Nekromanti Angående truvuduhunga (eller vad den heter..)

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
(va jobbigt att det inte går att stava till DOD6 världen....)

jag har lite funderingar på hur riotminds tänkte knyta ihop sin värld. de säger att den skall vara inspirerad av nordisk mytologi, men samtidigt har de med alver (som tydligen inte är älvor) och dvärgar. kanske går det att korsa dessa standard-fantasy företeelser med nordisk mytologi, jag vet inte hur det skulle se ut dock.

vad jag är ännu mer interesserad av är hur de ska få till nordiska mytologiska varelser som fungerar i ett rollspel. jag läste lite om bland annat hustomtar, skogsrå och näcken, och dessa varelser verkar inte riktigt spelvänliga. man kan knappt kommunicera med dem och de skulle vara helt fel att slänga in i strider. Det verkar vara bäst att undvika dem över huvud taget! kanske kommer vi att få se lite mer av ronia rövardottermonster i bestiariumet. Det skulle verkligen vara mys att reta sig på rumpnissar, slåss mot vildvittror. verkar vara rätt stämning för dod6!
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Hustomtar är hur bra som helst att lägga in under äventyr....Det får kanske inte bli för ofta, men då och då...Om det passar miljön och äventyret....

Har själv använt mig utan tomtar ett flertal gånger...Spelarna älskar dom!!!!

Dessutom passar det utmärkt i DoD6....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>




































ONE AFTER 909
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>(va jobbigt att det inte går att stava till DOD6 världen....)</I>

Måste erkänna att Truvuduhunga lät klart <I>ballare</I> än Trudvang... (-:

<I>de säger att den ska vara inspirerad av nordisk mytologi, men samtidigt har de med alver (som tydligen inte är älvor) och dvärgar.</I>

Nyckelordet är nog <B>inspirerad</B> - det behöver inte betyda att den ska vara en kopia av den (påminner mig f.ö. om det där sagosupplementet till Viking som skrevs men aldrig kom ut; har det gjorts tillgängligt nån annanstans sen?). Och alver och dvärgar behöver inte alls vara särskilt klichéartade; det hänger helt på hur man gör dem.

<I>jag läste lite om bland annat hustomtar, skogsrå och näcken, och dessa varelser verkar inte riktigt spelvänliga. man kan knappt kommunicera med dem och de skulle vara helt fel att slänga in i strider. Det verkar vara bäst att undvika dem över huvud taget!</I>

Ser inga större problem med att kommunicera med dem - men försök för jösse namn inte slänga in dem i strider! Det vore som att skriva regler för sejd och shamanism, och ge andarna Kroppspoäng. Såna varelser bör ha helt andra roller i en kampanj än som "monster".

Även asamytologin hade ju sina gengångare, vidunder och sjöodjur, men min gissning blir att RiotMinds har tänkt spä på med egna varelser med ett (förhoppningsvis) nordiskt stuk.

--
Åke
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
förtydligande

jag menade att mycket av kontakten med denna typ av varelser är
1) varelsen lurar dig (in i skogen, ner i bäcken, förstör din mjölk)
och då
2) spelaren utför skyddsritualen (kastar salt, tar rået i svansen osv...)
och så hände inte så mycket.
men nu kom jag att tänka på hur kul det skulle vara att ha de som "bieffekter"... krydda resan genom stora skogen med ett ilsket rå... lyktgubbar... ååå stämning!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"jag har lite funderingar på hur riotminds tänkte knyta ihop sin värld. de säger att den skall vara inspirerad av nordisk mytologi, men samtidigt har de med alver (som tydligen inte är älvor) och dvärgar. kanske går det att korsa dessa standard-fantasy företeelser med nordisk mytologi, jag vet inte hur det skulle se ut dock."

Du har tydligen ingen kunskap om nordisk mytologi...

Både alver och dvärgar finns där, t.ex. är Gandalf (känd från någon annanstans) en dvärg, tror att denne nämns som nummer 8 i den äldre eddan (den poetiska eddan).

Men om jag tar vad Riotminds säger.... Inspirationen är nordiska folksagor och nordiska fantasymålare med inslag av nordisk mytologi. Alver och Dvärgar finns i nordisk mytologi, men inte troll, men troll förekommer ofta i målningar och nordiska sagor, t.ex. John Bauer:s målningar

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: förtydligande

<I>men nu kom jag att tänka på hur kul det skulle vara att ha de som "bieffekter"...</I>

Precis!
Förresten, när jag tänker på det... fanns inte tomtar och skogsrån i gamla Drakar också?

--
Åke
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Superstarka tomtar?

Var det inte tomten som kunde, med en ynka örfil, dra ner vilken varelses totala kp i ett?

/Azagthoth
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Tomtar på loftet?

Ärligt talat så skakade jag på huvudet när jag såg Ackegårds bild av hustomte i monsterboxen.
Det tycker IMHO inte jag hör hemma i en fantasy-miljö.

I en "nordisk fantasy-miljö" skulle jag kunna tänka mig, men inte som synliga varelser. Inget som RP eller SLP stöter på.

/[color:green]Han</font color=green> som är trött
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Tomtar på loftet?

"Det tycker IMHO inte jag hör hemma i en fantasy-miljö."

Varför inte????.....Personligen tycker jag att det passar utmärkt med tomtar....

Läste precis en saga ur tomtar och troll..Det handlade om en tomte som gav en flicka en magisk slev. När flicka sedan rörde om i grytan med sleven så smakade alltid maten gudomligt!!....

Det är väl ändå en form av fantasy...Eller har jag fel???

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag vill bara så där lätt tillägga att Gandalf också var en kung i Norge under 900-talet... :)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Superstarka tomtar?

Hehe, kan vara bra att ha (detta är det 5000de inlägget)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Tomtar på loftet?

Nej, du har inte fel!
Det finns väl inga riktlinjer på vad fantasy ska innehålla? Det är väl just därför man kallar det för fantasy?

Dessutom är ju svenska tomtar (inte någon cocacolatomte här inte) grymt balla!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Antagligen, det finns ingen anledning att vara ironisk ;-)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Tomtar på loftet?

Hehe, vad vore världen utan elakhet?? (trevligare antagligen :))

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 
Top