Nekromanti Angående truvuduhunga (eller vad den heter..)

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Bara sagor?

<EM>Varför anses sagoverk som skrivits av Fritz Leiber, Michael Moorcock, Astrid Lindgren, Robert Howard, Stephen King m fl som mindra fantasy?</EM>

IMHO så ska fantasy innehålla magi, hjältar och påhittade varelser. Vidare kan man filosofera iväg eller använda fina ord som low-fantasy, high-fantasy (ord som jag själv har väldigt liten koll på). Om Astrid Lindgren & S. King är fantasy så kan man ju lika gärna säga att C&C, Neobunnies och Deadlands är fantasy-rollspel.

/[color:green]Han</font color=green> som skrev sin ytterst <B>personliga</B> åsikt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lindgren och King

"Om Astrid Lindgren & S. King är fantasy så kan man ju lika gärna säga att C&C, Neobunnies och Deadlands är fantasy-rollspel."

Stephen King skrev Drakens Ögon, en bok som innehåller en drake, en ond trollkarl, massor med intriger i hovet och en stor kasse magi (om än inte av flash-bang-sorten). Den har hjältar och den har skurkar.

Astrid Lindgren har skrivit Bröderna Lejonhjärta, som även den innehåller en drake och ett horn vars effekt på draken Katla mycket väl kan tolkas som magi. Jonathan Lejonhjärta är i högsta grad en hjälte, liksom hans lillebror Skorpan (på sitt sätt). Dessutom är det i högsta grad en fantasivärld. Ronja Rövardotter är också fyll med rumpnissar, vittror och skumtroll, och en liten dos magi där med (gissa vad de Underjordiska gör med Ronja?).

Vad mer kräver du?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Angående Trudvang, Tors land.

"skilj på asatro och nordisk mytologi (folktro runt år 1600) "grabben".....
då finns både älvor och näcken, men väldigt få alver......"


Tror att det är du som skall hålla reda på vad nordisk mytologi är... Nordisk mytologi hör ihop med asatron. Det under 1600-talet är inte mytologi utan folksagor!

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Det var inte jag som skrev det där.

Min kamrat tycks ha pillat på min dator medan jag uppsökte toa. men förövrigt hävdar han att du missar poängen.

-Moonshadow
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Missade poänger [OT]

"men förövrigt hävdar han att du missar poängen."

Inte mer än han. Ju större en grupp är, desto fler och större kompromisser måste göras, desto mindre personlig blir den, desto mindre blir identifikationen med den, desto mindre blir sympatin med den, desto större blir sannolikheten att gruppen inte passar en. Till och med fosterlandet är för stort numera - hur ska det då inte vara med en världsarbetarrörelse?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Missade poänger [OT]

Enade vi stå söndrade vi falla. Jag hävder inte att vi ska organisera oss i ett stort block endast utan även i underavdelningar. Men ingen stans i denna apparat finns plats för ett fosterland då det endast är ett av överhetens redskap de använder för att hålla oss fängslade.

-Moonshadow
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Angående Trudvang, Tors land.

Tja, hittar du några rimtursar och dvärgar i nordisk mytologi anno 1600 får du stora idiotpriset av mig.

- Ymir, anser att fornnordisk mytologisk fantasy skall vara fornnordisk mytologisk fantasy, och inte uppblandad med en massa sentida anglosaxiska "pixie"-älvor, och dylikt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bla bla bla...

Hej å hå! Jag skulle ju faktiskt göra ett skolarbete om enighet i framtiden! (Fick inte det dock. Vi skulle jobba i grupper och ingen vill arbeta med språk/kultur/religion. Snyft. /images/icons/frown.gif

Iallafall! Efter noga undersökning av hackers, new age-isar och otaku, (bland annat.) så fann jag att kommunikationen internationellt ökar (duh!), så dom internationella gränserna kommer betyda mindre -Tror jag! Men inne i själva samhället verkar vi dela upp oss i våra olika subkulturer. Kommer vår tillhörighet vara våra intresser istället för vår nationalitet, och är det bra eller dåligt?

Ett MYCKET intressant ämne om jag får säga det själv!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Angående Trudvang, Tors land.

"Tja, hittar du några rimtursar och dvärgar i nordisk mytologi anno 1600 får du stora idiotpriset av mig."

Räcker med att lyckas hitta nordisk mytologi anno 1600, eftersom ingen nordisk mytologi är från den tiden. Det är folksagor.

Älvor är kvinnliga alver i sen- och efterhednisk folktro. Observera folktro, inte mytologi. Detsamma gäller Troll, som inte finns i mytologin, men väl i folktro (folksagor), det är en stor skillnad. Visserligen anges i bl.a. Gudar och Hjältar i Nordisk mytologi av Brian Branston att asen Tor (på några ställen) var ute och jagade Troll...men det är felaktigt, och skall vara Jättar, denna felaktighet finns bl.a. när Loke klipper av Tors hustru Sifs hår.

Men eftersom Riotminds i första hand hämtar inspirationen från folktron, folksagor, med lite stänk av nordisk mytologi, anser jag att älvor, troll och liknande kan förekomma, men inte om det var rent nordisk mytologi som inspirationskälla.

Tomten är också typisk folktro, inte mytologi t.ex.

Riddaren - se skillnaden på mytologi och folktro


Även den bäste har dåliga dagar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Angående Trudvang, Tors land.

Mm, låter ganska korrekt. Men är inte "älva" en benämning på kvinnliga alver även i mytologin? Idun, tex?

- Ymir, skulle förresten bli jävligt glad om någon kunde tala om vad f-n en "dis" är.
 
Top