Askhem - produktionstråd

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
801
Location
Göteborg
Det är en spännande tid. Vad mer? Ordensväsenden och hemliga ordnar? Någonting som liknar frimureriet? En sedan ett par hundra år förbjuden klosterorden som lever i skymundan? Esoteriker med antingen påstådda eller äkta förmågor?

Grupp som tar droger och sedan utför skändligheter? Eller som åtminstone beskylls för det?

Och någon form av invandrad minoritet bland borgarskapet? Som ofta utsätts för rasism och som misstänkliggörs? Likt judiska familjer, men man kan låna drag från andra utsatta minoriteter.

Brittiskt köpmansgille? Ryska adelssläkter som i genom bulvaner vill köpa upp industrier och införa livegenskap? Hemliga sammanslutningar av upplysningsfilosofer och republikaner?
 

Brödbane

Veteran
Joined
1 Oct 2020
Messages
40
Kul initiativ och bra jobbat! Tror definitivt att det kan finnas mycket potential i settingen!
Tänkte dock leka lite djävulens advokat och ställa ett par frågor. Dessa är menade som konstruktiv kritik och inte för att klanka ned på det fina arbetet du gjort. 🙂

1. Mycket av det du beskriver känns som det är inspirerat av typ Thief, Dishonored och dylikt. Rollspelet Blades in the Dark har väldigt liknade känsla. Även Götterdämmerung/Lex Occultum har lite samma inspiration. Vad är Askhems USP i jämförelse med dessa?

Tanken om världsbyggande i Askhem är att det i huvudsak ska bestå av texter som kommer inifrån spelvärlden. Inspirerat av framför allt Oktoberlandet.
Just det här sättet att bygga världen är nog ett av skälen till att Oktoberlandet har varit lite svår att få spridning på, i min mening i alla fall. Jag har själv försökt spelleda äventyr I Oktoberlandet, men har på grund av avsaknaden av fasta punkter i världen och bristen på inspirationsmaterial känt att det varit rätt svårjobbat (systemet är ju visserligen mer Highfantasy än Askhem, vilket ju kan göra det svårare att få grepp om det).

Har du någon plan för hur man kan ge rollspelare en fast grund att stå på I världen, eller på andra sätt göra den lite mer tillgänglig för utomstående?


Som sagt så gillar jag verkligen det du gjort och hoppas att arbetet fortsätter framåt. 🙂
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
655
Bra och relevanta frågor!

1. Mycket av det du beskriver känns som det är inspirerat av typ Thief, Dishonored och dylikt. Rollspelet Blades in the Dark har väldigt liknade känsla. Även Götterdämmerung/Lex Occultum har lite samma inspiration. Vad är Askhems USP i jämförelse med dessa?
Jag har inte järnkoll på de referenserna om jag ska vara helt ärlig. Har länge tänkt läsa Blades in the Dark men det har inte blivit av, har spelat första Dishonored datorspelet för många herrans år sedan - det var bra vill jag minnas.
Askhem är främst baserat på boken 1793 och det är den känslan som jag vill förmedla, ett Bellman Noir rollspel. Om än lite kryddat.
Askhem ligger ganska nära vår historia och utspelar sig i en kvasi-svensk miljö, jag tror att det i sig kan vara en USP. Ungefär som som att Mutant är Gamma World - men i Sverige (åtminstone den första versionen).
I övrigt hoppas jag att spelet ska kunna tilltala folk på grund av andra kvalitéer än dess originalitet. Mitt mål är att göra en bok som är inspirerande att läsa, fint illustrerad samt med ett enkelt och strömlinjeformat d6-baserat regelsystem. Min ambition är också att släppa en kampanj i tre delar som kanske också kan locka folk till spelet.

Har du någon plan för hur man kan ge rollspelare en fast grund att stå på I världen, eller på andra sätt göra den lite mer tillgänglig för utomstående?
Jag håller med dig om vad du skriver om Oktoberlandet. Jag älskade att läsa spelet men kände att det skulle vara kämpigt att spelleda det. Jag tror dock inte att det är greppet "dokument inifrån världen" som är problemet utan snarare att världen är så otroligt speciell. Det känns som att den vill göra väldigt mycket på samma gång; fabler, sovjet, Cthulhu osv.
Askhem bör vara lättare att greppa, inte minst för att det är så nära vår egna verkliga historia. Ska dessutom erkänna att jag fegat ut lite har inte vågat dra greppet helt ut. Det kommer att finnas massor av vanlig lore text att tillgå, framförallt för spelledaren.
Jag sitter just nu och skriver kapitlet Spelledarens Sektion som kommer att innehålla handfasta tips på hur en skriver ett äventyr till spelet.

Som sagt så gillar jag verkligen det du gjort och hoppas att arbetet fortsätter framåt. 🙂
Tack! Just nu går det ganska snabbt framåt så får se om jag gör en blygsam kickstarter någon gång i början på nästa år (för att finansiera alla illustrationer), vi får se :D
 

Brödbane

Veteran
Joined
1 Oct 2020
Messages
40
Jag har inte järnkoll på de referenserna om jag ska vara helt ärlig.
Ok, jag skulle rekommendera att titta på Riotminds Lex Occultum i alla fall om du har möjlighet. Det är ett mysterierollspel som utspelar i Europa under slutet av 1700-talet. Är rätt "Bellman Noir" med övernaturliga toner. Typ Van Helsing med peruker, syfilis och Illuminati. Både kampanjen Roi-de-rats och boken om hemliga sällskap, Sub Rosa, kan nog ge en del inspiration, om inte annars för att se hur man kan göra Askhem lite mer frånskilt från deras konceptet.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
655
Ok, jag skulle rekommendera att titta på Riotminds Lex Occultum i alla fall om du har möjlighet. Det är ett mysterierollspel som utspelar i Europa under slutet av 1700-talet. Är rätt "Bellman Noir" med övernaturliga toner. Typ Van Helsing med peruker, syfilis och Illuminati. Både kampanjen Roi-de-rats och boken om hemliga sällskap, Sub Rosa, kan nog ge en del inspiration, om inte annars för att se hur man kan göra Askhem lite mer frånskilt från deras konceptet.
Intressant! Jag har i sanningens namn aldrig hört talas om Lex Occultum men ska absolut spana in det nu. Tack för tipset!

Edit: Aha, Lex Occultum är en engelsk version av Götterdämmerung. Det har jag hört talas om.
Ett första intryck av att ha läst lite om det är att det verkar vara mer maxat-van-helsing-gotiskt, men ska köpa en pdf och kolla mer noggrant.
 
Last edited:

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
655
Min vän Jonas (Lalipat på wrnu, hans profil verkar ha försvunnit dock), som ska vara med och speltesta spelet har skrivit en bakgrundsstext. Och vilken text! Här kommer den:


Avsnitt ur Övermedicus Öbergs opublicerade memoarer

Kandidat Hagberg var synnerligen begåvad. Jag hann sällan ställa mina följdfrågor på hans diagnoser innan han själv förekom mig genom att redogöra för just det jag hade tänkt fråga. ”Kandidaten ska veta att det, i vissa fall, inte är den inlästa teorin som är svaret på frågan. Kandidaten vet ingenting om att vara läkare. Glöm inte det!” fräste jag som svar. Kandidat Hagberg irriterade mig, givetvis för att hans kunskap hotade min ställning som hans handledare.

Det var den 14 oktober när vi hastigt promenerade genom korridorerna mellan laboratorium och bårhus. Han redogjorde ivrigt för någon idé han hade om kopplingen mellan Den Svarta Dödens spridning och var stadens folk hämtade sitt vatten. Jag lyssnade endast med ett halvt öra och blev i det närmaste lättad när vi blev avbrutna av att en stor skara människor stod samlade i aulan, som vi egentligen bara tänkt passera. Skaran, som bestod av mina högt vördade kollegor, väntade på något och snart slogs dörrarna upp och kommendörkapten Fritzell uppenbarade sig.

”Unga Hertig Cederquist behöver eder hjälp!” Närmast skrek kommendörkaptenen ut i aulan. ”Den Svarta Döden är över honom. Det är av yttersta vikt att Hertigen botas. Vem tar på sig det ärofyllda uppdraget att vårda honom?”

En förlägen tystnad spred sig i aulan. Vi var chockade, så klart, men det var också något annat. Kommendörkapten Fritzell spärrade upp ögonen av vrede.

”Det gäller livet på en Hertig! Är ni ynkryggar?”

”Jag gör det!” Rösten var som en dolk som skar igenom min kropp och lämnade mig fylld av skuld. När vi andra, utan att märka det, hade backat ett steg, hade kandidat Hagberg hade tagit ett kliv framåt. Han stod nu ensam framför kommendörkapten Fritzell.

”Jag gör det! Det vore en ära.”

De lämnade skyndsamt salen och skaran upplöstes. Jag stod ensam kvar med min skuld, bedövad och bedrövad.

Jag såg inte till kandidat Hagberg de följande dagarna, mer än vid något tillfälle, då våra blickar möttes på avstånd i en korridor. Han var hålögd. Jag slog ner blicken.

En vecka senare, då den första frosten glittrade under gatlyktorna en morgon, såg jag honom igen. Genom min rykande andedräkt kunde jag ana hans lik vid Collegium Medicums stolta entré. Jag skyndade närmare och såg det klart. Snaran hade trängt djupt in i hans hals. Hans uppspärrade, men livlösa, ögon stirrade ner på mig från där han hängde i sitt rep.

Är vi ynkryggar? Ja. Vi är ynkryggar i en stad, där de modiga mördas.
 
Last edited:

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
655
Lägesrapport December 2020

Mycket har hänt sedan sist. All text är skriven förutom introduktionsäventyret som fortfarande bara är anteckningar.
Har speltestat med två olika grupper vilket har gjort underverk för att renodla spelets premiss. Spelet är nu helt och hållet ett utredningsspel med skräckkänsla, som Call of Cthulhu men utan koppling till Lovecraft.
Efter spelarnas feedback återgick jag till Year Zero som motor och det är låst nu, alla regler, talanger osv är färdigskrivet så inga mer sådana ändringar nu.

Kvar att göra:
  • Renskrivning
  • Spela klart / skriva ner äventyret Vaxkabinettet
  • Layout och illustrationer

Introduktionsäventyret ska fungera som en brygga till det längre äventyret Fröken Smirnoffs känsla för Död som det finns en grov skiss till.

Jag har börjat leka med att göra en grafisk profil för spelet (kan inte hålla mig) så här är en mockup av omslaget:
askhem_cover_mockup.jpg
 

Franz

Swordsman
Joined
4 Dec 2010
Messages
709
Wow, jättesnyggt! Fångar stämningen väldigt väl, man ser direkt vilket slags spel det är på omslaget :)
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
84
1713? Så det är Kalle Dussin, pest och hemskheter som gäller? Jag är om möjligt ännu mer intresserad nu.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
655
1713? Så det är Kalle Dussin, pest och hemskheter som gäller? Jag är om möjligt ännu mer intresserad nu.
Kul!
Askhem är inspirerat av historien men det är inte ett historiskt spel. Pest och hemskheter kan du räkna med, men kungen heter Sigismund II och är en helt påhittad figur :)
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
84
Kul!
Askhem är inspirerat av historien men det är inte ett historiskt spel. Pest och hemskheter kan du räkna med, men kungen heter Sigismund II och är en helt påhittad figur :)
OK ännu mer spännande! Reagerade mest på årtalet. "Sigismund II" får du pluspoäng för.
 

Arrikir

Veteran
Joined
14 Jan 2019
Messages
50
Verkar väldigt spännade! har nördat ner mig på 1700 talet på senaste så detta verkar vara något att hålla ögonen på!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
2,620
Verkar riktigt spännande. Du borde dra ihop ett speltest här någon gång ;). Jag vill prova.

Har varit sugen på Roi de Rats till och från eftersom settingen lockar. Köpte den för något års sedan men gav upp den efter del 1 eftersom den var så rörigt och slarvigt skriven. Kanske är Fröken Smirnoff känsla för död min ersättning?

Tycker inte du ska vara rädd för Oktoberlandets stil. Den ger väldigt god känsla för världen utan att diktera hur allt ligger till. (Det är nog snarare den udda kombinationen av fantasy, ångpunk och kvasi-Ryssland som skrämmer bort folk tror jag, inte hur den är skriven.)
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
655
Verkar riktigt spännande. Du borde dra ihop ett speltest här någon gång ;). Jag vill prova.
Kul! Ja det vill jag gärna göra. Om fler är sugna så skriv här isf. Så kan jag styra upp något till våren!


Kanske är Fröken Smirnoff känsla för död min ersättning?
Vi får hoppas! Har inte läst Roi de rats men av allt att döma så kommer detta bli ganska annorlunda. Mer som ett Call of Cthulhu scenario, utan Lovecraft-anknytning. Om jag lyckas hantera min svåra prestationsångest bara :)
 
Top