Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Okej jag gör ett inhopp från sidlinjen här:

Columbus resa över Atlanten och Vasco da Gamas resa till Indien inträffade vid gränsen mellan 1400 och 1500 - tal så världsomseglingar få nog generellt sätt ses som ett tecken på en teknologinivå en bra bit över både europeiskt 1000tal och 1200tal.

Bränd sprit är jag ganska säker på inte dök upp föränn 1600-talet.

Över huvud taget ger många av de saker Poseur räknar upp mig vibbar av en väldigt sen medeltid/ nästan renäsans trotts bristen på krut.

That being said så håller jag helt klart med dig om att närvaron av stora läskiga monster borde ha en väldigt dämpande effekt på befolkningssiffrorna. En civilisation där människorna inte självklart ligger på toppen av näringskedjan är nog inte känt från vår värld sen typ stenåldern.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Bränd sprit är jag ganska säker på inte dök upp föränn 1600-talet
Well det blev åtminstone inte lika utbrett som det verkar vara i Mundana förs omkring 1600-talet. Utbrett som i mer eller mindre vem fan som helst kunde supa sig full på det.
Själva uppfinnandet av kryddat brännvin som kunde drickas, alltså inte som medicin, är bara ett par hundra år tidigare.


/Poseur
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag är dock lite nyfiken på hur du och de andra i"öka-befolkningssiffrorna partiet" ser på närvaron av monster och hur den borde påverka?

För att förtydliga min egen position så spelar jag inte EON utan är mest intresserad av världbyggande, rollspel och fantasyvärldar i allmänhet...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Well det enkla svaret är: monster är ovanliga.

De områden som är befolkade i Eon har varit det i tusentals år, med avancerad teknologi(då menar jag de flesta områden var redan på bronsåldern vid för Eon-skiftet) som varit stagnerad i lika många tusen år i vissa fall. Stater, samhällen och riken har gjort sitt för att driva bort monstren så gott det går och det finns väldigt få monster i de civiliserade delarna utav Mundana. Områden som är fullständig vildmark/ödemark är säkerligen tämligen monsterinfekterade och jobbiga. I flufftext verkar monster vara väldigt ovanliga överlag och det finns väldig få ställen där monstren faktiskt gjort någon egentlig skada på samhällen som helhet. Det finns andra saker att äta än människor också, men det är inget egentligt argument. De flesta monster är anitngen/eller ; ganska passiva, väldigt ovanliga, lever väldigt ogästvänligt eller relativt harmlösa för några bönder med högafflar.

Så att de borde ha någon större inverkan på civilisationers utbredning eller hålla befolkningen i mundana nere vidare effektivt tror jag inte på, det är en ganska krystad förklaring. Förmodligen dör fler personer varje år av rostiga spikar i foten än blir uppätna(eller värre :gremwink: ) av monster.


/Poseur
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Förmodligen blir det väldigt tråkigt att spela i en fantasyvärld där monster är så pass ovanliga att det dör fler människor utav rostiga spikar än av monster.

Apropå det där med att Eon4 skulle sälja också.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Hur många monster rollpersonerna stöter på är ju en helt annan femma.



/Poseur vars spelare har stött på 1 monster i Eon de senaste fem åren
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Tja, det dör fler personer av varmkorv varje år än av tornados, såatteh.

Sen med tanke på att större delen av mundanas befolkning bor i byar, städer, eller i anslutning till tidigare nämnda så är det imho inte så konstigt att mängden folk som tas av daga av monster är rätt liten.

Visst, kila in i mithraskogen eller spring runt i en köttklänning på ashaslätten så lär du ju bli lunch, men håller du dig till byarna så bör du vara safe.
Det är lite därför vi människor har bott i samhällen så länge, för att om vi är många på samma ställe håller sig farliga djur borta.

Jämför folk som bor i områden där det finns tiger/leopard/björn/varg/whatever. Nästan alla fall där någon stackare blir nommad av ett stort rovdjur så är det för att dumjäveln gått själv i skogen, inte för att den har hållit sig med sina kompisar runt eldstaden.

Sen att det skulle vara tråkigt att spela i en fantasyvärld där monster är ovanliga, jag har än så länge inte mött ett enda monster när jag har spelat EON. Jag älskar det helhjärtat fortfarande. Men så har jag alltid föredragit att spöa människoliknande motståndare.

Sen som sista kommentar kan jag väl tillägga att om monster är så vanliga som du verkar vilja så slutar de att vara monster. De blir som vargar eller andra vanliga rovdjur. Bönderna lär sig att döda dem för att de måste, och då blir de till slut ohyra, inte det där hemska som gömmer sig i natten.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Mundanas teknologiska nivå befinner sig mestadels på renässansnivå. Frånvaron av krut är en anomali, inte en indikation på hur teknologinivån i övrigt ser ut. Det tydligaste exemplet på detta ser man i Sjöfarare och Pirater, med avsevärt mer avancerade skeppsmodeller än man hittade på 1000-talet, men även de flesta andra teknologier som beskrivs ligger långt senare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Laowai said:
Sen som sista kommentar kan jag väl tillägga att om monster är så vanliga som du verkar vilja så slutar de att vara monster. De blir som vargar eller andra vanliga rovdjur. Bönderna lär sig att döda dem för att de måste, och då blir de till slut ohyra, inte det där hemska som gömmer sig i natten.
Som vanligt när du ska bemöta det jag skriver, så bemöter du det du säger att jag verkar mena eller vilja istället för det jag skrev.

Jag håller helt med om det inte ska vara allt för vanligt att vanliga bybor blir uppätna av monster. Inte minst för att dessa bybor bodde i palissadomgärdade byar i monstertäta områden som Asharien. I varje fall innan landet fick 2,5 miljoner innevånare.

Det jag skrev var att det inte ska vara så ovanligt att fler människor dör av rostiga spikar än monster. Att resa själv i Asharien eller Västmark ska vara farligt om man inte har eskort eller stigfinnare som vet hur man hanterar farorna i vildmarken. Det blir nämligen roligare att spela då.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det var inte min avsikt att säga att du tänker ena saken eller andra, mycket vanesak att skriva så bara. Jag ber om ursäkt.

Småsår som t.ex. att trampa på en spik är dödligt i upp till 10% av fallen än i dag om man har sånt oflyt att det finns stelkrampsbakterier där. Jordbakterien som orsakar stelkramp är väldigt vanlig, och i ett samhälle där sårhygien inte är något alla vet om tycker jag helt ärligt att det bör vara mycket vanligare att infektioner i samband med småsår tar kål på folk än att en minotaur våldtar dig till döds.

Det ska inte vara som att bli träffad av blixten, det håller jag absolut med om. Folk ska vara rädda för monster, och det ska absolut finnas en risk att bli slukad av en hyggelbest om du promenerar i fel skog, men sjukdomar och infektioner till följd av sår lär vara den stora döden även i eon.
Betänk att smittkoppor alone, bara under nittonhundratalet dödade över 2 miljoner människor per år tills man hittade ett vaccin.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

bozar said:
Ymir said:
Asharien är ett fattigt land där kanske frijarlar och handelsmän sitter på pengar men det är fortfarande fattigt och kargt, tittar man på liknande nationer i världen och deras utveckling under 1000-talet så framstår Asharien som helt och hållet orimligt, i alla fall med 2,5 miljoner invånare.
Jag jämför inte med 1000-talet utan med tidigare och senare eror, som bättre motsvarar Mundanas nivå av samhälle. 1000-talet är basically ett lågvattenmärke för europeisk civilisation, och ingenting i Eon antyder att Mundana skulle befinna sig i en sådan era.
Jag jämför med 1000-talet då det enligt mig motsvarar den teknologiska nivå mundanas snitt befinner sig på. Då krut fanns redan i mitten av 1200-talet så anser jag inte det är ett helt vilt antagande.
En exakt motsvarighet saknas givetvis, men överlag finns det mer som tyder en överlag senare era än 1000-talet, trots avsaknaden av krut.

Att döma av den övergripande teknologinivån (t ex helrustningar i plåt och karacker) verkar mundana snarare ligga närmre 13-1400-tal än 1000-tal. Som du korrekt påpekar fanns det i vår värld krutvapen på den tiden, men de började inte spela en avgörande roll förräns en bit in på 1400-talet (åtminstone i västeuropa). Å andra sidan antyder åtminstone det soldiska modet en mer tidig- eller högmedeltida setting, men personligen tycker jag teknologi borde vara mer avgörande i frågan än mode.

Sen kan förstås många hävda att det borde finnas krut i Mundana, trots att det traditionellt är portat från standardfantasy. Själv är jag lite kluvn i frågan. Den bästa lösningen jag sett hittills är den som någon (Krille tror jag) lade fram för en herrans massa år sen, dvs att krut finns men, men det är ett pulver som på alkemisk väg försetts med effekten Explosion, och således är för dyrt och bökigt att masstillverka. Man får så att säga ha kakan och äta den.

Jag ser gärna fler argument varför Mundana överlag skulle vara 1000-tal eftersom jag själv funderat en del över vilken era som bäst skulle motsvara settingen. Hittills har jag kommit fram till att det sannolikt är mer det tidiga hundraårskriget än bayeuxtapeten, men jag är alltid öppen för vettiga förslag. Tyvärr är illustrationerna inte till mycket hjälp, eftersom de antyder allt från romarriket till renässansen. :gremtongue:

/Joel
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ja fler ska dö av pest och sjukdom.

Nej fler ska inte dö av att trampa på en rostig spik.

Sen tycker jag det är bra som det är nu när monstertätheten är väldigt olika. I Jargien och Consaber är monster ofta inte mer än myter för bönderna, medan det i Asharien och Västmark är en realitet.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Du får gärna sluta att försöka slänga poseurs exempel i ansiktet på mig.
En rostig spik får i det här fallet stå för alla "inte kliniskt rena främmande föremål som tränger genom huden och för med sig infektion". Du förstår att det är det både jag och poseur menar, så snälla, sluta vara svår för sakens skull.

Jag tror fortfarande att risken att dö av ett infekterat sår är betydligt högre än att valfritt monster äter upp dig och din familj. Inte för att monster är sjukt ovanliga, utan för att sår, och följaktligen infekterade sådana är sanslöst mycket vanligare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skepp- och Monsterfaktorn

Columbus resa över Atlanten och Vasco da Gamas resa till Indien inträffade vid gränsen mellan 1400 och 1500 - tal så världsomseglingar få nog generellt sätt ses som ett tecken på en teknologinivå en bra bit över både europeiskt 1000tal och 1200tal.
Skeppsteknologin i Mundana ligger allmänt på sent 1400-talsnivå eller senare; det finns både karacker och karaveller, dvs de skeppstyper portugiserna och spanjackerna upptäckte världen med, och Consaber och Cirefalien har kolonier på andra sidan -en ocean-.

That being said så håller jag helt klart med dig om att närvaron av stora läskiga monster borde ha en väldigt dämpande effekt på befolkningssiffrorna.
Fast nästan inga monster i Eon är tuffare än björnar. Ett enda civiliserat land beskrivs som att monster faktiskt är en genuin plåga för det, Menon-Aun; dessa monster är så tuffa att gemensamma mänskliga ansträngningar inte räcker för att utrota dem, och det är därför givetvis något vi tagit hänsyn till när vi reviderat Menon-Auns befolkningssiffror.

Men i hela resten av Mundana torde monster som bäst vara en nagel i ögat för mänsklig civilisation, och vad gäller monster som har -kulturer- finns ju faktiskt möjlighet till gemensamt gynnsamma utbyten och kommunikation. Ta hur kraggbarbarerna i Eon ibland får vapen av bergstrollen, till exempel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det antyds i modulerna att monster är den primära faktor som håller mänsklig civilisation borta från Mundanas bortre sida. Jag har mkt. svårt att köpa detta, men om man snarare tänker sig en mäktig -kultur- och -civilisation- av icke-mänskliga folk, så verkar det rimligt att den kan ha kapital nog att hålla mänskliga kolonisatörer borta.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Skepp- och Monsterfaktorn

Men om monstren inte är tuffare än björnar är det väll knappast monster...? Är de dessutom så ovanliga som Posseurs inlägg sa så börjar det låta ganska tråkigt i mitt tycke.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Och relevansen med den frågan är?

Du får gärna utveckla din fråga så ska jag nog kanske svara på den. :gremsmile:
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har genom åren haft ett antal karaktärer som som dött av sjukdommar, blodförgiftning samt förfrysning. Fruktansvärt roliga motståndare att bli besegrad av faktiskt. I bästa fall ett par misslyckade räddningsslag och sen är man död.
Oväntad tvist att den store hjälten (som faktiskt ett par av dessa var) glömde packa ner vantarna, förfrös händerna och dog av kallbrand. Skitkul!

Toppas nog bara av när en av mina karaktärer lönnmördades i ett värdshus där han sov. Inget räddningsslag, ingenting - bara död.

Vladde - ironisk i natten...
 
Top