Ars Gotlandia

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Nu när Atlas Games släpper Ars Magica Definitive Edition senare i år med en öppen licens, låt oss leka med idéer för spinoffs som vi kan skapa och dela med världen.

I det här skedet brainstormar vi bara. Dela idéer generöst, någon kanske blir inspirerad att skriva själva spelet eller äventyret du skulle vilja spela!

En självklar plats för ett svensk Mythic Europe-äventyr är Gotland. Beläget i mitten av handelsvägar öster och väster, centrum för handel, krig och pirater, är det en skattkammare av äventyrsfrön för de magiskt begåvade som söker kunskap, mästerskap och makt.

Jag bryr mig mindre om crunch och regler och mer om situation, tema och saftiga detaljer som får oss att andas Mythic Gotland.

Hur skulle ditt favorit Ars Magica-äventyr på Gotland vara? Go!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag köpte en begagnad gammal utgåva av Ars Magica men har hittills bara skummat lite i den, den är så himla tjock och tung och vissa av bladen håller på att lossna. Men med det sagt, bra idé! Om man ska ha nåt magiskt på Gotland bör man ha med den här ormkvinnan på nåt vis. En magisk skola?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Om man ska ha nåt magiskt på Gotland bör man ha med den här ormkvinnan på nåt vis. En magisk skola?
snygg, men är den inte från ca. 1000 år innan när Ars Magica utspelar sig? Känns lite kronologisk långsökt att refererar den för mig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag föreslår en Framtidsvecka på Gotland, första veckan i Augusti varje år.

En mystisk festival då folk klär sig i konstiga kläder, gör saker som de trott folk kommer göra i framtiden, går på föreläsningar och kurser sida vid sida med folk som super som galningar på klassiskt festivalvis. Betraktas som harmlöst men kufiskt av alla på fastlandet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Lite mer seriöst är det väl att grotta ner sig i Hansans rikedomar som är min kopp te. Kanske gotländska inbördeskriget.

Bygget av Visby ringmur? När Fårö reser sig ur havet? Tjelvar?

Kanske?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag föreslår en Framtidsvecka på Gotland, första veckan i Augusti varje år.

En mystisk festival då folk klär sig i konstiga kläder, gör saker som de trott folk kommer göra i framtiden, går på föreläsningar och kurser sida vid sida med folk som super som galningar på klassiskt festivalvis. Betraktas som harmlöst men kufiskt av alla på fastlandet.
Ett ars magica äventyr kan utspelas under Samtidsveckan, då alla går runt och gör saker som man brukar göra.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Släktfejder om rikedomarna i Visby? Spioner och lönnmördare från fjärran land? Försvunna skepp med dyrbar eller kanske farlig last? Möjligheter att fly undan pest och andra farsoter?
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
snygg, men är den inte från ca. 1000 år innan när Ars Magica utspelar sig? Känns lite kronologisk långsökt att refererar den för mig.
Ars Magica är fyllt av inte hermesisk magi som är farligt och måste bekämpas eller inlämnas i ordnen. Och vad är 1000 år mellan trollkarlar?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Och vad är 1000 år mellan trollkarlar?
Ca. 12 generationer om vi säger att trollkarlar som genomsnitt lever 80 år.

Eller hela vikingatiden, medeltiden och några århundraden till.

Men vem räknar.

Men det är väll en grej i Ars Magica att Murrays häxkult idéer i praktiken stämmer så det kan ju finnas kvar magikersällskap/kulter i det gömda som härstammar från ormkvinnans grupp.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Livsförlängande magi är mycket vanligt i Mythic Europe/Ars Magica. En väsentligt faktor för att du vill tolerera att bo samman med andra tokiga trollkarlar är att ni tillsammans har åtkomst till Vis och magi som kan frambringa drycker som sätter åldringen i bero. Då har ni mer tid att studera.

Dessutom dör trollkarlar sällan av ålder men blir till slut uppslukad av den eviga skymning.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Jag har alltid haft svårt att lista ut vad man gör i en vanlig Ars Magica kampanj, av någon anledning.

Men centralt för mig är ju del intressanta, instinktiva rädslan mugglare har för de med gåvan! Så köra en variant på Canterbury Tales och gå på en minipilgrimsfärd till S:t Olof med hela sällskapet?

Raukarna är ju också givna att resa till för att samla Vis.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Ars Magica är ju en jättestor sandlåda vart man kan göra många olika saker (vilket exakt gör det svårt att komme igång).

Klassiska story arcs är att spelarna är nyutbildade trollkarlar som vill etablera ett eget ställe och måste förhandla, undersöka och övervinna motståndare.

Temat är att man som trollkarlar är speciell och fruktad av vanliga människor och därför måste hålla ihop och hitta sätt att lösa konflikter mellan varandra och med andra makter.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Den som har Erik Väderhatts hatt kan styra det direkta vädret och där med styra handeln. Nu gäller det bara att lista ut vem som har den i nuläget och rätta till felet att det inte är RPna.

‐------

Det är något hundra år senare men första kapitlet/kapitlen av Gustaf Vasa, landsfader eller tyrann kan nog vara inspirerande för hur släktgemenskap, fejder och liknande under perioden kan se ut.

Är det något som klassiska Ars Magica har tänkt på förresten? Att RP:na inte bara tillhör en magiker tradition/gille utan även har en släkt att förhålla sig till.
 
Top