DoD Arketyper på väg till Marjura

guldfink

Hero
Jag tycker att det vore snyggt med ett gäng arketyper, med tillhörande incitament att ta sig till Marjura, för varje yrke. Typ att en krigare kan vara en rebell från Trinsmyra, tatuerad kargomit eller en banzikalärling från Bhannavil, att en nasare kan vara smugglare från Staden O eller utsänd från Moggers eller Shakellos handelshus (med sina olika förutsättningar och agendor) och att en magiker kan vara animist från Mereld eller nekromantiker från Chrachz. Arketyperna skulle kunna vara sammanställda i tabeller att välja eller slumpa från.
Jösses, vilken bra idé! Det kräver en egen tråd!

Det här är alltså ytterligare en avknoppning på tråden Konfluxsviten till DoD23? (som jag inte vill ta över). I den här tråden är jag nyfiken på vilka trakoriska arketyper som passar som rollpersoner på väg till Marjura för äventyret Svavelvinter. Tråden har självklart inget med den slutgiltiga produkten att göra, men @Brior och @Dimfrost är välkomna att både inspireras och bidra.

Ge mig era arketyper i följande format (eller ett annat som ni trivs bättre med):

Yrke
Släkte, om relevant
Beskrivning, inklusive bakgrund, hemvist och incitament att resa från Trakorien till Marjura.

(ett inte särskilt genomarbetat) Exempel:
Nasare
Anka
Du är infödd och fostrad i Moggers handelshus. Du har klättrat i hierarkin, från gatuförsäljningen i Fanzimle via de farofyllda handelslederna längs Paratornas vägar till de mer strategiska besluten i Tricilve. Du är nu utsänd till Marjura för ett besök hos bröderna Asimund och Gizmo för att informera dig om och bistå dem i svavelhandeln.

Last edited:
Jag tror att det naturliga vore att göra var Erik delvis gjorde när han skrev romanerna - att skriva om SLP:er ur kampanjens persongalleri till huvudpersoner i berättelsen. Det finns gott om karaktärer som med fördel skulle kunna göras till färdiga RP.

Jag passar på att lägga upp inspiration från vår spelgrupp:

Krigare
Människa
Du är den sjunde sonen från en adelssläkt i Kolhalla på Trinsmyra. Du sändes som yngling till att tränas i Banzikans lära på Bhannavil.
Efter att ha lämnat skolan som ung vuxen har du levt som vandrare och resande i riktet med syfte att se världen och träna dina färdigheter med svärdet.
Som stolt rebellisk Trinsmyrier har du vägrat att gå med i någon armé eller fristående kompani.
Du är nu sänd till Marjura för att leta efter en försvunnen person som tros ha anslutit sig till den enigmatiska Shagulitersekten. Uppdraget är att du ska få hem den försvunne igen, med lovord om ära och belöning. Men egentligen lockas du av färden mot det okända och en resa mot kartans utkant.

Druid
--
Du medlem i den uråldriga men lilla Kmorda-ordens, som tillber isen. Men av dess gren på kontinenten, vilka förkunnar isens budskap och söker återkalla dess gudomlighet bland fastlandets glaciärer. Nu ska du äntligen få chansen att bevista ordens ursprung och lära dig av dess kunskapsmästare. (Kan med fördela kombineras med Perrima som reskamrat a la romanen, om hon är en SLP.)

Druid
--
Du medlem i den uråldriga men lilla Kmorda-ordens, som tillber isen. Men av dess gren på kontinenten, vilka förkunnar isens budskap och söker återkalla dess gudomlighet bland fastlandets glaciärer. Nu ska du äntligen få chansen att bevista ordens ursprung och lära dig av dess kunskapsmästare. (Kan med fördela kombineras med Perrima som reskamrat a la romanen, om hon är en SLP.)
Vad tänker du att en Kmorda-druid skulle ha för yrke i DoD23? Elementarmagiker?

Bra fråga. Har inte omedelbart i huvudet vad som finns att tillgå, men magiker eller lärd (finns väl). Bör ju finnas en beskärd del utan magiska krafter (och Perrima är ju inte heller konventionell magiker). Jag tänker något slags vandrande förkunnare/glasiärupptäckare. Man kanske kan tänka sig att de är lite vem som helst som "funnit isen". Valfritt tidigare yrke + ett tillägg genom att få välja en ny förmåga istället för yrkets och några färdigheter som alternativ till yrkets?

Back