angående resurstärningar

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Visste inte att det fanns en tråd om detta redan, sorry. Kan inte hitta den.
Nä, alltså det är min spelkrönika om Korpens Klagan. Där tar jag upp de väldigt specifika reglerna för just det spelet och hur de påverkar just den kampanjen. Det är fortfarande intressant med en mer generell tråd.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Svärdets Sång
Oj. Då förstår jag kritiken mot resurstärningarna i det sammanhanget. Känns som en dålig implementering av mekaniken. Ett slag per strid eller per jakt hade legat mycket mer i linje med hur jag sett resurstärningar användas på annat håll. Att ersätta bokföring med en massa tärningsslag verkar bara dumt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Jag kan hålla med om att osäkerhet i vissa fall kan vara intressant. Men det kan man lika gärna lösa i trådens andra ände så att säga - alltså att man har en fast siffra på antalet resurser, men slumphändelser kan inträffa som oväntat minskar den siffran.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Ett slag per strid
Och då hamnar man så klart i den eviga frågan "bör en person som bara skjutit en pil behöva slå på samma vilkor som någon som skjutit 10 pilar"?

Den lösning jag kan gilla som är lite av en kompromiss är att resurstärningen triggas av färdighetsslaget ibland. Typ att "slår du en 1:a på anfallsslaget behöver du slå en ammotärning". Då är det kopplat till hur mycket du skjuter, men det blir bara relevant någon gång ibland. Självklart kan den som bara skjuter ett skott ha otur, men det blir i vart fall en utjämning.

Det är väl typ så Blod och Bly funkar va? Fast du inte har just en resurstärning utan mer "antal omladdningar"?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
(säg till exempel att man hamnat på Island of the Lizard God utan mat, och är halvdålig på att jaga)
Hur visste du att det var en av kampanjidéerna i min bakficka? :p

Min ingång är ändå att inte vara så entusiastisk inför resurshantering alls. I 13th Age skiter jag fullständigt i det. I Hjältarnas Tid låter jag RP betala en levnadsomkostnad per tidsenhet som abstraherar alla förbrukningsvaror, och för särskilt svåra vildmarksstrapatser är det inbakat i Utmaningen de får slå.

Men jag när också drömmen om att en gång i livet få köra en hexcrawl som faktiskt är bra. Det är en anledning att jag kör SS/KK just nu - det är research. Jag vill studera hur andra konstruktörer löst det innan jag bestämmer min egen approach.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,114
Hur visste du att det var en av kampanjidéerna i min bakficka? :p

Min ingång är ändå att inte vara så entusiastisk inför resurshantering alls. I 13th Age skiter jag fullständigt i det. I Hjältarnas Tid låter jag RP betala en levnadsomkostnad per tidsenhet som abstraherar alla förbrukningsvaror, och för särskilt svåra vildmarksstrapatser är det inbakat i Utmaningen de får slå.

Men jag när också drömmen om att en gång i livet få köra en hexcrawl som faktiskt är bra. Det är en anledning att jag kör SS/KK just nu - det är research. Jag vill studera hur andra konstruktörer löst det innan jag bestämmer min egen approach.
Hahaha, jag är osäker! Har du månne hört mig orda om det i Vrålan? Eller har jag yrat om det på annat håll? Mitt minne är måndagsmorgon med desperat kaffeintag och allting är ett gungfly..

Jag har inte ägnat antal pilar en endaste tanke när vi kört svulstigt och stenhårt action-grottkräl i 5e. Vafan, fireballs från höger och vänster, överfall från 15-meters chimeror och jättesvampar ur marken och.. ja det kändes inte relevant, helt enkelt.

Men i Nuked!, där det är sletna vapen från tiden innan katastrofen, allmänt ökendamm som i all riktigt fin postapoc.. ja det känns perfekt. Jag är helt ok med att patronerna tog slut skitfort där oxå - hälften var väl dåliga och det upptäcktes i sista stund. Tur var det, ingen vill ha en katastrofal misfire med sin Ruger ÜberMegahawk. Teknologi är opålitligt, allt är lappat och lagat, vattnet taget från en pöl bredvid muterade jättegrodor, kanske hittar man lite för mkt yngel i det efter några dagar för att vilja fortsätta dricka det. Don't drink that, the frogs made love in it. Osv.

Hursom. Just i hexkräl (ja, just Island of the Lizard God, ett hexkräl som jag kör i KH, för tydlighets skull) kände jag att det klickade iom att resurser hanterades exakt och tydligt för alla inblandade. Just i det här fallet är det så att SL för tim-kalender och noterar för varje dag hur gruppens gemensamma vatten och mat ser ut (hela gruppen har samma ranson för vi har något slags antagande om att det inte fuskas och undanhålls). Jakt och rökning av kött, och otaliga slag för stigvana för att inte gå vilse i jungeln, har varit en del av spelet på ett sätt jag aldrig tidigare har upplevt i rollspel. Slumpmässig tidsåtgång funkar oväntat bra. Ja. Iaf. Just här har resurshantering blivit en viktig och fungerande grej i spel och om det inte är precis alla spelares grej så är det iaf en motor.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,122
Jag är inte alls förtjust i resurstärningar. Visst kan de skapa spännande situationer där man måste hitta andra lösningar för att nedkämpa fienden, när pilarna är slut. Eller tvingas avvika från den relativt säkra stigen och ge sig ut i vildmarken för att samla de resurser man har slut på. Men det är möjligen kul en eller två gånger. När man för åttonde gången i samma kampanj får slut på resurser, är det betydligt mindre roligt.

När man använder pluppar, streck eller någon annan manuell resurshantering är det klart att folk glömmer bort att dra bort resurser. Men "folk" i det här fallet är ju spelare som sitter runt ett bord eller framför en skärm och spelar. Skulle en erfaren äventyrare som är född och uppvuxen i spelvärlden ta med sig dåliga pilar eller rent av bara ta med sig en handfull pilar, om hen vet att gruppen ska bege sig ner i den onda demongudens krypta?

Som spelledare har jag helt skippat resurshanteringen; det är inget jag vill att mina gruppers äventyr ska handla om.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Jag är lika kluven som många andra, speciellt tanken på att det i längden faktiskt ökar tiden som går åt till bokföring - och spelar generellt inte spel med resurstärningar (det är nog vad jag föredrar om jag måste välja). En fördelmed det är dock att det kan bidra till spänningen på ett intressant sätt. Det tyckte jag funkade bra i Alien med luft och energi - men visst då var det ett oneshot och där har man nog större intresse för den typen av förvecklingar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Jag gillar resurstärningar (eller andra abstrakta resursvärden man slår för! man kan ju lösa det på andra, liknande sätt, typ ett värde man slår under och om man misslyckas så tar det slut) för resurser man vill abstrahera (moral, vapentålighet, kanske lampolja) och när man vill öka känslan av brädspel. Jag gillar faktiskt resursräknande för resurser man naturligt kan räkna (dagsransoner mat) och när man vill få känslan av en verkligare värld. Ammunition är ett typexempel på vad som ligger mittemellan och som jag är lite osäker över. Men som vanligt menar jag alltså att det beror på vilken sorts spel man är ute efter. :) Exempelvis tycker jag en BRP-grund lutar mer åt konkret resursräknande än en D&D-grund, eftersom man då inte abstraherar erfarenhet till level, och så vidare.

Se för övrigt den här bloggposten om olika sätt att hantera resurser i OSR som någon länkade hyfsat nyligen. Rätt intressant.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Jag skrev ett litet python script som simulerar att jag har t12 i en resurs och räknar ut hur många gånger jag kan använda resursen innan den tar slut. Skriptet körde simuleringen 10000 gånger och gav följande resultat:

Minsta antal slag
Det minsta antalet slag var 6 (0.01% av slagen hade det utfallet).
Risken för att slå 10 eller färre slag är 0.52%.

Högsta antal slag
Högsta antalet slag var 149st (0.01% av slagen hade det utfallet).
Chansen att slå 100 slag eller högre är 0.74%.

Vanligaste antalet
Det vanligaste antalet slag var 35 ( 2.74% av slagen hade exakt det utfallet).
Chansen att slå mellan 30-40 slag är 27.22%.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Se för övrigt den här bloggposten om olika sätt att hantera resurser i OSR som någon länkade hyfsat nyligen. Rätt intressant.
Du menar nog den här? Den du länkade handlar bara om bärförmåga...

Några av de längre ned på sidan jag länkade kombinerar de två storheterna, vilket påminner mig om en annan sak som kan göra resurshantering intressant. valsituationen där du bestämmer vad du skall bära med dig. Om begränsningen på dina resurser inte bara är tillgången eller din ekonomi, utan rent konkret "skall jag slänga några facklor och ransoner för att kunna packa ned mer av drakskatten", ja då börjar det brännas.
 
Last edited:

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
jag har nog aldrig spelat med resurstärningar faktiskt men min första reaktion var att det var väldigt smart. men sen tänkte jag lite såhär: antingen är resurshantering inget man tycker är viktigt eller kul och då kan man lika gärna göra som @Måns och bara göra så att resurserna tar slut när det passar och/eller är spännande. eller så är resurshantering nåt som är viktigt och man absolut vill ha med och då undrar jag om en abstraktion som resurstärningar är rätt för spelet? tänker att dom som gillar den typen av spel gillar att bokföra resurserna också? eller är jag helt ute och cyklar? jag själv gillar mest spel där ammunitionen tar slut som en konsekvens av ett misslyckat slag eller nåt så jag är ju absolut i den första gruppen som helst struntar i det helt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Och då hamnar man så klart i den eviga frågan "bör en person som bara skjutit en pil behöva slå på samma vilkor som någon som skjutit 10 pilar"?
Ja, och svaret på den frågan beror på spelet, alltså vad som passar rent mekaniskt och tematiskt. Resurstärningar är ju, som jag ser det, ett sätt att hantera resurser som har någon slags betydelse i spelet utan att tynga ner eller tråka ut spelarna med bokföring.

Det är väl typ så Blod och Bly funkar va? Fast du inte har just en resurstärning
Ja. I Blod & bly triggas förbrukning av ammunition av ett visst tärningresultat. Däremot är själva resurserna fasta enheter. Eftersom spelet enbart använder T6 blev det enklast så.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
antingen är resurshantering inget man tycker är viktigt eller kul [...] eller så är resurshantering nåt som är viktigt och man absolut vill ha med...
Du är något på spåren där. Resurstärningar passar såklart inte för den som struntar i resurser, och inte heller för den som gillar bokföring. För mig som ogillar bokföring men spelar spel där resurser har betydelse är resurstärningar dock en utmärkt lösning. Förutsatt då att de görs rätt. Att slå en extra tärning för varje avlossade pil är, för att citera ett folkkärt gammalt barnprogram, "fel, fel, fel!".
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Här kommer lite mer kul statistik från mitt script:
Risken att slå...
under eller lika med 10 slag är 0.57%
under eller lika med 20 slag är 10.51%
under eller lika med 30 slag är 32.85%
under eller lika med 40 slag är 56.87%
under eller lika med 50 slag är 75.04%
under eller lika med 60 slag är 86.3%
under eller lika med 70 slag är 93.06%
under eller lika med 80 slag är 96.69%
under eller lika med 90 slag är 98.56%
under eller lika med 100 slag är 99.42%
 
Top