Nekromanti Ambulerande tält - Roligt eller stötande?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Recca said:
Du säger ju det. Men bara för att en liten liten liten del av Sveriges befolkning väljer att bära slöja för att det är snyggt och trendigt så betyder det inte att det överallt i världen där det bärs slöja hit och dit görs av samma anledning.
För det första är det inte bara i Sverige. Vi är ingen superb bastion av allt som är Fint och Gott. Eller ja, vi är rätt bra, det håller jag med om, men vi är knappast ensamma. Klart det finns andra länder som kör motsvarande race.

Och vad i hela friden har fått dig att tro att jag säger att det "görs av samma anledning" överallt i världen där det bärs slöja? Det är ju precis tvärtom jag sagt. Att slöja INTE alltid bärs av samma anledning överallt. Har jag varit otydlig?

EDIT: Några andra saker jag inte sagt:
- Alla som bär slöja är glada och fria.
- Slöja är aldrig ett förtrycksmedel.
- De som bär slöja frivilligt är ungefär lika många som de som tvingas bära sådana plagg.
- Det finns ingen anledning att kritisera de som tvingar kvinnor att bära slöja, och ingen anledning att motverka kulturer där avsaknad av hijab eller liknande anses tyda på att man "ber om det".
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Du säger ju det. Men bara för att en liten liten liten del av Sveriges befolkning väljer att bära slöja för att det är snyggt och trendigt så betyder det inte att det överallt i världen där det bärs slöja hit och dit görs av samma anledning.
För det första är det inte bara i Sverige. Vi är ingen superb bastion av allt som är Fint och Gott. Eller ja, vi är rätt bra, det håller jag med om, men vi är knappast ensamma. Klart det finns andra länder som kör motsvarande race.
Umm... Hur är det ett svar på det jag skrev? Det du skrev var: "Ibland är det så Ibland inte"
Det var det jag svarade på. Jag försökte inte kvantitativt räkna på alla muslimer i Europa och i resten av världen. Och eftersom du sitter och drar dig med uttryck som "ibland inte men ibland" så tycker jag inte att du ska vara den som hytter med stora pekpinnen mot världskartan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag själv är väldigt kluven till slöjan då jag är smått förälskad i Islams estetik men samtidigt kan se problemen med plagget. Recca, du ger dock enligt mig väldigt goda exempel här och jag håller med dig om att plaggets funktion tråkigt nog är att mannen skall äga kvinnans sexualitet. För jag tror mig förstå att det är vad du menar?

Slöjan är inte ensamt plagg att utöva den här funktionen, men det är ett plagg som gör detta på ett väldigt tydligt sätt.


Med vänlig hälsning, Minimoni
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Jag önskar att alla kunde välja själva om de bar slöja eller ej. Nu är det ju inte så och det är ju något jag tycker vi ska vara väldigt medvetna om.
Men du går med på att det finns de som kan välja, och gör det?

För det är allt jag vill få fram, liksom. Att ibland är det problematisakt, när folk inte kan välja. Ibland är det inte problematiskt, eftersom folk kan välja. Ibland är det bra, ibland dåligt.

Ibland är slöjan uttryck för förtryck. Ibland är den inte det. Samma symbol har flera olika betydelser beroende på kontext.

Inte svårare än så.
Jaha, var det så enkelt? :gremsmile:

Du har ju rätt förstås, absolut. Men vad betyder det att inhysa allt i de absolut vagaste termerna som "ibland" eller "kan hända"? Det betyder ingenting som inte alla redan vet. Om det är din ståndpunkt... Ja, alltså det är ju lite som att argumentera för att glass är kallt, eller att påstå att jorden är rund eller nåt.

Du reducerar frågan lite till att handla om detta. Men visst, vi kan utgå från att du har rätt här. Det finns ingen motsättning mellan mina argument och det du påvisar här ovan.

Att jag menar att slöjan är en symbol för patriarkalt förtryck betyder inte att den inte också kan vara symbol för frigörelse i teorin. Den kan dock aldrig övertas som detta, enligt mig eftersom den fortfarande är ett symptom på en djup orättvisa. Såtillvida då att inte orättvisan utplånas, vilket vi typ talade om lite innan. Som ett slavuppror i amerikanska södern eller något i den stilen, som långt senare slutar i att de svarta erövrar ordet neger. Eller att homosexuella erövrar ordet bög.

Hijab-aktionen känns inte bra, för mig. Men jag kan förstå den också, då F! har fått mycket kritik för att de just kritiserar det förtryck som hijaben är en symbol för och det har gjort att många muslimska kvinnor ser sig som osynliggjorda av den organisation som borde arbeta för deras rättigheter.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
MiniMoni said:
Jag själv är väldigt kluven till slöjan då jag är smått förälskad i Islams estetik men samtidigt kan se problemen med plagget. Recca, du ger dock enligt mig väldigt goda exempel här och jag håller med dig om att plaggets funktion tråkigt nog är att mannen skall äga kvinnans sexualitet. För jag tror mig förstå att det är vad du menar?

Slöjan är inte ensamt plagg att utöva den här funktionen, men det är ett plagg som gör detta på ett väldigt tydligt sätt.


Med vänlig hälsning, Minimoni
Precis rätt uppfattat. Fast jag kan ha snurrat till det lite eller varit otydlig eller så, krank verkar tycka det åtminstone.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
krank said:
Bör kanske nämnas att "kritiken kommer till stor del från muslimska kvinnor" och "en stor del av muslimska kvinnor kommer med kritik" är två helt skilda saker. Det finns muslimska kvinnor som gillat aktionen också. I mina ögon blir det alldeles för lätt att "muslimska kvinnor" behandlas och talas om som en homogen grupp som gillar eller inte gillar saker, är eller inte är tvingade att bära niqab/hijab/etc.
Jag har för mig initiativet till aktionen togs av ett par muslimska kvinnor, till och med. Men jag gissar egentligen bara utifrån vad de heter och lite runtfaktorer.

Übereil, som känner att det här var relevant för 50 inlägg sen
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Burka Avenger!

Pakistans nya, animerade superhjältinna: Burka Avenger. Med böcker och pennor och maskerad i en svart burka slåss hon mot män som vill stänga ner Pakistans flickskolor.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XahbqLdCVhE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/XahbqLdCVhE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vill du veta mer? Läs då även denna artikel.

På temat burkans symbolik, alltså.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Re: Burka Avenger!

Schysst! Jag har hört talas om henne, men jag hade inte sett ett avsnitt tidigare. Fett!

Tangentiellt: Jag blev förvånad över att Urdu hade lika mycket engelska låneord som Hindi. Min förutfattade bild var att även moderna låneord skulle komma främst från arabiskan, men tji fick jag.
 
Top