Andor säsong 2

Minimoni

Homelander
Lite intressant att se en massa Star Wars fans (online då alltså) sparka bakut åt scenen med Bix och den äckliga officeren.... för att det får imperiet att framstå som för onda/det är orealistiskt?

View attachment 23705

Meanwhile, Star wars anno 1983...

Det har rätt länge pågått en slags "Empire did nothing wrong"/"Clean empire myth" i Star Wars fandomen, delvis ironiskt, men tydligen mer oironiskt än jag först hade gissat när en snubbe som uppenbarligen är ett stort fan av Star wars (han har egen youtube-kanal dedikerad till ämnet) inte kan föreställa sig att organistationen som utför folkmord typ varannan torsdag inte skulle ha ett problem med sexuellt våld som politiskt vapen.
Jag gillar ofta Star Wars Theory, men i den här frågan har han enligt mig fel. Klart som fan att imperiet begår alla krigsbrott som finns och jag tyckte det var intressant på ett samtidigt vidrigt sätt, att se vad ondska är när en normal person utsätts för det i Star Wars. För varje folkmord imperiet begått så har de samtidigt begått betydligt fler våldtäkter och jag tyckte det sköttes bra i Andor. Det visar just på den mer jordnära ondska som imperiet är kapabel till.

Jag tyckte samtidigt att scenen där det nästan sker, självklart var väldigt obehaglig. Men den passade den stil som Andor berättas genom. Det som Star Wars Theory säger, att Darth Vader aldrig skulle tolerera våldtäkter är för mig helt vansinnigt. Anakin dödade som bekant barn, en hel klan av Tusken Raiders och var en hustrumisshandlare…