Tell Me About It (On The Mountain)
Den där utsagan vann alldeles för många truth-poäng hos mig!
Cha-CHING!
Dessvärre är det ju så, till stor del tack vare new age-flummet, att wicca-feminister har tagit sig monopol på åsikter om vad som är keltiskt.
Jodu. Jag lider. Särskilt när de påstår att den keltiska religionen var matriarkal, då får jag tramvred och ansiktskramper och väser okvädingsord som gör satanister likbleka (som "Jesus", till exempel

). Jag har diskuterat saken ungefär lika ofta som idén att Tolkien fick alver från fornnordisk mytologi, och är rätt trött på det. Tyvärr finns de på universitet som lärare nu också, så det lär inte gå över snart...
Poängen är ju dock att keltvinkeln i Arthur-sagor av idag snarare är wicca-feministiskt new age-flum, inte keltiskt. Det är därför som jag skulle gilla en trovärdig kelto-romansk variant.
Där har du förvisso en god poäng. Den skulle kunna göra en hel del gott bara genom att agera motvikt. OK, jag är mycket mer positivt inställd nu. Tack.
Tja, nu är inte ens jag gammal nog att anse att Excalibur är från "senare år".
Unk, jag har dålig koll på inspelningsår, jag bara drog till med de jag kom på på rak arm. När du säger det ser den väl en aning äldre ut än ny
Resten är mest pseduomedeltida hopkok och skulle det komma med något keltiskt så är det mest genom olyckshändelse eller på grund av att man ville få Enya att sjunga titelsången.
Det där med Enya låter tyvärr ohyggligt trovärdigt, men i övrigt...räkna upp några sentida Arthurrullar utan keltvinkel (förutom First Knight, som jag redan nämnde, ju). Annars vägrar jag bli övertygad
/Feliath - gillar också Enya