Andor säsong 2

Minimoni

Homelander
Lite intressant att se en massa Star Wars fans (online då alltså) sparka bakut åt scenen med Bix och den äckliga officeren.... för att det får imperiet att framstå som för onda/det är orealistiskt?

View attachment 23705

Meanwhile, Star wars anno 1983...

Det har rätt länge pågått en slags "Empire did nothing wrong"/"Clean empire myth" i Star Wars fandomen, delvis ironiskt, men tydligen mer oironiskt än jag först hade gissat när en snubbe som uppenbarligen är ett stort fan av Star wars (han har egen youtube-kanal dedikerad till ämnet) inte kan föreställa sig att organistationen som utför folkmord typ varannan torsdag inte skulle ha ett problem med sexuellt våld som politiskt vapen.
Jag gillar ofta Star Wars Theory, men i den här frågan har han enligt mig fel. Klart som fan att imperiet begår alla krigsbrott som finns och jag tyckte det var intressant på ett samtidigt vidrigt sätt, att se vad ondska är när en normal person utsätts för det i Star Wars. För varje folkmord imperiet begått så har de samtidigt begått betydligt fler våldtäkter och jag tyckte det sköttes bra i Andor. Det visar just på den mer jordnära ondska som imperiet är kapabel till.

Jag tyckte samtidigt att scenen där det nästan sker, självklart var väldigt obehaglig. Men den passade den stil som Andor berättas genom. Det som Star Wars Theory säger, att Darth Vader aldrig skulle tolerera våldtäkter är för mig helt vansinnigt. Anakin dödade som bekant barn, en hel klan av Tusken Raiders och var en hustrumisshandlare…

Minimoni

Homelander
Har nu sett avsnitt 4-6 och jag är så grymt nöjd över hur jävla bra det är! Jag förstår att den här typen av Star Wars kommer fortsätta att sticka i ögonen på en del, irritera ännu fler och en del kommer hata det. Men framförallt är det en typ av Star Wars som är annorlunda och bra på det den försöker göra. Min fru är helt ointresserad av Star Wars, hon har säkert sett något avsnitt av Ahsoka och lite annat men har inget större intresse alls och hon gillar verkligen Andor. Andor är den enda serien i Star Wars universumet som jag skulle rekommendera någon som aldrig sett Star Wars att faktiskt se. Jag är med andra ord så nöjd man kan bli så långt!

Gutte

Warrior
Gillade man de första 3 så gillar man det här också inte så konstigt när det är så välgjort.

Tycker om att vi ser rebellerna pressade av sina egna brister. De oerfarna blir utnyttjade av båda sidorna. 2 av de mer erfarna agenterna slits i mellan det privata och upproret på olika sätt. Saw har en fler än en skruv lös.

Utöver det känns corusant som en växande ballong som smäller vilken sekund som helst. Var Andors och Bix personliga hämnd det som gör att den exploderar?

Mundo

Myrmidon
Utöver det känns corusant som en växande ballong som smäller vilken sekund som helst. Var Andors och Bix personliga hämnd det som gör att den exploderar?
Det vore otroligt poetiskt om så vore fallet, då Luthens hela strategi från början har varit att reducera sina soldater till att sluta vara individer, att sluta tycka om varandra, att sluta ha förhållanden med varandra.

Bifur

Veteran
Var Andors och Bix personliga hämnd det som gör att den exploderar?
Det vore otroligt poetiskt om så vore fallet, då Luthens hela strategi från början har varit att reducera sina soldater till att sluta vara individer, att sluta tycka om varandra, att sluta ha förhållanden med varandra.
Om det nu var så. Jag tolkade deras sista scen i lägenheten som att det kom ett nytt uppdrag som Luthen. Det vill säga, han satte upp det, även om det också blev personligt.

Mundo

Myrmidon
Om det nu var så. Jag tolkade deras sista scen i lägenheten som att det kom ett nytt uppdrag som Luthen. Det vill säga, han satte upp det, även om det också blev personligt.
Det skulle gå hand i hand med hans kommentar om Ghorman, hur en "högstatus" och rik planet skulle brinna väldigt ljust om den gick upp i eld.

Gutte

Warrior
Både Luthien och ISB vill att det ska hända något på Ghorman och sedan använda det på sitt sätt.

Jag tänkte att Luthiens problem på hemmaplan verkar vara att han börjar då problem att hantera alla bollar han har i luften och att Bix och Andors initiativ kanske röjer honom. Det kan alltid vara att det sanktionerat men jag har svårt att tro det. Nu blir det väl ett årshopp till så jag tvivlar till att det leder till något vilket är lite synd.

Minimoni

Homelander
Så tolkade jag det också, ett sätt att hålla Andor nöjd genom att få Bix att må mindre dåligt och göra upp med sina demoner. Samtidigt så förstörs ett av imperiets nyaste sätt att förhöra och tortera upprorsmakare och rebeller. För Luthen är det en vinst oavsett.