angående resurstärningar

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Ska man vara på gränsen och nitiskt bokföra resurserna (eller ha regler för om de tar slut) bör man också ta med andra saker tycker jag.
- Vapen och rustningsvård.
- Näring/vitaminer i den medhavda provianten.
- Tarmhälsa/tarmfunktion/bakterieflora
- Sterilisering/omläggning av sår.
- Preventivmedel/veneriska sjukdomar
- Antal underkläder/ombyten och framförallt torktider.

Det känns viktigare än om man har 6 eller 8 pilar kvar i kogret.

//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Ska man vara på gränsen och nitiskt bokföra resurserna (eller ha regler för om de tar slut) bör man också ta med andra saker tycker jag.
Varför måste det vara allt eller inget? Varför kan man inte få vara lite så där mellanmjölksnitisk?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det har funkat bra i min spelgrupp.

Att hålla koll på hur många pilar man har och hur många man sköt under stridens lopp är det iaf ingen som gör i min spelgrupp och att sitta och stryka pil efter pil ifrån rollformuläret varje gång man skjuter mitt i en strid är bara tidskrävande och hindrar flow .

Det blir ofta efter stridens att ok Kalle hur många pilar sköt du öhhh jag minns inte 5-6 kanske öhhhh .

Det är mycket enklare att efter stridens lopp rullar Kalle en resurstärning i det tysta och ser utfallet av den resurstärningen och så får Kalle sköta det själv i det tysta.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Du menar nog den här? Den du länkade handlar bara om bärförmåga...

Några av de längre ned på sidan jag länkade kombinerar de två storheterna, vilket påminner mig om en annan sak som kan göra resurshantering intressant. valsituationen där du bestämmer vad du skall bära med dig. Om begränsningen på dina resurser inte bara är tillgången eller din ekonomi, utan rent konkret "skall jag slänga några facklor och ransoner för att kunna packa ned mer av drakskatten", ja då börjar det brännas.
Tja, kanske, men jag menade att den första posten delvis (genom taggen) länkade till den andra.

En sak till, för övrigt: när jag tänker på saken finns det ju tillfällen där resurstärningar är det mindre abstraherande, mer diegetiska/realistiska alternativet, nämligen när resursen är okänd. Batteriladdning, till exempel, eller ammunition efter att ha skjutit obegränsad automateld. Eller faktiskt hälsa eller magipoäng: men vet inte exakt hur illa skadad man är och hur mycket mer stryk man kan tänkas ta, eller hur mycket mentala resurser man har kvar att spendera. Det behöver förstås inte hanteras genom exakt resurstärningar, men det kan vara värt med något mer abstrakt resonemang än ett tydligt värde som går ner.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag har aldrig brytt mig ett smack om resurser tidigare men har börjat göra det nu av den enkla anledningen att jag har börjat intressera mig för hexcrawl. Sådana blir snabbt ointressanta som utmaningar om inte resurser är en faktor.
I ett annat spel, som bygger på andra premisser, räknar jag inte resurser alls.

jag själv gillar mest spel där ammunitionen tar slut som en konsekvens av ett misslyckat slag eller nåt så jag är ju absolut i den första gruppen som helst struntar i det helt.
Det skulle kunna vara en intressant lösning att skippa resurstärningar helt och knyta all resurshantering till fummel, men det är lättare att implementera för ammunition än för mat helt klart.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Precis som lemuren har jag heller egentligen aldrig bryt mig om att ha koll på resurser utan dom har tagit slut när det är dramatiskt korrekt att dom skall ta slut eller om spelaren fummlar.. ok du fummlade du har slut på kulor i magasinet.

Enda gången jag bryr mig om resurser är i postapokalypsscenarion/överlevarscenarion där det är viktigt att hålla koll på resurser.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag fortsätter det omåttligt populära inslaget "sannolikhet för resurstärningar" här med en liten graf.
Det som är intressant här är att resurstärningarna inte är så oförutsägbara som man kan tro.
Grafen visar alltså hur många slag (nedre axeln) du kan slå om du har en t12 innan resursen är slut. Den röda stapeln är % chans.

resurst_sannolikhet.jpg

Edit: jag är kass på excel och ser att den understa stapeln börjar på 1 men att den borde börja på 5. Så man får plussa på 5 på nedre stapeln för att få det riktiga värdet.
 
Last edited:

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det skulle kunna vara en intressant lösning att skippa resurstärningar helt och knyta all resurshantering till fummel, men det är lättare att implementera för ammunition än för mat helt klart.
ja iaf om man inte har nån sorts slag för att resa, men har man det (tex stigvana, vildmarksvana, orientering, navigation osv) borde det gå att använda samma mekanik där.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,897
Location
The Culture
Jo, jag kom på en sak som stör mig med resurstärningar så som de är implementerade i Svärdets sång. (Hur det är i Black Hack vet jag inte.)

Det är att skalan inte är linjär. Att öka från 1T10 till 1T12 är en betydligt större ökning än att öka från 1T8 till 1T10, som i sin tur är en betydligt större ökning än från 1T6 till 1T8 etc. Så blir det när man ska slå tärningen och minska resursen med en tärningsstorlek om man slår en 1:a. Jag skulle trivas mer med ett system där man alltid slår samma tärning, men då skulle det ju inte längre vara resurstärningar, utan bara resurspoäng eller något.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jo, jag kom på en sak som stör mig med resurstärningar så som de är implementerade i Svärdets sång. (Hur det är i Black Hack vet jag inte.)

Det är att skalan inte är linjär. Att öka från 1T10 till 1T12 är en betydligt större ökning än att öka från 1T8 till 1T10, som i sin tur är en betydligt större ökning än från 1T6 till 1T8 etc. Så blir det när man ska slå tärningen och minska resursen med en tärningsstorlek om man slår en 1:a. Jag skulle trivas mer med ett system där man alltid slår samma tärning, men då skulle det ju inte längre vara resurstärningar, utan bara resurspoäng eller något.
Det är inte en tokig ide... att du alltid slår t6 men att dina resurspoäng sjunker om du slår 1. Det är ganska rimligt faktiskt.
Jag har också reagerat på det, att om du köper resurser och betalar en kostnad per resurstärnings-snäpp, så blir varje ny nivå liksom mer prisvärd än den förra...
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Har inte Mouseritter ett sådant system. Kommer inte ihåg var de skrev att de tagit systemet ifrån.

Men en resurs som mat/ facklor har "tre resurspoäng" och då slår en T6 när du använt dem "en stund". Om du slår 1 eller 2 så har du använt upp en resurs

(Sitter på jobbet och skriver från minnet)

Tror också jag sett ett system som använder resurs-Hitpoints och ett värde du skall slå mot där kvaliten skiljer sig åt.

Mat i form av
okokt kött (1 resurspoäng och om du slår 1,2 eller 3 på en T6 så förlorar du en resurs) ... (dvs stor risk för att det härsknar)
lembas (5 resurspoäng och du måste slå 1 på två T6 innan en resurs förloras) ... (du kommer klara dig länge om du inte som hobbit äter allt på en gång)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jag skulle trivas mer med ett system där man alltid slår samma tärning, men då skulle det ju inte längre vara resurstärningar, utan bara resurspoäng eller något.
Tja... jag vet inte? Säg att man har 3T6 mat, men man slår bara 1T6 per person som käkar. på en 1:a tar den tärnignen slut och förvinner.

Så har ni 3T6 mat och 3 pers äter slår man alla tre tärningar, och alla tärnignar som slår 1 plockas bort permanent. Det blir väl typ samma sak, men enhetlig tärning?

Annars, om det är storleken på tärningen som ändras så är ju T12i resurstärning egentligen samma sak som att säga att man har 1T4+1T6+1T8+1T10+1T12, men att du alltid slår den högsta tärningen tills den tar slut.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Den viktiga frågan är dock precis som i tråden om brytvärde.

1. Är det kul?
2. Tillför det något?

Mina svar är
1. Nej tyvärr inte
2a Ja, det kan ge en "stress" att fixa äventyret innan det är för sent. En nödvändig tidsbegränsning, utan att vara arbiträrt från SL
2b som SL ger det också ett annat sätt att skada rollpersonerna eller gruppen utan att påverka "hitpoints". Dvs ett sätt att regelmässigt beskriva det man ser i filmer. Hjälten tar stryk i början av filmen för att sedan resa sig och kämpa tillbaka.

Det vore "scenmässigt" kul att RP är trötta och slitna när de väl når sitt mål och måste då kämpa vs att de kommer fram rena och utvilade.
Dock kan jag inte få det till att vara roligt i spel. Det blir bara tråkig administration, eller att folk är sura över att maten inte räckte trots att de köpte den dyrt.
Tror att det går att knyta mot spelarnas agens och deras handlingsfrihet.
Lite grann som fängelsediskussionen i en annan tråd. Dvs en fängelsescen låter kul, men är svår att få till på ett kul sätt. Player agens är ju begränsat i en sådan scen.
Samma sak med mat. Ni har slut på mat, ni måste jaga för att överleva. ......men men...vi ville ju bara grottkräla idag ju!.....typ ;)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,897
Location
The Culture
Det är inte en tokig ide... att du alltid slår t6 men att dina resurspoäng sjunker om du slår 1. Det är ganska rimligt faktiskt.
Jag har också reagerat på det, att om du köper resurser och betalar en kostnad per resurstärnings-snäpp, så blir varje ny nivå liksom mer prisvärd än den förra...
Ja, det öppnar också möjlighet för andra typer av specialregler. Normalt kanske man slår 1T6 för att se om maten minskar, men när du reser i en tropisk regnskog slår du 1T3 eftersom värmen gör att maten ruttnar och överallt finns det insekter och svampsporer som kan förvandla den färskaste lembaskaka till en osmaklig klump av larver eller mycel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Oberäkneligt. Vi spelade Alien en gång, där en rollpersons rymddräkt fick slut på syre andra rundan hen använde den för att spelaren rullade en hel näve ettor. Det blev väldigt konstigt, eftersom de undersökt dräkterna noga i förväg, och gjorde att den spelaren mest störde sig på systemet och tappade sin inlevelse. Gambler's fallacy är på riktigt, trots allt. Jo, du kan visst slå en till etta...
Jag har också spelat Alien och en likanande sak hände oss där. Men för oss blev effekten ascool "shit, luften är nästan slut vafan... Typiskt Weyland-Yutani att skicka sån här skit".

Jag börjar nästan luta åt att detta är den ultimata lösningen, av följande anledningar:
  • Det skapar en linjär sannolikhetskurva för resursers varaktighet
  • Det blir enklare för SL att säga saker som "ni hittar 2 resurspoäng proviant"
  • Det kan skapa paniksituationer i stil med "vad tusan, all mat har möglat!"
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jo, jag kom på en sak som stör mig med resurstärningar så som de är implementerade i Svärdets sång. (Hur det är i Black Hack vet jag inte.) Det är att skalan inte är linjär.
Skalan är samma i Black Hack. Jag tyckte att det kändes märkligt till en början men vande mig snabbt. Det gäller att inte analysera så mycket utan bara rulla med.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har också spelat Alien och en likanande sak hände oss där. Men för oss blev effekten ascool "shit, luften är nästan slut vafan... Typiskt Weyland-Yutani att skicka sån här skit".
I one-shots i allmänhet och i Alien RPG i synnerhet, kan jag se ett stort värde i resurstärningar. Då kan det bli den häftiga reaktion som du beskriver. Men spelarna lär inte vara lika översvallande positiva andra, tredje eller fjärde gången det händer. Väldigt mycket tärningsrullande för extremt begränsad nytta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Jag har också spelat Alien och en likanande sak hände oss där. Men för oss blev effekten ascool "shit, luften är nästan slut vafan... Typiskt Weyland-Yutani att skicka sån här skit".
För just den här spelaren blev det antiklimaktiskt. Jag tror det handlade mycket om situationen dock. De hade precis blivit förrådda av en rollperson. De drabbades av svår panik, någon av dem blev skadad, och det var med nöd och näppe de alls fick tag i dräkter innan de sedan blev isolerade utanför skeppet fullt medvetna om att alla ingångar var låsta, bevakade, eller både och.

Att utan förvarning sedan ha noll syre var alldeles för slumpartat för att riktigt tillföra någonting, särskilt som den här spelarens rollperson faktiskt var rymdnissen i gruppen som rentav "kollat dräkterna" tidigare, även om inte det kollandet hade något praktiskt regeltekniskt syfte. De hade liksom klarat rymddräktssituationen och hade redan en begränsning av att de befann sig isolerade utanför skeppet. Att slaget blev ettor var mest bara dråpligt.

Jag gillade inte den där scenen i Alien, men det handlade framförallt om omständigheterna som rådde. Tärningsslag är ju inte medvetna om några omständigheter. Därför blir valet av mekaniker väldigt viktigt, och att du tappar syre fortare med en full syretank (för det är sannolikare att slå ettor) skapar en dynamik i Alien som gör att prylar lätt känns som silvertejpad bråte. Weyland-Yutani är liksom inte spännande för att "haha! där fick ni, ni hade en kass syretub", utan för att Burke (W-Y:s avatar) låser dörren efter sig när han smiter och försöker fånga Newt och Ripley i samma rum som ett par ansiktskramare. Elaka saker med ett mänskligt ansikte. Girighet, falskhet, och profithunger. Och vi hade precis byggt upp för det.

Hela resursgrejen påverkas av flera andra saker också, som ju är närmast filosofiska val:

- Om resurser kan ta slut när som helst på grund av ett tärningsslag så riskerar resurserna att kännas mindre "äkta" för en del spelare. Idén om vad som är på riktigt eller inte i fiktionen, som ofta dyker upp i diskussioner här på wrnu.
- Abstrakta resurser går per definition inte att ta fasta på. Om ni hittar ett fordon med tvåtaktsmotor, kan ni tanka den med samma Bränsle som ni också tankade dieseltrucken med tidigare? Enda sättet blir att abstrahera allt även åt andra hållet. Ett Fordon tankas med Bränsle.
- Det gör att samtalet blir mer abstrakt kring resurserna. Så, vi hittade två resurspoäng proviant... Men om jag är vegetarian då? Kan jag äta provianten? Alla pilar är Pilar.

Om målet var att utrustningen i Alien skall kännas som silvertejpad bråte så har det ju lyckats, i slutänden. Om det räcker att Fordon tankas med Bränsle så är det ju perfekt att göra så. Varje spel kräver sina lösningar.

Att Alien kan bli antiklimaktiskt för en del spelare är ju inte samma sak som att det blir det per definition.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
- Abstrakta resurser går per definition inte att ta fasta på. Om ni hittar ett fordon med tvåtaktsmotor, kan ni tanka den med samma Bränsle som ni också tankade dieseltrucken med tidigare? Enda sättet blir att abstrahera allt även åt andra hållet. Ett Fordon tankas med Bränsle.
- Det gör att samtalet blir mer abstrakt kring resurserna. Så, vi hittade två resurspoäng proviant... Men om jag är vegetarian då? Kan jag äta provianten? Alla pilar är Pilar.
Jag förstår att det kan bli såhär men jag tycker samtidigt det är tecken på mechanics first-spelande och inget som måste bli bara för att vissa saker abstraheras. Om man helt enkelt inte beskriver det som ”två resurspoäng proviant” utan snarare som vad det faktiskt är i fiktionen blir det väl inget problem tänker jag?
 
Top