Nekromanti Artur! Film! 2004!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jepp. Ny Arturrulle på gång, med Stellan Skarsgård i en av rollerna tillochmed! Se bara!
Nå... vill vi ha en "historiskt korrekt" Artur? Och vad är det?


Storuggla, vill ha en anatomiskt korrekt Artur
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja vi kan ju börja med att vi inte vill ha en Arthur där filmen slutar med att alla lever lyckliga i alla sina dagar. Menar det är ju ett rätt stort gäng av folket i legenderna som dör.

Med andra ord, ingen typisk Hollywood-film.

Kan ju vara skoj om de faktisk framställer slåssandet på ett realistiskt sätt, liksom realistisk syn på vapen och rustningar (åtminstone konsekvens efterfrågas).

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nå... vill vi ha en "historiskt korrekt" Artur? Och vad är det?"

Jag tror att jag vill ha en sådan. Vid det tillfälle som jag körde en sådan kort del i en Västmark-kampanj så slogs jag av hur mycket mysigare och mystisk stämningen var med en kelto-romersk Arthur än i en generell Pendragon-kampanj, med dess mallorianska Arthur.

En bidragande orsak kan vara att vi alla känner den gamle vanlige Arthur. Han är inte mystisk längre. Men en trovärdig kelto-romersk Arthur är annorlunda och delvis okänd, och har därför en klase mystik i sig själv.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Men en trovärdig kelto-romersk Arthur är annorlunda och delvis okänd, och har därför en klase mystik i sig själv.
Mitt intryck är (och det är inte på något sätt statistiskt belagt) att det är just de kelto-romerska vibbarna som brukar vara vanligast i sentida arturversioner.

Men detta kan beror på att jag ett bra tag hade en allergi mot allt keltiskt, framkallad av överdos. Jag är botad nu och har t o m klarat av att göra en delvis keltinspirerad kampanj.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaaa !!!

Oj !!
trevligt värre ju ! Skarsgård är ju alltid bra ju ! Så det kan ju bli spännande det här !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mitt intryck är (och det är inte på något sätt statistiskt belagt) att det är just de kelto-romerska vibbarna som brukar vara vanligast i sentida arturversioner."

Jovisst, men de är a) mest förekommande i böcker, b) huvudsakligen belamrade med tantsnusk samt c) inte särskilt trovärdiga. :gremwink:

Handen på levern: varje sekel har sin Arthur. Mallorys Arthur var ett riddarideal. Whites Arthur var ett nationalromantiskt epos. Zimmer-Bradleys Arthur var new age-inspirerat tantsnusk. På film är det mest White-varianterna som kommit fram (med undantag av Avalons Dimmor). Den enda Arthur som jag har hittat som är någorlunda trovärdig är den som Mary Stewart skriver om i sin Merlin-trilogi, och den är relativt okänd.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jaaa !!!

känns som om skarsgård bara går och dör... han är med i halva filmen och sedan dör han

dör, dör, dör
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Händer, levrar och film

Jovisst, men de är a) mest förekommande i böcker, b) huvudsakligen belamrade med tantsnusk samt c) inte särskilt trovärdiga.
Av de där kan jag bara gå med på c). Förvisso är Marion Zimmer-Bradleys bilolycka till bokserie (IMHO) förödande usel och har (inte IMHO, bevisligen) tagit alldeles för många truth-poäng bland wiccafeminister, men den är knappast ensam om keltvinkeln. Massor av (IMHO halvkass) Arthurrullar från senare år har använt den. Merlin och Excalibur t.ex. (First Knight är bara konstig. Axelskydden?!? Axelskydden!!! :gremcrazy:) Den är överpopulär.

/Feliath - varför stavar alla Malory med två L?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Meh

Nå... vill vi ha en "historiskt korrekt" Artur? Och vad är det?
"Nej" respektive "en vanföreställning". Vad jag vill ha är en helt Malory-trogen Arthur, en som ligger som klister mot Winchestermanuskriptet av Morte D'Arthur. Det beror förstås på att jag tycker bäst om Malory, men dessutom tycker jag att man totalt missar poängen om man gör Arthur på det sätt den här filmen avser. Det är en (nej, sorry, flera) myt, för höge farao, att försöka demystifiera den ger samma resultat som Herman Hednings upplindande av fåret. Dessutom finns det hojiljoner olika varianter, och den där versionen är bara korrekt enligt Geoffrey av Monmouths tidsangivelse vilken är korkad eftersom Arthurmyterna av allt att döma fanns innan dess. Nej, me no like. Men så är jag rabiat på ämnet Arthur, också.


/Feliath - kommer antagligen se filmen ändå, av ren komplettism
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Händer, levrar och film

Massor av (IMHO halvkass) Arthurrullar från senare år har använt den. Merlin och Excalibur t.ex.
Jag gillar Excalibur!

Visst, de har fått en massa detaljer om bakfoten (som vanligt har man rört ihop svärdet i stenen och excalibur med mera), men de har det viktiga rätt: den pampiga, storslagna stämningen, den episka känslan av gott mot ont.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Truth-poäng

"Förvisso är Marion Zimmer-Bradleys bilolycka till bokserie (IMHO) förödande usel och har (inte IMHO, bevisligen) tagit alldeles för många truth-poäng bland wiccafeminister"

Den där utsagan vann alldeles för många truth-poäng hos mig! :gremwink:

Dessvärre är det ju så, till stor del tack vare new age-flummet, att wicca-feminister har tagit sig monopol på åsikter om vad som är keltiskt. Det innebär att det jag suktar efter (en trovärdig kelto-romansk miljö) aldrig uppträder, och istället kommer det något wicca-feministiskt keltodravel. Eller vad man ska kalla det.

Poängen är ju dock att keltvinkeln i Arthur-sagor av idag snarare är wicca-feministiskt new age-flum, inte keltiskt. Det är därför som jag skulle gilla en trovärdig kelto-romansk variant.

"Massor av (IMHO halvkass) Arthurrullar från senare år har använt den. Merlin och Excalibur t.ex."

Tja, nu är inte ens jag gammal nog att anse att Excalibur är från "senare år". :gremwink: Men faktum är att keltvinkeln i film är rätt ovanlig. Avalons Dimmor och Merlin är väl de enda jag kan komma på som ens försöker. Resten är mest pseduomedeltida hopkok och skulle det komma med något keltiskt så är det mest genom olyckshändelse eller på grund av att man ville få Enya att sjunga titelsången.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Och tills dess...

Och tills dess kan vi ju fördriva tiden med att läsa på lite om Arthur. Här, till exempel. Sen kan vi sitta längst fram på premiären och utropa saker som "Aha! En uppenbar referens till Chretien de Troyes" eller "Skandal! De har ju lämnat bort hela avsnittet 'How Sir Percivale was made knight of King Arthur, and how a dumb maid spake, and brought him to the Round Table.', ju!"

Det låter väl roligt?

JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Och tills dess...

"Det låter väl roligt?"

Öh.. ja, faktiskt. :gremblush:
Men jag vill hellre syna The Passion efter den där disclaimern om "This movie is a work of ficiton and any relations to events or characters is purely coincidental blah blah blah". Det vore störtkul.


Förresten, spake, är det gammelengelska eller var det ett stavfel?


Storuggla, påpekar likheterna mellan Artur och The Passion
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Utmärkt [Relativism]

Jag gillar Excalibur!
Good for you! Därav mitt IMHO. Det finns ingen objektiv kvalitet i kulturyttringar, bara preferens. Jag gillade inte filmen särskilt mycket (t.ex. störde jag mig som alltid på hopblandingen av svärden, som du nämnde), så jag noterade det. Jag menade inte att filmen var Dålig, det är en omöjlighet, bara att jag inte lyckades uppskatta den. Kul att det finns andra som kan.


/Feliath - nästan taoism
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tell Me About It (On The Mountain)

Den där utsagan vann alldeles för många truth-poäng hos mig!
Cha-CHING! :gremgrin:

Dessvärre är det ju så, till stor del tack vare new age-flummet, att wicca-feminister har tagit sig monopol på åsikter om vad som är keltiskt.
Jodu. Jag lider. Särskilt när de påstår att den keltiska religionen var matriarkal, då får jag tramvred och ansiktskramper och väser okvädingsord som gör satanister likbleka (som "Jesus", till exempel :gremgrin:). Jag har diskuterat saken ungefär lika ofta som idén att Tolkien fick alver från fornnordisk mytologi, och är rätt trött på det. Tyvärr finns de på universitet som lärare nu också, så det lär inte gå över snart...


Poängen är ju dock att keltvinkeln i Arthur-sagor av idag snarare är wicca-feministiskt new age-flum, inte keltiskt. Det är därför som jag skulle gilla en trovärdig kelto-romansk variant.
Där har du förvisso en god poäng. Den skulle kunna göra en hel del gott bara genom att agera motvikt. OK, jag är mycket mer positivt inställd nu. Tack.

Tja, nu är inte ens jag gammal nog att anse att Excalibur är från "senare år".
Unk, jag har dålig koll på inspelningsår, jag bara drog till med de jag kom på på rak arm. När du säger det ser den väl en aning äldre ut än ny :gremsmirk:

Resten är mest pseduomedeltida hopkok och skulle det komma med något keltiskt så är det mest genom olyckshändelse eller på grund av att man ville få Enya att sjunga titelsången.
Det där med Enya låter tyvärr ohyggligt trovärdigt, men i övrigt...räkna upp några sentida Arthurrullar utan keltvinkel (förutom First Knight, som jag redan nämnde, ju). Annars vägrar jag bli övertygad :gremwink:


/Feliath - gillar också Enya
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Och tills dess... (OT)

Förresten, spake, är det gammelengelska eller var det ett stavfel?
Svar 1: Jag copy-pastade direkt från Malory, så jag frånsäger mig allt ansvar

Svar 2: Tja, det är Middle English på gränsen till Early Modern English, men... visst, det är gammal engelska snarare än ett stavfel.

JPS – rekommenderar svar 1
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Näää !

Fasen åxå !
Jaja, inte mycket att göra åt den saken... :gremfrown:
Hoppas iaf att den blir bra.
 
Top