angående resurstärningar

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Korvgubben tog bara kontanter, och det hade du inga på dig. När du vill köpa slottet behöver du ett lån, och det visar sig att personen på banken som du pratar med är din gamla klasskompis som glatt beviljar det.

Jo, jag håller egentligen med om att resultaten kan bli konstiga. Jag har inte läst reglerna för Alien, men jag skulle nog anse att man inte behöver slå några slag för syre eller andra resurser så länge allt är lugnt och på rutin -- då har man tid att se till att tuberna och magasinen är fyllda. Men så fort skiten träffar fläkten gäller andra regler. När xenomorfen tittar fram bakom hörnet tömmer någon hela magasinet rakt i väggen i panik, och någon annan snubblar och river upp syreslangen till rymddräkten så luften töms. Till exempel.
Min huvudsakliga invändning mot resurstärningar är dock varken att de kan ge konstiga resultat eller kräver att SL hittar på saker, utan att de löser ett problem som inte existerar. Så svårt är det inte all hålla reda på pilar, mat och facklor, och inte heller är det särskilt tråkigt. I mina ögon, då.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Del 1. Du vill köpa korv den 3 maj, min ditt pengaslag var extremt dåligt, du har inte råd. Den 4 maj år ett slott till salu, du slår jättebra och har råd att köpa ett slott!

Del 2. Spelarna var jättenoga med att köpa varma kläder och mat inför sin polarexpedition. Men, ack! Pelle slår genast 01, kläderna är plötsligt dåliga eller maten slut på dag 1, och SL får snabbt hitta på en korkad anledning.
Låter som exempel från dåligt byggda system. Min erfarenhet av resurstärningar är att de fungerar som en opålitlig nedräkning med slag vid väl valda tillfällen och en stegvis minskning tärning för tärning. Resurserna kommer förr eller senare att ta slut men du vet inte exakt när. Det har, i mitt tycke, två positiva effekter. 1) Man slipper bokföring som jag upplever som tråkig. 2) Det blir spännande att se hur länge resurserna faktiskt räcker. Så för mig omvandlar resurstärningar något tråkigt till något spännande, men för den som gillar bokföring faller det såklart.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Att vänta är väl en lite annan grej än att slå tärning? Ska man dra den parallellen känner jag att det snarare är att stå i kön till Atmosfear, och när man kommer fram får man veta att man inte får åka, utan får ställa sig sist i kön och försöka igen.
Fast, händer detta verkligen när folk spelar rollspel? Jag har aldrig varit med om det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Låter som exempel från dåligt byggda system. Min erfarenhet av resurstärningar är att de fungerar som en opålitlig nedräkning med slag vid väl valda tillfällen och en stegvis minskning tärning för tärning. Resurserna kommer förr eller senare att ta slut men du vet inte exakt när. Det har, i mitt tycke, två positiva effekter. 1) Man slipper bokföring som jag upplever som tråkig. 2) Det blir spännande att se hur länge resurserna faktiskt räcker. Så för mig omvandlar resurstärningar något tråkigt till något spännande, men för den som gillar bokföring faller det såklart.
Jag är lite chockad över just du inte gillar bokföring :gremgrin:. (Som innehavare av enskild firma älskar jag så klart bokföring).

Min enda konkreta erfarenhet av ett sånt här system kommer från Svavelvinter, vars pengasystem jag tyckte gav mycket konstiga utfall.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag är lite chokad över just du inte gillar bokföring :gremgrin:. (Som innehavare av enskild firma älskar jag så klart bokföring).

Min enda konkreta erfarenhet av ett sånt här system kommer från Svavelvinter, vars pengasystem jag tyckte gav mycket konstiga utfall.
Alltså, jag gillar bokföring men inte i rollspel. Inte ens när jag spelar OSR, där resurshantering ofta ses som en central grej, tycker jag att det är kul att räkna pinnar. Resurstärningar löser det för mig. Visst, det kan bli lite märkligt ibland, men inte värre än när reaktionsslaget visar att demonkultens medlemmar är mycket vänligt inställda till rollpersonerna.

Svavelvinter-rollspelet har jag noll koll på men det du skriver får mig att tänka att just regelmekaniker med resurstärningar inte är ligans starka sida. Både Svärdets sång och Alien har ju kommit fram som tveksamma exempel tidigare i tråden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Ett stridssystem där "inget händer" är ett alternativ tycker jag är dålig design, precis som ett brädspel som har en "hoppa över ett drag"-mekanik. Slöseri med tid och entusiasm.
Håller helt med! Kan tycka strid är kul, men då måste något stå på spel. Om inget står på spel tröttnar jag ganska fort. Långrandiga filmer med halvtimmar av explosioner får mig att zona ut totalt. Lite samma sak.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Det blir spännande att se hur länge resurserna faktiskt räcker.
+1 på detta. Det rimmar dessutom bättre med hur jag upplever resurser den verkliga världen. Jag brukade exempelvis feströka för länge sedan och hade sällan koll på exakt antal cigaretter i mitt paket. Plötsligt tog dom slut bara.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Visst, det kan bli lite märkligt ibland, men inte värre än när reaktionsslaget visar att demonkultens medlemmar är mycket vänligt inställda till rollpersonerna.
Ja, jag tänkte också på det, men för mig finns det en viktigt skillnad här - reaktionsslaget har inget på rollpersonerna och deras resurser att göra.

Svavelvinter-rollspelet har jag noll koll på men det du skriver får mig att tänka att just regelmekaniker med resurstärningar inte är ligans starka sida. Både Svärdets sång och Alien har ju kommit fram som tveksamma exempel tidigare i tråden.
Det låter som en rimlig slutsats.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Fast jag är i Tricilve, och alla korvgubbarna fick samtidigt slut på korv? Also, tio minuter senare hade jag råd med en häst ...
Att slå slag för att ha råd med grejer är lite wonky, det håller jag med om. Där ser jag hellre en riktlinje isf, att du har en credit rating som en guide för SL, angående vad din RP kan köpa på stående fot.
Men det är skillnad på det och hur länge provianten räcker tycker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Fast jag är i Tricilve, och alla korvgubbarna fick samtidigt slut på korv?
Varför måste de ha fått slut på korv samtidigt? Det kan ha skett gradvis under dagen/veckan och när du kom så var den slut. Eller så hade alla korvgubbar stängd på grund av ecoli eller nått. Eller ett kungligt beslut (minns inte, hade Tricilve en kung?) om att det inte får säljas korv på söndagar. Eller så är det en personlig vendetta från alla korvgubbar mot dig personligen, vilket är anledningen till att din kamrat kunde köpa en korv tio minuter senare.

Jag menar, hur förklarar du annars att du inte kunde köpa en korv, men kunde köpa en häst? =)

Jag spelar lite djävulens advokat här, eftersom jag också har svårt för resurstärningar överlag, och för pengar i synnerhet. Men det händer till och från att det blir att köra med dem, och i de lägena tycker jag det är viktigt att man inte låser sig vid en allt för snäv betydelse av den tärning (som att tärningen endast visar hur många pengar du har i plånboken vid varje givet tillfälle) utan ser till en bredare förklaring av resultatet, och den förklaringen kan ligga utanför din rollperson.

En resurstärning för pengar motsvarar inte din personliga rikedom, utan din personliga möjlighet att köpa en önskad vara vid varje givet tillfälle. Och den personliga möjligheten kan påverkas av faktorer som ligger utanför din rollperson. Man får hitta rimligheten i fiktionen, om den inte erbjuds av reglerna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
En resurstärning för pengar motsvarar inte din personliga rikedom, utan din personliga möjlighet att köpa en önskad vara vid varje givet tillfälle. Och den personliga möjligheten kan påverkas av faktorer som ligger utanför din rollperson. Man får hitta rimligheten i fiktionen, om den inte erbjuds av reglerna.
Eller så kollar man bara vad som står i rutan som heter GM på rollforumläret ...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Jag tycker att det kan kännas så när man slår ett lyckat attackslag som ger en rejäl mängd skada, sen pareras den attacken och sen är rundan över.
Fast, det var ju exakt det jag ville visa med mitt exempel. Visst, slår man bara tärningarna och låter dem ramla ur handen som dammtrasor och inte bryr sig om vad det kan innebära i fiktionen, och upprepar runda efter runda, så blir det ju supertråkigt. Precis som om man skulle låta allt som har med resurser att göra avgöras av ett slag. Men min fråga var alltså, är detta representativt för hur folk spelar? För jag är väldigt sällan med om det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Eller så kollar man bara vad som står i rutan som heter GM på rollforumläret ...
I vilket fall SL (höll på att skriva GM, men insåg i sista sekund att det var onödigt förvirrande =D) behöver lista ut ifall det finns korv att köpa där du är. Finns korv överhuvudtaget som koncept i spelvärlden? Hur mycket kostar en korv? I kombination med all bokföring du varit tvungen att göra fram tills dess för att ens ha den där siffran i rutan som heter GM på rollformuläret.

En resurtärning har abstraherat bort nästan allt det där, och man måste komma ihåg att även den där rutan med GM är en abstraktion i sig. Resurstärningen har bara dragit det ett steg längre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
...och man måste komma ihåg att även den där rutan med GM är en abstraktion i sig.
Är den verkligen det? Om min RP har 5 GM i sin börs så är det ju exakt vad hen har. Sedan är fantasyrollspel överlag onödigt anakronistiska när det gäller monetär ekonomi, så man gör det betydligt krångligare för sig än vad man behöver.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Ja, jag tänkte också på det, men för mig finns det en viktigt skillnad här - reaktionsslaget har inget på rollpersonerna och deras resurser att göra.
Ptja, på nåt sätt har väl ändå reaktionsslaget med rollpersonernas utseende och uppförande att göra. Min egentliga poäng var dock att slumpen kan leda till märkliga resultat, och även om det inte alltid är lätt tycker jag att man ska försöka bejaka dem hellre än att surna till. Always look on the bright side liksom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Är den verkligen det?
Absolut! Du gör antagligen ingen åtskillnad på olika sorters guldmynt, eller värdeminskningen på grund av gulddammet som skavs av från att mynten skramlat runt i din börs i en vecka. Köpte du ens en penningpung när du köpte utrustning, och hur många mynt har du egentligen i den? Hur ofta har du köpt en ny penningpung för att den gamla nötts ut av den kopiösa mängd pengar du släpat runt på i den?

Allt det här (och mer ändå) är så klart väääääääääääldigt rimligt att man skippar! Jag lekte ett tag med tanken på att införa flera olika sorter av alla mynt (Från olika länder och tidsåldrar) efter att ha tittat på en dokumentär, där alla mynt var värda olika mycket... det slutade med att jag kastade tärningar på mig själv för att jag kunde få för mig något så puckat. Det var inte ens särskilt länge sen så jag kan inte ens skylla på att jag var ung och blåögd.

Men så gått som alla regler i rollspel är på ett eller annat sätt en abstraktion på ett eller annat sätt (jag hade varit lite mer bestämd, men jag är säker på att nån skulle dra upp ett rollspel som innehåller typ vanliga matematiska räkneregler i så fall =D). Jag har absolut en gräns för när jag personligen tycker att man abstraherat tillräckligt, och pengar som resurstärning ligger lite bortom den gränsen. Men jag har svårt att klandra folk som vill abstrahera _liiiite_till.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Absolut! Du gör antagligen ingen åtskillnad på olika sorters guldmynt, eller värdeminskningen på grund av gulddammet som skavs av från att mynten skramlat runt i din börs i en vecka. Köpte du ens en penningpung när du köpte utrustning, och hur många mynt har du egentligen i den? Hur ofta har du köpt en ny penningpung för att den gamla nötts ut av den kopiösa mängd pengar du släpat runt på i den?

Allt det här (och mer ändå) är så klart väääääääääääldigt rimligt att man skippar! Jag lekte ett tag med tanken på att införa flera olika sorter av alla mynt (Från olika länder och tidsåldrar) efter att ha tittat på en dokumentär, där alla mynt var värda olika mycket... det slutade med att jag kastade tärningar på mig själv för att jag kunde få för mig något så puckat. Det var inte ens särskilt länge sen så jag kan inte ens skylla på att jag var ung och blåögd.

Men så gått som alla regler i rollspel är på ett eller annat sätt en abstraktion på ett eller annat sätt (jag hade varit lite mer bestämd, men jag är säker på att nån skulle dra upp ett rollspel som innehåller typ vanliga matematiska räkneregler i så fall =D). Jag har absolut en gräns för när jag personligen tycker att man abstraherat tillräckligt, och pengar som resurstärning ligger lite bortom den gränsen. Men jag har svårt att klandra folk som vill abstrahera _liiiite_till.
Du spelar alltså inte Eon... :) Men visst, reductio ad absurdum visserligen...
 
Top