Varulv Anmälan: Paris

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Jag kämpade med att komma på ett bättre namn, men det gick inte, så nu heter spelet bara Paris. Det här är ett experiment (föga förvånande) och jag vet inte alls hur det kommer fungera med flera spelande människor, men jag tänker att jag postar en anmälningstråd och de tänkta reglerna så kan vi vid upptäckta knasigheter tillsammans modda vid behov innan spelstart.

Det här är ett spel utan utröstning (men man kan åka ur) vilket gör att vi behöver ett antal rundor efter vilket spelet tar slut. Jag tänker mig 7 rundor och varje runda är 2 dygn, dvs 2 veckor speltid.

All diskussion kommer ske i speltrådarna, inga grupperingar som får skicka PM. Men ni kommer skicka PM till mig varje runda med hur ni vill flytta era enheter.

-------------------------------------------------

REGLER

Vid varje rundas start visas kartan med:
- färglagt vem som har kontrollen över varje arrondissement
- alla utplacerade enheter
Visa alla deltagares Makt.

Inflytande = Det som bestämmer vem som kontrollerar ett givet arrondissement.
Makt = Avgör vem soms vinner kungen och drottningens gunst. Högst makt vinner spelet. Kommer man ner till 0 eller lägre i makt får man omedelbart lämna spelet. Alla börjar med 5 i makt.

Få makt:
+4 kontroll över ett centralt (1-4) arrondissement vid rundans slut
+3 kontroll över ett mellanliggande (5-11) arrondissement vid rundans slut
+2 kontroll över ett yttre (12-20) arrondissement vid rundans slut

Förlora makt:
-2 om man tappar kontrollen över ett arrondissement
-3 om man deltog i ett uppdrag som misslyckades
-5 om man inte deltog i ett uppdrag som misslyckades


Uppdrag (slumpas ut placering av dem - antal är kopplat till vilken runda det är)
- Stoppa upplopp! Minst X inflytande behövs i arrondissement Y. Enbart Löjtnant/Kapten räknas.
- Tysta agitator! Minst X antal enheter behövs i arrondissement Y.
- Eskortera adelsperson! Exakt X antal enheter behövs i arrondissement Y.
- Skydda nobilitet! Alla till X angränsade arrondissement måste ha minst en enhet utplacerad.


Enheter att flytta runt (vid ogiltig förflyttning så slumpas förflyttningen!):

# Namn Förflyttning Egenskaper
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
L Löjtnant Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
K Kapten Upp till 3 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
H Härold Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i folk-arrondissement.
F Fogde Upp till 2 steg Bidrar med 1 inflytande till alla angränsande arrondissement.
S Spion Exakt 1 steg Bidrar med 1 inflytande per enhet (inte dina egna) i samma arrondissement, FÖRUTOM om en annan spion finns här. Då är bidraget 0!


# Rödkappans undantag
----------------------------------------------
Hemligt

# Folkkämpens undantag
----------------------------------------------
Hemligt


Spelordning
1) Ny tråd för rundan. Aktuell karta visas upp. Kungens och drottningens uppdrag listas.
2) Diskussion i forumstråden samt inskick av enheternas förflyttningar till SL.
3) Rundan slutar. Ingen mer diskussion. Förflyttningar som kommer in efter detta ignoreras.
4) Enheterna flyttas enligt inskick. Ogiltiga ordrar ersätts av slumpade ordrar.
5) Inflytande kontrolleras per arrondissement och ny karta tas fram.
6) Makt räknas ut per spelare.


Kyrka
4 Notre-Dame
5 Panthéon
18 Sacré-Cœur

Folket
8 Parc Monceau
13 Bibliothèque nationale de France
15 Montparnasse

Armén
7 Musée de l'Armée
11 Bastiljen
16 Place du Trocadéro
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Det kommer alltså finnas en rödkappa (hejjar på kardinalen mer än kungen och drottningen) och en folkkämpe (hejar mer på bönder/borgare än på kungen och drottningen). Dessa kommer ha lite undantag från några enheter.

Spelet är för 5-9 deltagare och med max antal spelare kommer startkartan se ut enligt nedan (har man en önskefärg så säg det vid anmälan, men man kommer slumpas runt ytterkanten som startplats oavsett):

1673289917681.png
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
Jag anmäler mig, som Hertigen av Orange.

Tycker premissen liknar den gamla filmen, Ridicule (French pronunciation: [ʁidikyl]) is a 1996 French period drama film directed by Patrice Leconte and starring Charles Berling, Jean Rochefort, Fanny Ardant and Judith Godrèche. Set in the 18th century at the decadent court of Versailles, where social statuscan rise and fall based on one's ability to mete out witty insults and avoid ridicule oneself, the film's plot examines the social injustices of late 18th-century France, in showing the corruption and callousness of the aristocrats.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Qu'ils mangent de la brioche!

La vie en rose pour moi, s’il vous plaît!

(jag anmäler mig)
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Jag anar ett misstag med att jag skapar det här spelet utan att förstå franska... :D

Ser även att jag inte skrivit något startdatum... Det var ju bestämt som ett januari-spel så vad tror ni om att börja fredagen den 13:e för maximal jinx?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Fråga: hur avslutas spelet?
Bra med frågor!

1) Antingen genom att alla spelare utom en åkt ut (kommer ner till 0 i makt). Eller samtliga spelare för den delen...
2) Sjunde rundan är slut. (Flavourtexten är väl då att det inte går att vänta längre och är dags för kungen och drottningen att välja en ny topprådgivare.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Blir kul det här! Jag ska manövrera culotterna av er!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Kyrka
4 Notre-Dame
5 Panthéon
18 Sacré-Cœur

Folket
8 Parc Monceau
13 Bibliothèque nationale de France
15 Montparnasse

Armén
7 Musée de l'Armée
11 Bastiljen
16 Place du Trocadéro
Önskemål: är det möjligt att lägga en liten kyrko-, folk- och armésymbol i respektive område på kartan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Avdelningen dumma frågor.

Hur skaffar jag mig kontroll över ett nytt arrondissement?

Hur behåller jag min kontroll i ett arr.?
 
Top