Ars Gotlandia

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
192
Location
Stockholm
Känns ju som om man skapar nya familjekonstellationer. Att föräldrar och syskon faller ifrån är ju tragiskt men naturligt, men om ens älskare eller barn dör av ålder, eller glömmer bort dig i alzheimers? Urk, därför jag alltid spelar föräldralös och bara har kärleksrelationer med mitt vapen.
Just det kan hända. Gamla trollkarlar dra sig bort från verkligheten. Och börjar funderar på om de har en själ? Och om den eviga skymningen är bättre än Helvete eller Paradis?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Just det kan hända. Gamla trollkarlar dra sig bort från verkligheten. Och börjar funderar på om de har en själ? Och om den eviga skymningen är bättre än Helvete eller Paradis?
Ja, vad jag förstår så kan trollkarlar inte heller umgås med vanligt folk, människor skyr dem så de blir isolerade. Jobbigt om man suttit i samma torn i 300 år och behövt lyssna på sin kollegas eviga tjat om samma jävla saker, år efter år efter år. Hade nog byggt ett harem av homonculus eller en besjälad golem eller nåt. Kanske börjat fotvandra jorden runt, aldrig stanna längre än en månad på samma ställe.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
192
Location
Stockholm
ArsM. är ju väldans kristet kodat, skulle man avvika från den mallen med ett Arsbalti/gotica?
Order of Hermes är ju missionerande på samma sätt som kristne missionären. Det går bestämt att utfordra spelpersonernas lojalitet till ordnen när de konfronteras med andra magitraditioner.

Den klassiska berättelsen är att Bonisagus uppfann Parma Magica som gjorde att trollkarlar kunde börja jobba tillsammans.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
192
Location
Stockholm
Tänkte mer i stil med. Ars är ju väldigt kristet kodat som spel, måste man/vill man att detta skulle vara det också. Kan man koda om det och fortfarande spela Ars?
Med en öppen licens finns det ingen Ars Magica-polis. I tråden her bollar vi ideer, vad skulle du villa spela?

För mig är kärnan i Ars Magica Mythic Europe som är "det historiska medeltida Europa men som folk trodde att det var".
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För mig är kärnan i Ars Magica Mythic Europe som är "det historiska medeltida Europa men som folk trodde att det var".
Det är väl lite detta jag tänker på och att det mytiska tankegods vi möter hos dem som huserar i området runt 500-700 är annat än de som är där senare. Men spelet i sig är väldigt anpassat till hur medelkristne 1200-talstänkaren ser på det mytiska och mystiska.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Tänkte mer i stil med. Ars är ju väldigt kristet kodat som spel, måste man/vill man att detta skulle vara det också. Kan man koda om det och fortfarande spela Ars?
Det centrala kristna kodningarna jag minns från Ars är

1. Trollkarlar, deras torn och deras ordnar är väldigt lika munkar, deras kloster och deras ordnar. Men boken säger också att det finns gott om ”vilda” magiker ute i världen som inte sluter sig till Hermes-ordens strukturer, eller ibland inte ens gör magi enligt samma spelmekaniska regler.

2. Det går inte att använda magi mot den kristne Guden. Men det tänker jag skulle gå att ändra så att magi inte funkar mot några gudar, om man vill köra polyteistiskt… eller så kanske bara den kristne guden fokuserat lite extra mycket på magiförsvar?

3. Änglar, helgon och andra kristna övernaturligheter finns att träffa.

På många sätt ganska likt animeserien ”Jungfruhäxan Maria”! Som jag också varmt kan rekommendera till alla med historieintresse.

Det går nog ganska bra att fila bort eller skruva på dessa aspekter b
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja det är väl lite som jag minns det. Det brukar ju inte vara ett problem om man vill spela i en "medeltida värld med mystik" (vilket jag ofta valt genom åren). Men som sagt, det är ju inte supersvårt att tweaka.
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
192
Location
Stockholm
Det centrala kristna kodningarna jag minns från Ars är
...
Det går nog ganska bra att fila bort eller skruva på dessa aspekter b
Just det. 4+5te utgåvan är lite mindre dogmatisk än tror-det-är-3de utgåvan omkring Divine Aura (Pax Dei). I olika supplementer utvecklas olika icke-hermetiska traditioner (tx druider, Kabbalah). Det sätt att studera och utöva magi som Bonisagus grundade är inte fullständigt.

Oavsett spelar vi ju inte rollspel för att det ska vara historisk korrekt eller kristen dogmatisk, vi spelar för att hitta på och berätta sagor som vi tycker är intressant för oss hur vi tänker i dag. ("Plundering the treasure trove of history")
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
I slutet av 1300-talet stred sjörövare, korsriddare och drottning Margaretas unionstrupper om herraväldet på Gotland. Kanske något att använda?

Litauen var fram till 1385 officiellt hedniskt, och om jag förstått rätt så var hedendomen utsprid även efter att litauiske storfursten Jogaila blev kung Vladislav II av Polen och deklarerade att Litauen var nu en del av den kristna gemenskapen.

Hur viktig är din biologiska familj i förhållande till dina studier och dina andra mål?
Och hur viktig är du för dem? RP:na kanske inte bryr sig men släkten anser att hen är en av dem, och de kan ju vara de som håller i finansieringen av deras studier. Eller så kan de vara en fråga om att den andra sidan i en släktfejd inte bryr sig: du har inte haft någon kontakt med resten av Natt och Dag men det bryr sig inte släkten Grip ett dugg om i den nuvarande fejden släkten emellan, för dem är du en Natt och Dag och där med en måltavla.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Gotland tillhörde under medeltiden Lidköpings stift, fram till 1570 då Sverige genom freden i Stettin avstod officiellt från ön och de danska myndigheterna utsåg en superintendent i Visby.

Om Ars Magica gör lika många referenser till Shakespeare som MAGE gör så borde man kanske göra referenser till Resan till Melonia som ju är en svensk tolkning av Shakespeares Stormen.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
5
Mycket diskussion om historisk här men var inte grundfrågan vad om skulle skapa ett mer mytiskt Gotland. Jag tänker att man använder de klassiska sägnerna som di sma undar jordi, och Hoburgsgubben. Sedan är det ju uppenbart att man skall baka in historien om Tjelvar i det. Var "elden" han kom med till Gotland kanske en relik av något slag eller var han en mäktig magiker? Och då Gotland brukade sjunka på dagarna innan Tjelvar kom så kanske något spännande havsväsen fastnat i något numer landbundet vattenhål, kanske tingstäde träsk. Kan det ha varit Tjelvars plan från början att just fånga detta väsen och Gotland var fällan han gillrade?

Jag kan inget om Ars Magica för den delen, men jag är från Gotland.
 
Top