Ars Gotlandia

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Kanske måste man etablera sig på Gotland, men ön kontrolleras av en häxkult så man må städsla den Kristne Valdemar Atterdag av Danmarks (buuu! Tvi!) lilla brandskattning?

Hellqvists målning är ju en frän inspiration, minns jag såg någon kostymklädd akademiker gå igenom symboliken på tavlan, hur Valdemar, klädd i rött representerade Djävulen, hur korset med kristus var vänt bort från honom för att symbolisera att Kristus vänt honom ryggen, hur munkarna tömmer kyrksilvret i tråg dekorerade med hedniska runor osv. M.a.o. väldigt mycket nationalism för en ö som vid tiden nog inte kände sig så svensk eller brydde sig desto mer till vilken despot man tvangs betala skatt.


DANSKDJÄVLAR!!!!
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Ingen saga i Gotland utan Baltikum … alltså det är ju lixom en landsväg över viken och Gotland en knytpunkt.
Ja, med det sagt är ju frågan hur historisk man vill vara. Estlands nationalepos Kalevipoeg eller Lettlands dito Lacplesis har massor med kul inspiration, även om de är skrivna sisådär 400 år efter Ars Magica egentligen utspelar sig.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Ja, med det sagt är ju frågan hur historisk man vill vara. Estlands nationalepos Kalevipoeg eller Lettlands dito Lacplesis har massor med kul inspiration, även om de är skrivna sisådär 400 år efter Ars Magica egentligen utspelar sig.
Kalevala, minns att Sverige en gång i tiden hade en östra riskhalva!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Kalevala, minns att Sverige en gång i tiden hade en östra riskhalva!
Även den nedskriven långt efter Ars Magicas glada dagar, men absolut! Tänkte mest att folk generellt har sämre koll på Baltikum, särskilt eftersom det var det som nyss nämndes. :)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Även den nedskriven långt efter Ars Magicas glada dagar, men absolut! Tänkte mest att folk generellt har sämre koll på Baltikum, särskilt eftersom det var det som nyss nämndes. :)
Estland är nordiskt! :)

Men jo, du har nog helt rätt i det du säga.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Vi har ju även en bunt till större öar inom färdvägarna.

Men, vad skulle vara källor för Viz i ett skandi/baltiskt Ars?
Viz? Typ mana? Leylinjer? Döda hednagudar? Atlantis låg ju som bekant i Östersjön.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Viz? Typ mana?
I Ars Magica är Vis fysisk manifestation av magi som kan studeras eller användas till att förstärka magi och därför mycket värdefullt för trollkarlar.

Typiskt måste det höstas på magiska ställer på särliga tider på året. Galgarna utom för Visby tx. Vilka andra ställen finns?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Är det något som klassiska Ars Magica har tänkt på förresten? Att RP:na inte bara tillhör en magiker tradition/gille utan även har en släkt att förhålla sig till.
Ja och nej. De flesta magikerna står utanför det vanliga samhället och har ingen kontakt med sin gamla familj eller släktingar.
Men det är fullt möjligt för dem att ha behållit kontakt med sin familj - med allt det innebär - och det finns ett antal virtues/flaws för sådant.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Även den nedskriven långt efter Ars Magicas glada dagar, men absolut! Tänkte mest att folk generellt har sämre koll på Baltikum, särskilt eftersom det var det som nyss nämndes. :)
Nedskriven senare, absolut, men sångerna utspelar sig i någon slags mytisk forntid som oscillerar mellan stenålder, järnålder, kristen tid, hej-kom-å-hjälp mig.

Men Kalevalas olika sånger är nog underbar inspo för en spelledare som behöver krydda i Ars Balticum!
  • Någon har huggit sig i foten med en yxa och det slutar aldrig att forsa blod, så behöver hjälp av trollkarlarna att lista ut ett botemedel.
  • En kvinna har att förvandlats till fisk efter att ha dränkt sig och hennes otäcka fästman vill ha henne återförvandlad.
  • En smed har byggt en kvarn som oändligt maler fram guld, vete och Vis, vilket förstås varenda girig person i universum vill ha.
  • En magisk urtida fröpåse ryktas finnas på en holme som kan resa en skog på en natt, utmärkt kamouflage-föremål.
  • Ett jätteträd växer upp och hotar att sluka hela öns solljus, å nej!
  • Attack av havstroll!
  • En mammas son har gått i kras och hon behöver hjälp att limma ihop ponken.
  • Smeden kände sig ensam och byggde en metall-golem som hustru. Men så blev det visst en Terminator-Robot-hustru som med sin robotarmé hotar allt liv, aj, aj.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Överlag kan trollkarlen Väinamöinen spontandyka upp i en båt minst en gång per spelmöte och myndigt säga åt rollpersonerna ”Något måste göras!” , och sedan ta all cred för när de löst problemet.

Alltid en ny sorts båt också! Roddbåt, segelbåt, kanot, tunna med paddel…
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Överlag kan trollkarlen Väinamöinen spontandyka upp i en båt minst en gång per spelmöte och myndigt säga åt rollpersonerna ”Något måste göras!” , och sedan ta all cred för när de löst problemet.

Alltid en ny sorts båt också! Roddbåt, segelbåt, kanot, tunna med paddel…
Typ elminster?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Nedskriven senare, absolut, men sångerna utspelar sig i någon slags mytisk forntid som oscillerar mellan stenålder, järnålder, kristen tid, hej-kom-å-hjälp mig.

Men Kalevalas olika sånger är nog underbar inspo för en spelledare som behöver krydda i Ars Balticum!
  • Någon har huggit sig i foten med en yxa och det slutar aldrig att forsa blod, så behöver hjälp av trollkarlarna att lista ut ett botemedel.
  • En kvinna har att förvandlats till fisk efter att ha dränkt sig och hennes otäcka fästman vill ha henne återförvandlad.
  • En smed har byggt en kvarn som oändligt maler fram guld, vete och Vis, vilket förstås varenda girig person i universum vill ha.
  • En magisk urtida fröpåse ryktas finnas på en holme som kan resa en skog på en natt, utmärkt kamouflage-föremål.
  • Ett jätteträd växer upp och hotar att sluka hela öns solljus, å nej!
  • Attack av havstroll!
  • En mammas son har gått i kras och hon behöver hjälp att limma ihop ponken.
  • Smeden kände sig ensam och byggde en metall-golem som hustru. Men så blev det visst en Terminator-Robot-hustru som med sin robotarmé hotar allt liv, aj, aj.
Vandöda bönder från slaget utanför ringmuren kryper upp om nätterna och plöjjer sina åkrar, efter dom kommer Döden med sin lie.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Men det är fullt möjligt för dem att ha behållit kontakt med sin familj - med allt det innebär - och det finns ett antal virtues/flaws för sådant
Finns det nackdelar för att man har brutit med sin familj eller att folk inte helt litar på en eftersom man har gjort det? Eller är tanken att man bara allmänt är utböling utan släktingar i närheten?

Historiska mystiker hadde ju ofta patroner som finansierar dem, finns de även med som en faktor i Ars Magica? Om så kan man ju bygga äventyr runt dessas planer och konflikter, eller de som deras släkt/gille är involverade i.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Finns det nackdelar för att man har brutit med sin familj eller att folk inte helt litar på en eftersom man har gjort det? Eller är tanken att man bara allmänt är utböling utan släktingar i närheten?

Historiska mystiker hadde ju ofta patroner som finansierar dem, finns de även med som en faktor i Ars Magica? Om så kan man ju bygga äventyr runt dessas planer och konflikter, eller de som deras släkt/gille är involverade i.
I standard AM så börjar du ofta som en magikerlärling som just slagit sig knoppat sig fri från sin tidigare mäster och vill starta eget, så man har möjligtvis lite kontakter från den tiden (inklusive mästern). Sen i AM ska alla spelare skapa, förutom sin magiker, även magikerns följe med lojala vänner och anställda, så kallade Companions och Grogs (en av de mest innovativa mekanikerna för mig när jag läste spelet).

Så helt kontaktlös börjar man inte, dels har man sitt följe och sin gamla mäster. Samtidigt är AM-settingen sån att alla människor instinktivt kan känna på sig att någon är magiker - och reagerar ungefär som att denne var en hungrig tiger. Deras undermedvetande förstår att magikern skulle kunna förvandla dem till en groda, och därför behandlas magiker generellt med extrem misstro, även om de är en anonym främling som inte ännu gjort något. Så rätt få litar på just magikern, oavsett! Men dess kompanjoner kan hjälpa till med den biten.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vilka år tänker man sig att detta mytiska gotlandia utspelar sig?

Kring år 1000 e Kr är kristendomen allmän. Gutarna fortsatte ändå att begrava sina döda med kläder, smycken och prydnader och man tillber fortfarande hedniska gudar, offrar mat, dryck, boskap och människor.
I slutet av 1200-talet bygger Visbyborna ringmuren och stänger ute bönderna. Motsättningarna mellan stad och land leder till ett inbördeskrig på Gotland år 1288.
Så det finns mycket dynamik att spela på.
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Finns det nackdelar för att man har brutit med sin familj eller att folk inte helt litar på en eftersom man har gjort det? Eller är tanken att man bara allmänt är utböling utan släktingar i närheten?
Nackdelen ved livsförlängande magi är att man blir ofruktbar. Och ens biologiska familj åldrar och dör mens man själva inte åldras. Det är bestämt en problematik man kan utforska i spelet. Hur viktig är din biologiska familj i förhållande till dina studier och dina andra mål?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Nackdelen ved livsförlängande magi är att man blir ofruktbar. Och ens biologiska familj åldrar och dör mens man själva inte åldras. Det är bestämt en problematik man kan utforska i spelet. Hur viktig är din biologiska familj i förhållande till dina studier och dina andra mål?
Känns ju som om man skapar nya familjekonstellationer. Att föräldrar och syskon faller ifrån är ju tragiskt men naturligt, men om ens älskare eller barn dör av ålder, eller glömmer bort dig i alzheimers? Urk, därför jag alltid spelar föräldralös och bara har kärleksrelationer med mitt vapen.
 
Top