Ond bråd död said:Men vi kan ju inte veta något om Gardells tankeprocess egentligen, så det känns fel att dra några slutsatser om han har eller inte har en skev bild av islam utifrån ett skämt på twitter.
Edit: Själv tror jag det första jag tänker på, när nån nämner islam, är araber.
Etepete said:Mitt "skämt" går alltså ut på följande:
Amish är en kristen sekt. Deras (manliga) medlemmar har, bland annat, skägg.
Movember är kampanjen för män att inte raka sin mustash under November till stöd för prostatacancer.
Så skämtet är skägg - skägg.
Jorosåatte. Hadde du bara sagt amish från början så hade den kopplingen inte varit något problem alls. För min del, då.Etepete said:Och min poäng är att kopplingen från Påsk till de obskyra Amish hade vi aldrig förstått,
Etepete said:men kopplingen mellan Ramadan och Burka...
Arfert said:Burkan får en för stor betydelse eftersom så många vill skydda den i media.
Etepete said:Recca said:eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.
För mig är koppling påsk/amish uppenbar. Även om den är lite sämmre än burka/Ramadan eftersom jag ser påsken även som en judisk högtid. Är dock inte helt säker på att jag har rätt i det.Etepete said:Amsihbiten funkar kanske, men folk hade inte förståt insteget "Vadå Amish, vad har Amish med påsk att göra." Möjligen fungerar dina associationsprocesser annorlunda än dina. Då tror jag inte vi kommer mycket längre.
Etepete said:Förstår att du hade haft enklare att första inlägget om jag fått stavningen rätt. Ber om ursäkt för detta. Jag försöker kommunicera så tydligt jag kan.
Vitulv said:Skojar du eller har du inte tillbringat en sekund i sociala medier de senaste fem åren? Vartannat hån mot kristendomen (och ja, de svämmar över i flödena) baseras på att kristna är typ kreationister eller Phelpsanhängare.
Vitulv said:Etepete said:Recca said:eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.
Skojar du eller har du inte tillbringat en sekund i sociala medier de senaste fem åren? Vartannat hån mot kristendomen (och ja, de svämmar över i flödena) baseras på att kristna är typ kreationister eller Phelpsanhängare.
Just nu, i den västerländska världens viktigaste mediala landskap, är min uppfattning att kristendomen är den helt överlägset mest angripna religionen.
Det stör mig dock inte att kristendomen angrips, jag önskar bara att islam och judendomen kunde få samma behandling utan att folk tävlar i om att få fördömma den skojfriske.
Etepete said:Mitt "skämt" går alltså ut på följande:
Amish är en kristen sekt. Deras (manliga) medlemmar har, bland annat, skägg.
Movember är kampanjen för män att inte raka sin mustash under November till stöd för prostatacancer.
Så skämtet är skägg - skägg.
Och min poäng är att kopplingen från Påsk till de obskyra Amish hade vi aldrig förstått, men kopplingen mellan Ramadan och Burka greppar vi direkt, eftersom vi västerlänningar har en skev bild av Islam, som hakar upp sig på burkor, självmodsbombande och hedersvåld. Om kristna fringegrupper ägnar sig åt liknande ting (amishskägg, bokbränning och våld mot bögar t.ex.) så ser vi väldigt sällen det som ett problem med kristendomen, utan med just de knäppgökarna.
Därför tycker jag att det är lite knepigt att koppla direkt från Ramadan till Burka.
Rymdhamster said:I det här fallet är det endast relevant om Gardell är en av dem =)
Arfert said:Jag är för halvtaskiga och plumpa skämt om alla religioner. Inkl islam. Alla religioner mår bra av att lära sig ödmjukhet. Och det där "sparka nedåt"-argumentet som förekommer ibland ger jag inget för. Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.
Rymdhamster said:Nä, det håller jag inte riktigt med om. Just för att jag inte någonstans i det jag har läst har sett honom säga att alla muslimer har burkor, eller ens något i närheten av det.
Det här känns mer som att folk har hittat på något som han skulle ha kunnat säga och nu anklagar honom för det.
Är det att sprida fördomar att säga att det finns muslimer som bär burka? Det tycker jag inte.