Varulv Anmälan: Paris

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Du samarbetar med och litar på mig!
Nä, men jag gissar (@Feuflux får rätta mig om jag har fel) att den med mest inflytande i ett arrondissement har kontroll över det. Och att du förlorar kontrollen när nån annan har mer.

Säg att jag i R2 flyttar min Kapten till 21:e arr, jag får 2 inflytande där. Eftersom du bara har din Slaskunderbasse där (+1 inflytande) tar jag kontrollen över arrondissementet. Men om du sen i R3 flyttar in din Storvåffla (+3 inflytande) där så tar du tillbaka kontrollen.

Så fattar jag det i varje fall.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
deltog i ett uppdrag
Vad räknas som deltagande? Att ha någon enhet som bidrar till uppdragets uppfyllelse?

I så fall: vad gäller när det ska vara "exakt" (eskortverksamheten). Säg att det ska vara exakt 3 gubar i 19:e arr. Och så ställer vi alla gubar där, har vi deltagit även om det är vårt deltagande som leder till att uppdraget misslyckats?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,538
Location
Oktoberlandet
Avdelningen dumma frågor.

Hur skaffar jag mig kontroll över ett nytt arrondissement?

Hur behåller jag min kontroll i ett arr.?
Håll dig undan från mina arrondissement så kommer det ordna upp sig👍

Sen så kan jag å mina frejdiga tappra självklart hjälpa er i edra bekymmer att hålla ordning bland era undersåtar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Vad räknas som "angränsande"?

T.ex. 20 angränsar tydligt till 19, 11 och 12. Men angränsar det även till 10?
Det här hade jag för mig jag skrivit men bevisligen gjorde jag aldrig det. "Korsningar" är inte angränsningar, dvs 10 och 20 är inte grannar. Du får gå två steg (men om du går över 11 eller 19 spelar ingen roll, utan bara steglängden spelar roll).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Nä, men jag gissar (@Feuflux får rätta mig om jag har fel) att den med mest inflytande i ett arrondissement har kontroll över det. Och att du förlorar kontrollen när nån annan har mer.

Säg att jag i R2 flyttar min Kapten till 21:e arr, jag får 2 inflytande där. Eftersom du bara har din Slaskunderbasse där (+1 inflytande) tar jag kontrollen över arrondissementet. Men om du sen i R3 flyttar in din Storvåffla (+3 inflytande) där så tar du tillbaka kontrollen.

Så fattar jag det i varje fall.
Precis. I slutet av varje runda kontrolleras vem som har mest inflytande över varje arrondissement och så färgläggs det därefter ("ta kontroll"). Om något hade din färg förra rundan men inte längre så har du förlorat kontrollen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Vad räknas som deltagande? Att ha någon enhet som bidrar till uppdragets uppfyllelse?

I så fall: vad gäller när det ska vara "exakt" (eskortverksamheten). Säg att det ska vara exakt 3 gubar i 19:e arr. Och så ställer vi alla gubar där, har vi deltagit även om det är vårt deltagande som leder till att uppdraget misslyckats?
Hoppsan, du har hittat en lucka i designen.

I första fallet är det att ha minst en enhet med.
Men i exakt-fallet är det ju inte glasklart. Jag tänkte mig nog samma där, ha en enhet med, men det är ju inte helt logiskt...
Vad tänker ni?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Vad tänker ni?
Jag vet inte. Enklast är ju den logiska lösningen att det fungerar som alla andra uppdrag (d.v.s. minst en enhet = deltagande). Men det gör ju incitamenten lite tokiga (det kommer ju typ alltid vara vettigast att sabba uppdraget om möjligt genom att se till att det blir fler än X enheter)...

Jag har faktiskt ingen riktigt bra idé. Eftersom alla drag sker samtidigt kan man ju inte ha något i stil med att bara de första enheterna som flyttas till området räknas som deltagande heller.

Jag tror att uppdraget behöver ändras, om man vill få bort de lite skeva incitamenten. Eller strykas.

Eller så struntar man i det och har kvar det som det är. Det leder, gissar jag, till att typ alla eskortuppdrag kommer misslyckas och att alla kommer, om de har möjlighet, skicka enheter till eskortuppdragen. Men gör det något då?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,133
Location
Uppsala (Umeå)
Eller så struntar man i det och har kvar det som det är. Det leder, gissar jag, till att typ alla eskortuppdrag kommer misslyckas och att alla kommer, om de har möjlighet, skicka enheter till eskortuppdragen. Men gör det något då?
Känns en aning poänglöst att ha ett uppdrag som aldrig kommer att lyckas och vars största effekt kommer att vara att straffa dem vars enheter råkar stå fel. Vad ville du åstadkomma med uppdraget @Feuflux ?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Känns en aning poänglöst att ha ett uppdrag som aldrig kommer att lyckas och vars största effekt kommer att vara att straffa dem vars enheter råkar stå fel. Vad ville du åstadkomma med uppdraget @Feuflux ?
Att få er att planera tillsammans. 🙂
Så jag funderar på att ha kvar uppdraget men att inget händer om det misslyckas. Då kan det fortfarande bli,
Spelare 1: jag flyttar min härold dit, kan inte du flytta en enhet hit med så vi får bonusen?
Spelare 2: hmm, kanske kan avvara nåt...
Spelare 3: hehe, det här ska jag sabba.. oj sa jag det högt
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Att få er att planera tillsammans. 🙂
Så jag funderar på att ha kvar uppdraget men att inget händer om det misslyckas. Då kan det fortfarande bli,
Spelare 1: jag flyttar min härold dit, kan inte du flytta en enhet hit med så vi får bonusen?
Spelare 2: hmm, kanske kan avvara nåt...
Spelare 3: hehe, det här ska jag sabba.. oj sa jag det högt
Fast grejen är, tror jag, att det enda rationella spelet är att alltid flytta en gubbe till arrondissementet. Så de enda som inte gör det, är de som inte kan, som Andersson påpekar.

Jag tror inte det gör så mycket för spelet som helhet. Men det blir inte, som med övriga uppdrag, samma meningsfulla tjyv och rackarspel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Fast grejen är, tror jag, att det enda rationella spelet är att alltid flytta en gubbe till arrondissementet. Så de enda som inte gör det, är de som inte kan, som Andersson påpekar.

Jag tror inte det gör så mycket för spelet som helhet. Men det blir inte, som med övriga uppdrag, samma meningsfulla tjyv och rackarspel.
Jag kan inte helt avgöra det på förhand, men jag tackar för kritiken och tar bort den uppdragstypen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag kan inte helt avgöra det på förhand, men jag tackar för kritiken och tar bort den uppdragstypen.
Ett alternativ om du vill ha fyra uppdragstyper just är ju att låta eskortuppdraget vara X antal enheter i arrondissement Y och Z.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
En helt annan fråga: vad händer när en spelar slås ut? Tas hens alla enheter bort från kartan, eller är de kvar i de arrondissement där de står?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Spelstart imorgon eftermiddag/kväll!

8 spelare anmälda.
Nerva
Sidd
Impetigo
Basenanji
Andersson
Oktagonal
Vimes
fjodorsenuba

Tänkte förtydliga en grej också.
Premiss: Röd spelare kontrollerar arrondissement 1 efter förstas rundan.
Scenario 1: Runda två slutar utan enheter i 1an -> Röd behåller kontrollen.
Scenario 2: Blå spelare har mest inflytande i 1an -> Blå tar över kontrollen.
Scenario 3: Röd och blå har lika mycket inflytande i 1an -> Röd behåller kontrollen.
Scenario 4: Blå och Gul spelare har lika mycket inflytande i 1an och röd har mindre än detta -> Ingen har kontroll, färgen tas bort och röd tappar kontrollen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,522
Får man ändra sina PM?

Får man editera inlägg?

Får man/borde man skicka PM till andra spelare för att Listigt manövrera ut dem? (Är det här ett sorts Diplomscy-spel?)

Är Kaptenen bättre än Löjtnanten som är bättre än härolden som är bättre än fogden som är...? Eller hur fungerar det om två enheter befinner sig i samma arr?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Senaste PM gäller. Dvs ångrar du dina ordnar är det bara att skicka in igen.

Jag tänker att det inte är lika kritiskt med inläggsändringar i ett sådant här spel så la inte in en regel för det. Borde vi ha det?

Bara PM till mig och diskussion i tråden. Det kanske kunde formulerats tydligare.

Förstår inte riktigt frågan här. Enheterna är bra på olika saker och deras influens "stackar" dvs du kan placera dem för att få massa influens i ett och samma arrondissement.
 
Last edited:
Top