Nekromanti Amatörfilosofisk diskussion

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Äh, Zen är blaj. Man skall inte vara "ett grässtrå som böjer sig efter vinden", ty det är ju bara att ge upp inför omständigheterna. Vad man ska göra, det är att styra omständigheterna.
Varför?

Föreställningar såsom sant, falskt, rätt, fel osv. ifrågasätts och ersätts med ett dynamiskt tänkande där statiska världföreställningar av nyss nämnda slag inte förekommer. Istället ligger fokus på att vara i nuet och aldrig tappa närvaron.

Den som utsläckt alla begär, all strävan och livsrörelse, ernår redan här nirvana.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Fast någonstans ifrån kommer ju den lustan... Antingen från biologiska eller sociala/kulturella faktorer. Du kanske är extra trött, sovit konstigt, du kanske fikar med någon som tar två koppar, du kanske är törstig... någonstans kommer impulsen ifrån.
Men vi säger att jag inte är trött, inte fikar, inte är törstig. Jag sitter i ett rum och ska välja hur många koppar jag ska dricka. Om jag en dag väljer en kopp, och en annan två, är det inte då bara min vilja som bestämmer?
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Hur vet vi att det jag känner när jag påstår att jag känner "lycka" är det minsta relaterat till det du känner? Egentligen?
Det vet vi inte med säkerhet. Men jag tror att ett sådant antagande inte är alltför långsökt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den som utsläckt alla begär, all strävan och livsrörelse, ernår redan här nirvana.
Bleh. Rörelse är bra. Den mänskliga hjärnan vill bli stimulerad, äga begär, få sträva och engagera sig i en livsrörelse. Inte bara är det genetiskt betingat, utan vi har det också att tacka för alla vår civilisations framsteg. Läs Mihaly Csikszentmihalyi's Flow, så ser du bra belägg för att det är en viss balans mellan "för lätt" och "för svårt" som är att föredra: En lagom utmaning, så att vi känner oss stimulerade och som ger oss känslan av att inneha kontroll, samtidigt som vi också känner hur vi utvecklas och att vi därför gör något meningsfullt.

Zen förordar introspektion, att sluta sig inåt. Det får ens tankar att stagnera.
Jag förordar att man istället ska öppna sig utåt, samspela med andra människor, lyssna på dem, och söka förståelse med dem. Det utvecklar en och ger en nya infallsvinklar på mycket mer behjälpliga sätt.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Mmm, håller med dig här.

Zen kör på mindfulness, men det är bara ena delen av kakan. Jag gillar flow, det är grymt!

Om man kan uppnå båda tillstånd (vid olika tillfällen förstås) i sitt liv så är man kungen!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag känner att jag borde säga nåt i den här tråden, även om jag inte är så intresserad av diskussionerna om tillkrångling och Zen.

Jag filosoferar för att det är kul.

Det intressantaste tankarna jag har just nu är om språket. Jag läste wittgenstein och tyckte han var en cool kille. Antagligen har jag inte fattat särskilt mycket av vad han ville säga men lite inspiration har det get mig.

När man filosoferar så använder man sig av ord, ord som man inte riktigt har definierat. "Fri vilja" tex, vad menar vi när vi säger så? Vad är viljan fri från? För mig så kan viljan bara vara helt fri om den inte alls påverkas av nånting, så som humör, kemisk blandning i hjärnan, kulturella preferenser osv. Om jag väljer att dricka två kaffe istället för en, som exemplet var tidigare, så är det antingen grundat i min tillfälliga situation, hur sugen jag är eller något annat skäl som kan finnas. Om min vilja verkligen var fri så skulle det inte finnas några skäl och mitt val var i så fall helt slumpmässigt. Jag kan inte se att det finns något mellan läge mellan slump och vilja.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
-Jag tycker hela zen-diskussionen är totalt nonsens.
Ni som har diskuterat har haft helt olika definitioner och associationer kring ordet.

-Jag kan inte heller definiera zen, jag ser det som att zen per definition inte går att definiera. Det referensen refererar till är inte särskiljt från någonting annat.

-Men själva ordet zen brukar översättas till 'meditaion', jag vet inte om det är en bra eller dålig översättning, tycker inte det sägar särskilt mycket bara. Men man kan ju tala som saker som är associerade med zen, som zen-övning, zen-filosofi, zen-litteratur eller vad det nu kan vara.

-Saker som jag inte kan associera med zen:
"chilla och ta det lugnt"
"Jesus"

"harmonisk" ordet refererar till nägonting väldigt abstrakt och generellt. Kan inte uttala mig tillfredställande.

-"ge upp inför omständigheterna." vs. "styra omständigheterna": Detta får jag inte ihop, jag tycker jag inte är motsatser, utan de hör ihop. Att "ge upp inför omständigheterna" kan jag se som en synonym till att vara fokuserad på,och att acceptera omständigheterna, vilkeet jag ser som en förutsättning för att "styra omständigheterna".

"ett grässtrå som böjer sig efter vinden":
Rising verkar tolka det som att det har med något slags betéendemönster att göra. Jag ser det som att det metaforen syftar till, ligger närmare:

"Genom att förorda effektivitet och framgång i att uppnå ens önskemål, så ökar chansen för världen att formas efter dess egen natur. Inte genom missförstånd, dåliga kalkyler, ovetskap, fördomar eller antaganden på lösa grunder, och inte genom irrationella utslag av rädsla, passion eller ilska. Världen kan fortfarande bli helt uppfuckad, men då blir den det för att världen helt enkelt är uppfuckad till sin natur. Men om vi fortsätter som vi gör nu, då kommer en massa saker fortsätta att gå åt helvete på grund av misstag som skulle kunnat undvikas."

"Den som utsläckt alla begär, all strävan och livsrörelse, ernår redan här nirvana."

"Zen förordar introspektion, att sluta sig inåt. Det får ens tankar att stagnera."
-Håller absolut inte med. Jag ser det ner som att man rengör sin 'omnispektionslins'

"Jag förordar att man istället ska öppna sig utåt, samspela med andra människor, lyssna på dem, och söka förståelse med dem. Det utvecklar en och ger en nya infallsvinklar på mycket mer behjälpliga sätt."
-

Ähm, nu börjar jag lessna på att skriva, solen skiner ute och jag vill inte sitta och uggla, ska bada...

Men det jag ville illustrera är det vilseledande i diskussionen, och jag tycker att nästan precis tvärtom risings påståenden, allt som han räknade upp som 'bra' associerar jag till zen, och inte tvärt om.

De mest igenkänningsbara zen-utövarna var:
Kinesiska krigarmunkar(shaolin) och krigaradel (samurajer). Personer som var inriktade på att styra saker.

Zen har alltid haft en nära koppling till,speciellt japanska stridskonster. Där man strävar efter att uppnå flow('zen'?) i rörelse.

Jag ser heller ingen klar gräns mellan zen/flow, jag tycker de nästan är synonymer...

Nu orkar jag inte skriva mer på detta menlösa nonsensinlägg, utan jag vill ut och bada.

Jo, förresten jag sysslade med zazen för massa år sedan. Nägra resultat av övningen var att jag fick väldigt lätt att hamna i flowtillstånd under dagarna. Jag tycker det inte är helt orimligt att påstå att zazen är ett arbetsätt eller medod för att anpassa sinneskroppen för hamna i flowtillstånd.
På samma sätt som vetenskaplig arbetsätt inte har ett vetenskapligt innehåll i sig, utan är mer en metod.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Så här känner jag mig lite just nu...


Nu ska jag göra ett försök att svara, fast jag kanske borde vänta på krank. Å andra sidan sa han i början att han egentligen inte skulle svara alls, så skitsamma.

Jag vill gå ännu längre i experimentet, tänk dig en maskin som har ett program som generar en siffra när du trycker på en knapp: 1 eller 2. Detta är antalet kaffekoppar. Programmet kan först se ut som:

If knapptryck
Then 1

eller

If knapptryck
Then 50% chans 1, 50% chans 2

Dvs kommer vara hyfsat förutsägbart. Tänk dig sedan att man lägger in en massa variabler som hur mycket kaffe den drack igår, vad den fick för övrig input av kaffet, och en hel massa bös. Byt ut datorn programmet är installerat i mot en hjärna, och byt ut sifferdisplayen mot en kropp kapabel att hälla upp en bestämd mängd koppar. Där har vi dig. Eller mig, för den delen. Att säga "om jag inte fikar, inte är trött, inte är törstig" skulle om man drar det till sin spets och lägger till "inte har någon åsikt om kaffe, inte har några minnen knutna till kaffe, osv" vara detsamma som "säg att jag har:
If knapptryck
Then 1
som hela min samlade intelligens".

Ok att människan är väldigt oförutsägbar i många fall, men jag tror stenhårt på att den följer en logik. Så länge ingen annan skrivit det jättejättekomplicerade programmet vi faktiskt har på ett sätt som får det att exakt idag välja 2 koppar, är det fortfarande du som bestämmer, och inte någon annan. Dock är det inte en "fri" vilja, för -om- du skulle kunna göra om experimentet med -exakt- samma förutsättningar, skulle du få samma resultat. Det kan du dock inte göra, eftersom bara minnet av förra experimentet räknas med i programmet nästa gång, och kanske väljer du 1 den här gången bara för att störa de som förrättar tankeexperimentet.

Om man nu ska ha en "fri" vilja måste man ha någonting som står helt utanför programmet. En programmerare som väljar att inte trycka på den vanliga knappen, utan istället skriver in en tvåa direkt i displayen. Om jag har koll på vad jag har sagt stämmer det jag säger för att fysikens lagar vad vi vet är sådana: en partikel med en viss position och hastighet kan bara hamna på en viss punkt en viss tid. En dator med ett visst program kan bara få ett visst resultat. Det som skulle stå utanför, och ge dig förmågan att fullständigt oberoende av allting välja två koppar för att du kände för det, skulle bryta mot fysikens lagar som vi känner dem idag.

Att tro på att sådant finns är dock helt ok, och är väl ungefär att jämföra med det väldigt många kallar att tro på någon sorts gud. Jag gör det inte, men jag säger inte att du automatiskt har fel, bara vad jag anser blir implikationerna av en sådan ståndpunkt.

Mina metaforer blandas hej friskt, men jag hoppas du förstår vad jag menade. Så det var inte "someone is wrong on the Internet", utan mer "someone on the Internet doesn't understand what I mean".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
En viktigare fråga: Är detta en intressant form av "frihet"?

Det är ju knappast vad Sartre pratar om när han pratar om "frihet", i alla fall.
 
Top