Nekromanti Ambulerande tält - Roligt eller stötande?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Etepete said:
Arfert said:
Rymdhamster said:
Etepete said:
Problemet är kopplingen ”apropos ramadan = burkor"
Se ovan.
Jag är för halvtaskiga och plumpa skämt om alla religioner. Inkl islam. Alla religioner mår bra av att lära sig ödmjukhet. Och det där "sparka nedåt"-argumentet som förekommer ibland ger jag inget för. Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.
Som jag skrivit ovan handlar inte detta om religion utan om fördommar mot människor. Att man generaliserar så grovt om Islam att burka ses som "typiskt muslimskt" är inte en attack på religionsfrihet eller religiösa värden, utan ett sätt att bygga en fördom om muslimer.
Jag såg inte nånstans att Gardell sa att burka är typiskt muslimskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Recca said:
Etepete said:
Recca said:
eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.
Nu ser det lite ut som ordbajseri. Dessutom tillskriver du Gardell en sadistisk plan som syftar att förstärka fördomar.

Vidare är väl burka knappast "islams" mest extrema uttryck? Det är dels ett kulturellt uttryck som uppenbarligen har en stark grund i Islam. Dels inte särdeles extremt heller på en skala av extremism under rubriken 'Islam med förknippade kulturer'.
Nummer ett har jag verkligen inte påstått och tror inte heller. Möjligen tanklös eller lite lat.

Nummer två håller jag verkligen inte med om. Att skärma av sig fullständigt sådär är, för mig extremt. Givetvis har det en stark grund i islam. Amish har en stark grund i kristendom
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Ah, jag missade din förklaring ovan. Då förstår jag vad du menar med hamishskägg. Typ skepparkrans, tror jag det heter på svenska. Förstår inte riktigt novemberreferensen, däremot.

Jag ser dock inte varför enda kopplingen är grova generaliseringar. Det är ju inte sant.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Ond bråd död said:
Att associera är inte att generallisera
Nej, men vissa associationer fungerar bara genom generalisation. Alltså, man måste ha en ganska skev bild av islam om det första man tänker på är burka. Det är en skev bild som tyvärr är ganska vanlig i vårt samhälle.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Rymdhamster said:
Jag ser dock inte varför enda kopplingen är grova generaliseringar. Det är ju inte sant.
På vilket sätt är det inte sannt? Burka är ett fringefenomen inom islam ung. Som amish och de skägg amish traditionellt bär (ansiktsbehåring, därför movember) också de fringefenomen
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Etepete said:
Arfert said:
Rymdhamster said:
Etepete said:
Problemet är kopplingen ”apropos ramadan = burkor"
Se ovan.
Jag är för halvtaskiga och plumpa skämt om alla religioner. Inkl islam. Alla religioner mår bra av att lära sig ödmjukhet. Och det där "sparka nedåt"-argumentet som förekommer ibland ger jag inget för. Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.
Som jag skrivit ovan handlar inte detta om religion utan om fördommar mot människor. Att man generaliserar så grovt om Islam att burka ses som "typiskt muslimskt" är inte en attack på religionsfrihet eller religiösa värden, utan ett sätt att bygga en fördom om muslimer.
Frågan är dock:
Hur många människor i västvärlden som inte är muslimer använder burka? Använder alla muslimska kvinnor burka? Nej, men om någon använder burka kan man nog med väldigt stor säkerhet kunna utgå från att personen i fråga faktiskt är muslim. Vare sig det är "kulturellt" utövande eller rent religiöst. Det är helt legitimt att sammankoppla ett plagg med en religion om det stora majoriteten som bär plagget i vår världsdel bär det just för att visa tillhörighet till religionen i fråga. Annars blir det hela bara relativistiskt dravel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Etepete said:
Ond bråd död said:
Att associera är inte att generallisera
Nej, men vissa associationer fungerar bara genom generalisation. Alltså, man måste ha en ganska skev bild av islam om det första man tänker på är burka. Det är en skev bild som tyvärr är ganska vanlig i vårt samhälle.
Vad "det första man tänker på"? Varför behöver burka vara det första man tänker på för att kunna dra kopplingen? Man behöver sannerligen inte se på saken på det sättet för att Gardells skämt ska funka.

Det enda som behövs är att man vet att burka är en sak som förekommer inom islam. Precis som man behöver veta att Allah är vad muslimer kallar sin gud för.

Resten är ju endast ett sätt att föra samtalsämnet vidare från en sak till en annan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Arfert said:
Jag såg inte nånstans att Gardell sa att burka är typiskt muslimskt.
Se min konversation med Rymdhamster och OBD - det är alltså den omedelbara kopplingen Ramadan - Burka jag reagerar på
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Rymdhamster said:
Det är det här min kommentar om "jag såg en kvinna i burka" handlar om. Vem har sagt att burka är typiskt muslimskt?
Skulle du fråga folk skulle de flesta förmodligen svara just det. Folk tror att burka är något muslimer ofta bär men ingen annan. Det må vara en fördom, men grejen med fördomar är att folk som tror på dem inte fattar det.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Etepete said:
Rymdhamster said:
Jag ser dock inte varför enda kopplingen är grova generaliseringar. Det är ju inte sant.
På vilket sätt är det inte sannt? Burka är ett fringefenomen inom islam ung. Som amish och de skägg amish traditionellt bär (ansiktsbehåring, därför movember) också de fringefenomen
Se nedan, eller ovan härifrån. Eller va fasen, läs det näst senaste jag postade (det här inräcknat) :gremlaugh:

Jag kopplar fortfarande inte skägggrejen. Du har skrivit movember ett par gånger nu. Först trodde jag det var en felstavning av november, men att du upprepar den får mig att misstänka att det är något annat?

Och vad är islam ung och vad är deras koppling till nuvarande diskussion?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Übereil said:
Rymdhamster said:
Det är det här min kommentar om "jag såg en kvinna i burka" handlar om. Vem har sagt att burka är typiskt muslimskt?
Skulle du fråga folk skulle de flesta förmodligen svara just det. Folk tror att burka är något muslimer ofta bär men ingen annan. Det må vara en fördom, men grejen med fördomar är att folk som tror på dem inte fattar det.

Übereil
I det här fallet är det endast relevant om Gardell är en av dem =)

Bär andra än muslimer burkor? I någon utsträckning att tala om, alltså?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Burka behöver ju inte vara det första man tänker på bara för att man associerar det ena till det andra. Det handlar om vad man råkar ha i huvudet just för stunden. I det här fallet skulle jag nog tro att Gardell skulle skriva sitt skämt och väljer att börja meningen "Apropå ramadan", just eftersom det är aktuellt då(väl?).

Men vi kan ju inte veta något om Gardells tankeprocess egentligen, så det känns fel att dra några slutsatser om han har eller inte har en skev bild av islam utifrån ett skämt på twitter.

Edit: Själv tror jag det första jag tänker på, när nån nämner islam, är araber.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Mitt "skämt" går alltså ut på följande:

Amish är en kristen sekt. Deras (manliga) medlemmar har, bland annat, skägg.

Movember är kampanjen för män att inte raka sin mustash under November till stöd för prostatacancer.

Så skämtet är skägg - skägg.

Och min poäng är att kopplingen från Påsk till de obskyra Amish hade vi aldrig förstått, men kopplingen mellan Ramadan och Burka greppar vi direkt, eftersom vi västerlänningar har en skev bild av Islam, som hakar upp sig på burkor, självmodsbombande och hedersvåld. Om kristna fringegrupper ägnar sig åt liknande ting (amishskägg, bokbränning och våld mot bögar t.ex.) så ser vi väldigt sällen det som ett problem med kristendomen, utan med just de knäppgökarna.

Därför tycker jag att det är lite knepigt att koppla direkt från Ramadan till Burka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Arfert said:
Om du undrar varför jag reagerar på detta hänvisar jag till, typ, resten av diskussionen. I korthet - för att skämtet skall fungera måste publiken ha en skev bild av Islam där burka är ett av de mer utmärkande dragen
 
Top