DoD Arketyper på väg till Marjura

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,322
Jag tycker att det vore snyggt med ett gäng arketyper, med tillhörande incitament att ta sig till Marjura, för varje yrke. Typ att en krigare kan vara en rebell från Trinsmyra, tatuerad kargomit eller en banzikalärling från Bhannavil, att en nasare kan vara smugglare från Staden O eller utsänd från Moggers eller Shakellos handelshus (med sina olika förutsättningar och agendor) och att en magiker kan vara animist från Mereld eller nekromantiker från Chrachz. Arketyperna skulle kunna vara sammanställda i tabeller att välja eller slumpa från.
Jösses, vilken bra idé! Det kräver en egen tråd!

Det här är alltså ytterligare en avknoppning på tråden Konfluxsviten till DoD23? (som jag inte vill ta över). I den här tråden är jag nyfiken på vilka trakoriska arketyper som passar som rollpersoner på väg till Marjura för äventyret Svavelvinter. Tråden har självklart inget med den slutgiltiga produkten att göra, men @Brior och @Dimfrost är välkomna att både inspireras och bidra.

Ge mig era arketyper i följande format (eller ett annat som ni trivs bättre med):

Yrke
Släkte, om relevant
Beskrivning, inklusive bakgrund, hemvist och incitament att resa från Trakorien till Marjura.

(ett inte särskilt genomarbetat) Exempel:
Nasare
Anka
Du är infödd och fostrad i Moggers handelshus. Du har klättrat i hierarkin, från gatuförsäljningen i Fanzimle via de farofyllda handelslederna längs Paratornas vägar till de mer strategiska besluten i Tricilve. Du är nu utsänd till Marjura för ett besök hos bröderna Asimund och Gizmo för att informera dig om och bistå dem i svavelhandeln.
 
Last edited:
Jag tror att det naturliga vore att göra var Erik delvis gjorde när han skrev romanerna - att skriva om SLP:er ur kampanjens persongalleri till huvudpersoner i berättelsen. Det finns gott om karaktärer som med fördel skulle kunna göras till färdiga RP.
 
Jag passar på att lägga upp inspiration från vår spelgrupp:

Krigare
Människa
Du är den sjunde sonen från en adelssläkt i Kolhalla på Trinsmyra. Du sändes som yngling till att tränas i Banzikans lära på Bhannavil.
Efter att ha lämnat skolan som ung vuxen har du levt som vandrare och resande i riktet med syfte att se världen och träna dina färdigheter med svärdet.
Som stolt rebellisk Trinsmyrier har du vägrat att gå med i någon armé eller fristående kompani.
Du är nu sänd till Marjura för att leta efter en försvunnen person som tros ha anslutit sig till den enigmatiska Shagulitersekten. Uppdraget är att du ska få hem den försvunne igen, med lovord om ära och belöning. Men egentligen lockas du av färden mot det okända och en resa mot kartans utkant.
 
Druid
--
Du medlem i den uråldriga men lilla Kmorda-ordens, som tillber isen. Men av dess gren på kontinenten, vilka förkunnar isens budskap och söker återkalla dess gudomlighet bland fastlandets glaciärer. Nu ska du äntligen få chansen att bevista ordens ursprung och lära dig av dess kunskapsmästare. (Kan med fördela kombineras med Perrima som reskamrat a la romanen, om hon är en SLP.)
 
Druid
--
Du medlem i den uråldriga men lilla Kmorda-ordens, som tillber isen. Men av dess gren på kontinenten, vilka förkunnar isens budskap och söker återkalla dess gudomlighet bland fastlandets glaciärer. Nu ska du äntligen få chansen att bevista ordens ursprung och lära dig av dess kunskapsmästare. (Kan med fördela kombineras med Perrima som reskamrat a la romanen, om hon är en SLP.)
Vad tänker du att en Kmorda-druid skulle ha för yrke i DoD23? Elementarmagiker?
 
Bra fråga. Har inte omedelbart i huvudet vad som finns att tillgå, men magiker eller lärd (finns väl). Bör ju finnas en beskärd del utan magiska krafter (och Perrima är ju inte heller konventionell magiker). Jag tänker något slags vandrande förkunnare/glasiärupptäckare. Man kanske kan tänka sig att de är lite vem som helst som "funnit isen". Valfritt tidigare yrke + ett tillägg genom att få välja en ny förmåga istället för yrkets och några färdigheter som alternativ till yrkets?
 
Jag tror att det naturliga vore att göra var Erik delvis gjorde när han skrev romanerna - att skriva om SLP:er ur kampanjens persongalleri till huvudpersoner i berättelsen. Det finns gott om karaktärer som med fördel skulle kunna göras till färdiga RP.

Detta är nåt jag självgillar att göra som SL/solospelare ex Liella i enhörningshornet som även Robert J har gjort till RP spelad av... vemvar det nu?
Jag har fångat upp flera personer i gamla DoD och gjort till RP
 
Magiker som redan från början har (pga läst något/ fått uppenbarelse) vet att något stort kommer ske på Marjura bara inte när... (ironin om/när dennes eget agerande sätter hjulen i rullning)

Alvisk magiker utsänd av animistorden

Nekromantiker utsände av Svarta Tornet eller från Krilloan

osv...
 
Lönnmördare/infiltratör/kunskapare (obv)
Människa
Du är undercover i svavelexpeditionen och utsänd till Marjura å Rabdho Ranas räkning, utsänd på uppdrag att stilla ett groende uppror som sjuder under Arnhems yta. Finn ledaren för upproret, likvidera, åk hem.

(Jag tycker RR borde introduceras tidigare, innan Shagul tagit över dem)
 
Shagulit, förmodligen på lägre nivå men med ambitionen att avancera i hierarkin.

Har av någon (exempelvis Shagul själv) skickats till Marjura för att bistå Malek Mangus eller kanske någon annan ledande shagulit. Eller flera. Kan också ha andra, mer hemliga uppdrag som att stjäla något, spionera på någon (exempelvis Malek Mangus), lönnmörda någon (shagulit eller annan person) eller söka upp en dold men betydelsefull plats någonstans på Marjura. Kan under kampanjens löpande få nya uppdrag via dolt sändebud (eller av någon i Järntornet). RP har möjligen även tillgång till någon ovanlig resurs - en stor samling pergamentrullar, zeppelond, släde med dragdjur, egen villa i Arnhem etc.

För shagulitiska RP kan Järntornet fungera som en bas att utgå ifrån - snarare än som ett slutmål som bara besöks en gång. Ett sätt att göra tornet mer intressant är att låta den lokala maktbalansen i sekten förändras över tid - nya shaguliter, gäster (även från andra dimensioner?), fångar, fiender, resurser, problem och varelser (demoner?) tillkommer under kampanjens gång, delvis beroende på vad RP gör. Det hela kan åskådliggöras med någon form av tidslinje med möjliga (inte obligatoriska) händelser. Jag tror att jag hade betonat interna konflikter mer. Det behöver inte vara självklart vem eller vilka som styra sekten i Järntornet.

Ytterligare en faktor är shagulism. Kanske kan detta sätt att manipulera den egna kroppen göras mer individuellt och nyckfullt? Alltså att förändringen kan bli mer experimentell och oförutsägbar. Gärna på ett sätt som kan leda till mer äventyrande. Eller kanske bara väldigt märkliga problem som behöver lösas.
 
Last edited:
Isjättarna. Valfiskare, jägare, utstött, hövding, smed, bärare.

Som jättar förhåller sig RP både till den egna klanen och till det småfolk som befolkar resten av Marjura. Blatifagus och möjligen även andra drakar är också betydelsefulla.

Genom sin storlek får RP en speciell roll. De tål mer, tar stora kliv och kan bära tunga bördor i sina vandringar över isen. Möjligen anar några isjättar att shaguliternas närvaro på ön kan bli riskabel. Isjättarnas utgångspunkt och motiv är dock annorlunda.

Kampanjen kan handla om hur de på olika sätt förhåller sig till småfolket. Kanske vaktar de också sina egna släktgravar, dolda i stora isgrottor? Deras mycket stora släktklenoder (bronslurar? svärd? sköldar? fiskekrokar?) kan också intressera de små. Utöver detta borde även isjättarna kunna ha någon form av intern strid. Kanske en maktkamp om vem som ska utses till ny hövding vid nästa klanråd? Eller RP en grupp utstötta upprorsmakare som vänt sig mot resten av sin klan efter att ha förlorat en tronstrid?
 
Last edited:
Det finna så många uppenbara och ikoniska kandidater:

- Brior Brådfot
- Robur Rödvad
- Grotebelia
- Mogerland
- Jarmona av Frand
- Baldyr Brummare
- Grisselhår
- Perrima

Andra, som Arn, Praanz och Silvia Miranda, känna lämpligare som SLP.

Men den svåra.frågan är för mig - vilka av dessa uppenbara kandidater skall man välja
 
Men den svåra.frågan är för mig - vilka av dessa uppenbara kandidater skall man välja
Ja, och förvandla dem arketyper som en RP kan fylla. Jag tror inte man ska annat än inspireras av romanerna. Att faktiskt försöka skapa en modell som gör att de fyller liknande roller tror jag kommer att misslyckas.
 
Ja, och förvandla dem arketyper som en RP kan fylla. Jag tror inte man ska annat än inspireras av romanerna. Att faktiskt försöka skapa en modell som gör att de fyller liknande roller tror jag kommer att misslyckas.

De är ju inte arketyper, de är fullt utvecklade karaktärer. Det är det jag föreslår.

Vad som händer med dem under kampanjen är förstås upp till spelgruppen och spel

p.s antar att jag pratar om exempel-rp snarare än arketyper, så kanske lite OT
 
Last edited:
(ett inte särskilt genomarbetat) Exempel:
Nasare
Anka
Du är infödd och fostrad i Moggers handelshus. Du har klättrat i hierarkin, från gatuförsäljningen i Fanzimle via de farofyllda handelslederna längs Paratornas vägar till de mer strategiska besluten i Tricilve. Du är nu utsänd till Marjura för ett besök hos bröderna Asimund och Gizmo för att informera dig om och bistå dem i svavelhandeln.
Jag tror att det vore önskvärt och DoD-passande om dessa gavs i alla fall en smärre regelteknisk effekt också. En lägre färdighetsbonus eller en liten specialförmåga med PSY-kostnad kan vara tillräckligt.
 
De är ju inte arketyper, de är fullt utvecklade karaktärer. Det är det jag föreslår.
Ok. I så fall tror jag inte jag förstår. Eller menar du att kampanjen ska komma med färdiga RP?
 
Ok. I så fall tror jag inte jag förstår. Eller menar du att kampanjen ska komma med färdiga RP?
Äsch, nu så jag ditt PS. Hur som. Det tycker nog personligen är mindre intressant för en kampanj som Konfluxen. I alla fall om den ska ha en struktur som något så när liknar den gamla.
 
Last edited:
Back
Top