitt liv i lyx.

Lös mysterier
Tillståndet i staden är märkligt och mystiskt för alla dess invånare. Kanske stämmer ryktena om att domedagen står för dörren? Vad hände egentligen med de där kvarteret vars samtliga invånare försvann en natt? Det finns lika många mysterier som gator i Askhem.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Coolt. Har tänkt länge på att spela i denna period. Du tänker dig rätt mycket fantasystuk? Inspirationer?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Caligo;n346524 said:
Coolt. Har tänkt länge på att spela i denna period. Du tänker dig rätt mycket fantasystuk? Inspirationer?
Ja, eller halvmycket fantasy iaf. Inspirationen är ett gäng böcker mest. De som jag skrev i posten. Fantasyinslagen mest inspirerande av A Little Hatred av Joe Abercrombie och Locke Lamoras Lögner av Scott Lynch. En nypa Lovecraft också för extra flavour kanske.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Här kommer mer fluff:

FRAKTIONER

Magistratet

“På direktiv av Magistratet…. På Magistratest direktiv…. Beslutat av Magistratet…. Magistratet rekommenderar… Och så vidare och så vidare. Det finns inte ett hörn av den här staden där Magistratets långa näsa inte har varit och snokat runt.”

På uppdrag av kungen så styr denna grupp av ett tiotal inflytelserika ämbetsmän staden. De drivs av sina uppfattningar om vad som är rätt och fel samt av att skydda sina egna och sina allierades intressen.

Att vara medlem i Magistratet kommer med många privilegier men det är också en svår position då man lätt kan bli utpekad som syndabock när saker i staden går snett. Det är inte särskilt konstigt att dom anses vara en både hårdför och paranoid skara.

Borgarerådet
“Askhems hjärta är kugghjul och cylindrar”

Ångmaskiner och masugnar fyller till synes oändliga industriområden. I värmen från maskinerna arbetar fattiga människor för knappa löner. Allt styrs av Borgarrådet, en grupp skrupelfria personer vars makt är så stor att de sägs ha hela magistratet och hovet i sin hand.

Exakt vilka som är medlemmar i Borgarrådet eller deras antal är okänt för allmänheten. Man antar att rådet består av utsedda av de mäktigaste borgarfamiljerna.

Gruppen verkar konstant för att gynna sina egna intressen, pressa priserna på arbete samt öka sin produktivitet och förtjänst.

Hovet och Adeln
“Världens bästa marionetteater spelas varje dag på Askhems slott, Konungen själv är en av dockorna.”

Kung Sigismund II är inte en särskilt älskad kung. Han har inte gjort ett offentligt framträdande på över 10 år och han spenderar all sin tid i slottets enorma salar. I synnerhet i balsalarna där han håller stora fester och maskeradbaler.

I teorin är han staden och statens överhuvud och har oinskränkt makt över Magistratet och Borgarerådet. I verkligheten nyttjar han aldrig denna makt och verkar helt ointresserad av att göra det.

Med den saken sagt så är hovet och de eviga festerna en härd för konspirationer och allianser. Den gamla adeln har fortfarande djupa fickor och äger en majoritet av stadens mark och tillgångar.

Collegium Medicum
“Bränn eneträ eller ceder i ett rum där en pestsmittad befunnit sig, det dödar den onda miasman. Ska du som medborgare göra en sak, följ då detta enkla råd.”

En samling lärda män och kvinnor som i uppdrag av Magistratet försöker stoppa Den Svarta Dödens spridning i staden. Gruppen består främst av bildade läkare men ett par kända alkemister och mystiker är också medlemmar.

I ett centralt beläget laboratorium kämpar de med att hitta ett botemedel mot farsoten. Dit förs ibland smittade för att deltaga i olika experiment. Än så länge verkar de långt ifrån att hitta ett botemedel, även om de själva hävdar motsatsen.

Inkvisitionen
“Ingen är någonsin oskyldig i inkvisitionens ögon, har en inte redan syndat så planerar en säkert att göra så snart.”

Sedan häxprocesserna avslutades för några decennier sedan har Inkvisitionen varit en decimerad skara utan inflytande och makt. Det var när den Svarta Döden fick fäste och den första vågen av odöda drabbade Askhem som Inkvisitionen tilldelades ansvaret för att bekämpa dem. I takt med att de odöda rensades upp och lades på bålet så växte Inkvisitionens makt och idag är de en fraktion som man bör antingen hålla sig väl med eller undvika helt och hållet.

Ledda av Ärke Inkvisitor Samuel Stiernhöök tar de nu på sig den stora uppgiften att utrota all synd från staden. Deras militära makt växer sig starkare för var dag som går och man får vakta sin tunga när man rör sig på stadens gator.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Här är stadens karta (work in progress!).



Jag kämpar just nu ned att namnge olika delar av staden. Vill att namnen ska klinga Stockholmskt utan att vara direkta plagiat eller kännas som enkla omskrivningar. Det är svårt, tar gärna mot förslag.
 

Attachments

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag gillar verkligen din setting! Det här är den första produkten på länge som jag verkligen ser fram emot!


Lemur;n347104 said:
Jag kämpar just nu ned att namnge olika delar av staden. Vill att namnen ska klinga Stockholmskt utan att vara direkta plagiat eller kännas som enkla omskrivningar. Det är svårt, tar gärna mot förslag.
Mina förslag (med förbehåll för att jag har dålig koll på Stockholm):
  • Kolhagen
  • Silverfjärden
  • Stensbrunn
  • Fagerdal
  • Gårda (finns dock i Göteborg)
  • Söderstrand
  • Ytterberg
  • Näckskär
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
da_bohz;n347129 said:
Mina förslag (med förbehåll för att jag har dålig koll på Stockholm):
  • Kolhagen
  • Silverfjärden
  • Stensbrunn
  • Fagerdal
  • Gårda (finns dock i Göteborg)
  • Söderstrand
  • Ytterberg
  • Näckskär
Tusen tack! Bra namn, kommer definitivt att använda flera av dem!
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Ser finfint ut! Gillar namnen på den uppdaterade kartan. Reagerade lite på ordvalet Inkvisitionen. Det känns så... katolskt och därmed osvenskt :wink:

Varför inte något mer protestantiskt som Trolldomskomissionen eller Häxkomissionen?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Snoken;n347367 said:
Ser finfint ut! Gillar namnen på den uppdaterade kartan. Reagerade lite på ordvalet Inkvisitionen. Det känns så... katolskt och därmed osvenskt :wink:

Varför inte något mer protestantiskt som Trolldomskomissionen eller Häxkomissionen?
Mycket bra poäng! Trolldomskommisionen är ett mycket bättre namn i det här sammanhanget, ibland blir man förblindad av olika fantasy-tropes.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Håller på att knåpa med reglerna nu. Kommer att bygga dem löst baserat på mitt regelsystem Straightforward Roleplaying.
Jag började med en lista på en massa färdigheter (typ 20 st) men har nu kokat ner det till sex stycken Egenskaper istället:
  • Bildning
  • Karisma
  • Empati (eller ska det heta Närvaro?)
  • Skärpa
  • Smidighet
  • Styrka
Sen får man istället ett färdighetsvärde i sin Syssla som då fångar upp alla specialkunskaper en karaktär kan tänkas ha. Så man kan exempelvis ha FV 14 i Doktor eller Libertin och det är det FV man rullar mot när man gör sånt som är typiskt Sysslan.

Valet av Syssla ger en dessutom en del talanger och fördelar som vidare representerar karaktärens specialkunskaper.

Vilka sysslor man kan välja styrs av det Samhällstånd man tillhör.

Något sånt...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Lemur, jag tycker du saknar en fraktion: den för det revolutionära folket. Någon sådan fanns förvisso knappast i Stockholm på 1700-talet (men däremot på 1800-talet), men Stockholm var ju i alla fall scenen för ett antal upplopp (inkl Stora Daldansen) och under 1790-talet fanns det en och annan revolutionär klubb med rötterna i Upplysningen och Franska revolutionen. Och Uppsalastudenterna var väldigt radikala, vissa av dem, liksom t ex Thomas Thorild. Det fanns en anledning till man antog 1743 års budkavleförordning och skärpte censuren på 1790-talet: man var livrädd för folkets makt. Och jag tänker att ha en fraktion som representerar det skulle kunna tillföra ditt spel något?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Skarpskytten;n348038 said:
Lemur, jag tycker du saknar en fraktion: den för det revolutionära folket. Någon sådan fanns förvisso knappast i Stockholm på 1700-talet (men däremot på 1800-talet), men Stockholm var ju i alla fall scenen för ett antal upplopp (inkl Stora Daldansen) och under 1790-talet fanns det en och annan revolutionär klubb med rötterna i Upplysningen och Franska revolutionen. Och Uppsalastudenterna var väldigt radikala, vissa av dem, liksom t ex Thomas Thorild. Det fanns en anledning till man antog 1743 års budkavleförordning och skärpte censuren på 1790-talet: man var livrädd för folkets makt. Och jag tänker att ha en fraktion som representerar det skulle kunna tillföra ditt spel något?
Det fanns krafter som motsatte sig kungen, inklusive genom misslyckade kidnappningsförsök. Dock mer av en adlig/privilegierad sort än folket mot makten.

Hela perioden är makalöst intressant hur som helst! Verkligheten överträffar ofta dikten.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Skarpskytten;n348038 said:
Lemur, jag tycker du saknar en fraktion: den för det revolutionära folket. Någon sådan fanns förvisso knappast i Stockholm på 1700-talet (men däremot på 1800-talet), men Stockholm var ju i alla fall scenen för ett antal upplopp (inkl Stora Daldansen) och under 1790-talet fanns det en och annan revolutionär klubb med rötterna i Upplysningen och Franska revolutionen. Och Uppsalastudenterna var väldigt radikala, vissa av dem, liksom t ex Thomas Thorild. Det fanns en anledning till man antog 1743 års budkavleförordning och skärpte censuren på 1790-talet: man var livrädd för folkets makt. Och jag tänker att ha en fraktion som representerar det skulle kunna tillföra ditt spel något?
Tack för bra historiskt stoff!
Ett av spelets teman är klasskillnader och klasskamp så det borde absolut finnas en sådan fraktion. Jag har bara inte kunnat definiera den riktigt ännu.
I en av mina inspirationskällor, A Little Hatred, finns ett par grupper - the Burners och the Breakers. Så kanske något åt det hållet. Men ska suga på den karamellen ett tag till och absolut även kolla upp dina tips!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tanken om världsbyggande i Askhem är att det i huvudsak ska bestå av texter som kommer inifrån spelvärlden. Inspirerat av framför allt Oktoberlandet.

Här kommer en första sådan text:

“Angående begravning av sockerbagare Pontus Henning” - Brev till Magistratet

Vördade medlemmar av Magistratet.

Jag skriver detta brev som en öppen vädja till Er. Jag är inte en inflytelserik person med kontakter så jag får söka förtröstan i att detta brev kan nå Er och att ni, i Er nåd och visdom, finner tid att läsa det.

För snart en vecka sedan avled min kära vän sockerbagare Pontus Henning samt hans fru och två barn i den Svarta Döden. Deras kroppar blev hastigt upplockade av ett par av Collegium Medicums lakejer, ett par otrevliga hejdukar som inte visade minsta respekt när de hivade upp liken på sin kärra.

Först efter att ha mottagit en muta på 3 silvermark berättade de för mig vart de ämnade föra kropparna, till massgravarna ute på Björkheden. Vidare fick jag höra att liken dekapiteras innan de stjälps i stora hål i marken, tillsammans i hundratal. Huruvida de skulle få en sista välsignelse verkade minst sagt godtyckligt. Ibland är, enligt dessa två lakejer, liken så många att prästerna inte hinner med. Man nöjer sig då med en enda välsignelse för hundratals döda.

Jag kunde intet göra för att rädda min vän från döden. Men jag känner nu ansvar att försöka rädda hans eviga själ. Jag önskar få tillstånd att besöka Björkheden så att jag kan föra min väns kropp till vigd jord och säkerställa att han få en värdig sista vila.


Med respekt
Skomakaremäster Johan Sjöborg
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har nu bestämt mig för att inte "uppfinna hjulet" så jag skrotar mitt eget regelsystem och kommer att använda year zero OGL som motor istället.

Anledningarna är:
  • Year Zero är en beprövad motor som inte behöver testas och tweakas - man vet att den fungerar.
  • Det kommer att spara massor av tid.
Askhem kommer att ha en egen implementering av motorn. Att pressa slag kommer inte ge skada på grundegenskaper utan kommer istället att ge Miasma(poäng). Har man hög Miasma riskerar man att drabbas av Den Svarta Döden, så det är en risk man tar.
Det kommer inte att behövas t6 i olika färger för jag kommer inte ha olika pryl-tärningar eller liknande. Det blir en pöl av t6 rakt av bara.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Jag har nu bestämt mig för att inte "uppfinna hjulet" så jag skrotar mitt eget regelsystem och kommer att använda year zero OGL som motor istället.
Det tycker jag att du gör helt rätt i. Att använda en befintlig regelmotor till vårt spel sparade in massor av tid, och det är redan en rätt maffig uppgift att skriva ett spel :)
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!

Vill bara uttrycka min beundran för ditt projekt. Tycker det är väldigt intressant och inspirerande. Keep it up!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Askhem har legat på is ett tag men nu. Jag har arbetat på lite andra grejer, bland annat denna men nu har jag satt igång igen och arbetar ihärdigt.
Jag gjorde ett försök att skapa ett year zero cthulu regelsystem och efter det började jag fundera på om year zero egentligen var perfekt för Askhem. Så 3e gången gillt ändrade jag motor. Nu är det en hybrid mellan openD6 och year zero och det känns för första gången som om allt funkar.

Spelet är fortfarande bara en docs-fil utan bilder och layout. Men tror att ca 70% av all text är på plats nu. Ska börja speltesta lite försiktigt med start nästa vecka hoppas jag.

Börjar fundera på hur jag ska ta projektet vidare och vad slutdestinationen ska bli. En POD på drivethrough eller lulu är kanske enklast.
 
Top