Nekromanti Angående truvuduhunga (eller vad den heter..)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Angående Trudvang, Tors land.

Läs på, grabben.

"Älvor" i benämningen "små flickor med vingar" har inget med nordisk mytologi och göra, utan härrör från keltiska myter som blev populära under romantiken. En fornnordisk "älva" är en kvinnlig alv. Alver (och diser) är förövrigt en företeelse som är ytterst nordisk och härrör från asatron- inget standard fantasy med att ha med alver i ett nordiskt sagofantasyrollspel, mao- de hör verkligen hemma där. Detsamma gäller för övrigt dvärgar och svartalfer, rimtursar, jättar, etc, som alla kommer ifrån asatron. Var muspelsönerna, eldsjättarna, tog vägen i Riotminds DoD är jag förresten jäkligt nyfiken på...skall man ha med rimtursar får man faen ha med dess motsats.

- Ymir, gillar inte DoDv6
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag vill bara så där lätt tillägga att Gandalf också var en kung i Norge under 900-talet... :)"

Nope...inte helt sant...

1) Han var inte kung i Norge...då Norge inte existerade, däremot var han kung i ett område i det som sedan blev Norge. Han var son till Vingulmark och var kung i Raumarike.

2) Han var inte kung under 900-talet, utan under 800-talet, besegrades 845 av Halvdan Svarte, var son Harald Hårfagre enade Norge.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Först skall jag rätta mig...Gandalf är inte den 8:e dvärgen i Voluspá ur den äldre eddan, utan den 18:e. Missade 1:an före 8:an.

Sedan betyder ordet Gandalf just "Trollkarl" eller "Demon"...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Tomtar på loftet?

<B>NecTech</B>: Det var rätt länge sedan som jag fick Tomtar & Troll <EM>uppläst</EM> för mig men jag kommer inte ihåg att det var en speciellt fantasyliknande miljö. Bara sagor med olika varelser..

<B>Riddaren</B>: Du fuskar. Du har ju pluggat.. /images/icons/smile.gif

Vidare. Om man inte skötte sin gård (el. nå't) så stack hustomten vilket gjorde att korna slutade att ge mjölk m.m.

/[color:green]Han</font color=green>. Så det så!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Coca-Cola-tomten ÄR svensk ...

Hatar att göra dig besviken men det var faktiskt en svensk (vars namn undflyr mig) som tecknade CC:s första reklamtomte.

Ibland skäms man över att komma från Sverige.

/Dante
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Bara sagor?

<EM>Tänk, det var precis vad jag tyckte om Sagan om Ringen när jag läste den första gången 1979.</EM>

Jamen.. Det var ju inte... äsch. Skit 'it!

/[color:green]Han</font color=green> som ger upp
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Coca-Cola-tomten ÄR svensk ...

Svensk och svensk. Svenskättling i alla fall.

Haddom Sundblom tänker du på. Han jobbade på Coca Cola i massor av år så han var nog rätt så amerikaniserad vid det laget =).

Peter
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Har jag inte tänkt på..

Har jag faktiskt inte tänkt på.. Hur var livet före Sagan Om Ringen? Och hur ändrades det? Typ?


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Före och efter Tolkien

"Hur var livet före Sagan Om Ringen?"

Tja, jag var en ung osnuten och lat pojk som gärna fantiserade och drömde en massa.

"Och hur ändrades det? Typ?"

Ungefär samma. Jag har nog inte ändrats särskilt mycket från före Sagan om Ringen, annat än att jag har blivit äldre. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Har jag inte tänkt på..

<I>Hur var livet före Sagan Om Ringen? Och hur ändrades det?</I>

Inga större förändringar för min del. Jag var mitt i min bokslukarålder, och Ringtrilogin var en av fyra tegelprojekt som jag hade föresatt mig att plöja igenom (de andra var Asimovs Stiftelsetrilogi, Olaf Stapledons böcker och Lewis' Perelandra-trilogi). Jag tyckte den var en maffig historia, och en klar förbättring från Bilbo som brorsan hade övertalat mig att läsa först.

Livet före och efter Frazetta, däremot; <I>det</I> var skillnad! (-:

--
Åke
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Angående Trudvang, Tors land.

skilj på asatro och nordisk mytologi (folktro runt år 1600) "grabben".....
då finns både älvor och näcken, men väldigt få alver......
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag kan ha fel MEN

rätt många svar påpekade mer eller mindre finkänsligt att dvärgar och alver är nordisk mytologi. Jag kan nu ha fel, men ska inte dod6 vara inspirerad av nordisk folktro, dvs typ näcken, skogsrå och även älvor (älvringar är väl i högsta grad folktro) just att de nämnde bauer fick mig att tro detta. sen finns ju även den gamla asatron, men det verkar inte som DOD6 ska bygga på den... trots att namnet betyder torshem. det är bara en uppfattning jag har fått, och jag kan som sagt ha fel...
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Skrev jag 900? Jag menade förstås 800...
Om jag skulle skriva att han var kung i Raumarike så skulle ingen (exept for you) förstå vad jag menade...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Bara sagor?

Jag måste säga att man blir nästan chockad när man ser Sagan om ringens genomslagskraft. Vissa ser tydligen den bokserien som fantasy (något som är bra) medan andra liknande berättelser är sagor (något som tydligen är mindre bra). Bokserien heter ju t o m SAGAN om ringen. Visst, Sagan om ringen är bra böcker men det är som om hela fantasyvärlden är totalt insnöade på den. Jag kräks om det kommer fler rollspel (eller böcker för den delen) om giriga dvärgar och vackra, snälla alver. JAG VILL SE NÅT ANNAT!

Varför anses sagoverk som skrivits av Fritz Leiber, Michael Moorcock, Astrid Lindgren, Robert Howard, Stephen King m fl som mindra fantasy?

Don Kennetho
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Alver & dvärgar

rätt många svar påpekade mer eller mindre finkänsligt att dvärgar och alver är nordisk mytologi

Det stämmer, men mytologins alver & dvärgar har ju egentligen inget att göra med Tolkiens alver & dvärgar...

/Gollum - som spelar spel

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Superstarka tomtar?

gårdstomtar delade ut örfilar som gav 2T8 i skada +2-20 minuters medvetslöshet,dock kunde man inte dö av det. Allt detta bara för att man störde den lilla rackaren.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: jag kan ha fel MEN

Det ska DELVIS bygga på nordisk mytlogi, nordisk folktro, och även målningar och bilder av artister så som Johan Bauer. :)

Kolla även in religionen Gerbanis, vilken dyrkar guden Storme, Storme svarar på vissa böner med åskblixar och dunder, samt många av bönerna är förknippade med samma fenomen. Vilken asagud påminner inte detta om ? ;)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top