Nekromanti Alviska folken

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter).

:gremlaugh: Vad seriöst du tar en sådan här sak :gremsmirk:

Precis som det påpekats, "människa" är en ras, "man/kvinna" en genusbestämning som kan appliceras på alla tvåköniga raser. Jag hade inte för avsikt att låta "alv" innebära en manlig alv, utan snarare en alv utan bestämt kön.

Älva ger mig fel associationer så jag kommer inte använda ordet som du vill, men när du sökt statligt bidrag för din front så är jag säker på att du snart omvänt omvärlden till att bara associera älva till "kvinnlig alv". Då kan jag också ändra mig,

/RipperDoc
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter).

Precis som det påpekats, "människa" är en ras, "man/kvinna" en genusbestämning som kan appliceras på alla tvåköniga raser. Jag hade inte för avsikt att låta "alv" innebära en manlig alv, utan snarare en alv utan bestämt kön.
Med andra ord använder du ordet 'alvman' så fort du vill lyfta fram att det är en manlig alv som åsyftas? I mina kampanjer har det då alltid blivit dvärg-dvärgkvinna, troll-trollkvinna, tirak-tirakkvinna, alv-alvkvinna (älva), och hos alla andra spelledare jag spelat med också, för den delen. Jag betvivlar stark att det är annorlunda hos andra spelgrupper, och just därför vore smidiga kvinnliga genus på ovan nämnda folkslag befogade. Jag må vara blind, men vi har ett på alla vis motiverat genus i alvernas fall, och jag kan inte se några vettiga skäl, utöver ren konservatism och standard-fantasy-hjärntvätt, att inte använda det.

Om nu älvor är vad de är i DoD - vad kallar du en manlig sådan, egentligen? 'Älvaman' låter ganska idiotiskt i mitt tycke.

Jag tror du missförstår mig en aning, dessutom. Se följande inlägg, där jag åter försöker förklara vad jag menar med all önskvärd tydlighet. Alver är givetvis män och kvinnor som alla andra, men på samma sätt som det finns asharier och ashariskor så finns det alver och älvor.

- Ymir, är för övrigt fortfarande nyfiken på var Rippo fick grejen om elaka alver i fornnordisk mytologi ifrån
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter).

Vad är det för fel med att kalla det man och kvinna vare sig det rör sig om vanarer, tauper, bazirk, adasier eller vad du vill (och då givetvis inkluderat alver av alla stammar)?
Inget, egentligen, det gör man ju alltid. Du missförstår mig här - jag eftersträvar nationalitetsgenus, inget annat. Alltså, adasier/adasiska, mûhadin/mûhadinska, raunlänning/raunländska - alv/älva, med skillnaden att det senare i många fall används istället för 'man/kvinna' eftersom det är icke-människor som åsyftas. Så fort det börjar röra sig om icke-människor blir rasen nämnligen viktig på ett sätt som gör att dylika rasspecifika genus tenderar att användas framför man/kvinna, då man ofta vill/behöver lyfta fram att det är tex en alv man åsyftar och inte en människa. I alla spelgrupper jag spelat i säger man 'alv/alvkvinna', 'dvärg/dvärgkvinna', etc. Ingen säger 'alvman'. I det här fallet råkar jag tycka att alverna har alternativa genusböjelser som låter mycket bättre, och anser därför att de bör användas.

Ett exempel:
"Det är ett par thismalver som kommer mot dig, två män och en kvinna, åtföljda av en människokvinna. Männen lägger händerna på sina vapen medan kvinnorna avvaktar. Ett par meter ifrån dig stannar älvan upp och griper också hon efter svärdet. 'Halt', ropar hon med klar stämma, flankerad av en kamrat, medan människokvinnan väntar bakom den andra alven".

Förtydligar det vad jag egentligen menar?

Vad gör oss igentligen så säkra på att felya gör någon igentlig skillnad
Språkkapitlet i 'Alver: Förbannelsens folk'. Det finns uppenbarligen genus i felya.

Jag tycker det blir snabbt konstigt om man tar bort den överhängande klassifikationen som alla raser har.
En adsasisk kvinna, en adasisk man.
En alv, en älva? Nej hellre:
En alvisk man, en alvisk kvinna.
Nu är det du som är ute och cyklar. En adadisk man, en adasisk kvinna: Ja. En spansk man, en spansk kvinna: Ja. En alvisk man, en alviska kvinna: Ja. Jag har inte påstått att det skulle vara annorlunda. Men - där man säger 'en adasier, en adasiska' och 'en spanjor, en spanjorska' säger man 'en alv, en älva'. Varför skulle det senare, nationaliteternas och folkslagens genus, vara mer regelbundet i Mundana än i vår värld? (Det är det inte, se nedan). Betänk exemplen: Spanien - Spanjor/spanjorska, Frankrike - Fransman/fransyska, England - Engelsman/engelska, Sverige - Svensk/svenska, Nigeria - Nigerian/nigerianska (Afrikan), Sri Lanka - Lankes/lankesiska. Som du menar att det borde se ut i Mundana hade det alltså blivit Spanien - Spanier/Spanierska, Frankrikier/frankrikiska, Engländare/engländska, Alvier/alviska, etc. Nationalitetsbenämningar är inte så regelbundna, helt enkelt. Jämfört med fransman/fransyska låter alv/älva knappast orimligt, speciellt som a och ä ursprungligen är samma ljud - æ. (Æegir = Ägir, Æsir = Asar).

Jag tycker om alver men dom är inte så speciella att dom ska ensamma få ett egen ras/genus-terminologi.
Att många nationalitieter i vår egen värld alltså har en så kallad 'egen ras/genus-terminologi' bekräftade jag med all önskvärd tydlighet ovan. Detsamma gäller bevisligen Mundana. Tex säger man 'Mûhadin' om en man från Mûhad, inte 'Mûhadier'. En mûhadinsk kvinna blir däremot en mûhadinska. Vidare står det 'darken' på flera ställen i modulerna, inte 'darkenier', liksom 'taup', inte 'taupier'. Singularformer och genusformer av nationaliteter och folkslag är alltså allt annat än regelbunda, man tar det som låter bäst, och i fallet med alverna är det varken alv/alviska, alvman/alvkvinna, alv/alvinna eller dyl i mitt tycke. Alv och älva låter överlägset mycket bättre. Om du sedan fortfarande tror att det innebär att man inte kan kalla en älva för kvinna har du missförstått mig fullständigt.

Förvisso hade också dvärg/dvärgkvinna, tirak/tirakkvinna etc mått bra av snyggare rasspecifika genusböjelser, men dessa raser har jämfört med alver och älvor (kvinnliga alver, således) förekommit så pass sällan i mitt rollspelande att behovet aldrig på samma sätt har uppstått.

Jag tycker om alver men dom är inte så speciella att dom ska ensamma få ett egen ras/genus-terminologi.
Inte mer egen än Mûhadin/Mûhadinska jämfört med Soldier/Soldiska, som sagt. Vad en kvinnlig veddo egentligen kallas kan till exempel också vara värt en tanke.

Jag kan hålla med om att det låter ganska sött men det är att gå steget för långt enligt min bok.
Jo, jag går ju precis lika långt som Neogames redan har gjort genom att kalla manliga mûhadiner för just mûhadiner istället för mûhadier. Jag förmodar och hoppas att du missförstått mig någonstans på vägen, för annars är 'älva' som alviskt femininum ungefär att gå lika långt som att kalla en fransk kvinna för 'fransyska'. Och det går ju verkligen inte för sig, eller hur?

- Ymir, som för närvarande pluggar det förmodat genuslösa språket kinesiska, och fortsätter att ifrågasätta besynnerliga argument

PS: Jag föredrar översättare som söker bevara en vacker språkklang framför korrekthetsfetischister som översätter 'Rivendell' till 'Kleva däld' och 'Baggins' till 'Secker'. (Med 'e', inte 'ä', varvid man kan notera en plågsam anglifiering). Ohlmarks är måhända ingen mästare, men i mångt och mycket beundrar jag ändå hans arbete, och det återstår för min del att se om de nya översättarna förmår göra ett lika bra jobb.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Klargörande?

Kommer det en gång för alla exakt vad som avses med att Emrynn Losoi har för vana att ge kvinnor "ett nyp i baken". Med lite så kallad "postpubertal sexfascination" i bakhuvudet är det verkligen ett tvetydigt uttryck... :gremwink:

/Joel - Postpubertal
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Älvor? Johodå!

Vad jag inte förstår är varför man skulle associera mer med gamla folksagor vid just älvor. Isåfall tycker jag att alver(alfer) är ett minst lika dåligt ord, som likväl skulle kunna döpas om till alvman istället.

Jag är en Ja-sägare

...till älvor, alltså.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter).

Förvisso hade också dvärg/dvärgkvinna, tirak/tirakkvinna etc mått bra av snyggare rasspecifika genusböjelser
Precis, och att införa en officiell feminin genusböjning på alv är en mycket god början.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Så länge som den alviska stämningen bibehålls är jag nöjd. Helst skulle jag se att varenda bild från Förbannelsens folk fanns med i den nya modulen. Gärna också en stor del utav uppbyggnaden.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter).

Jag använder inte "alvman" stup i kvarten; oftast benämner man kön på andra sätt (han/hon ex.). Men säger jag "en alv" förutsätts det förstås inte att det är en manlig alv, precis som jag inte förutsätter kön på "en människa". Rent grammatiskt kan "älva" måhända vara bättre, och det är vackrare, men jag ser inte behovet.

Jag talar för övrigt bara om en egen användning av ordet "älva", och då behovet av den "ordning" du vill uppnå saknas, samtidigt som associationerna blir fel, så lär jag inte börja använda "älva". Du är välkommen att ändra på hur Neogames benämner kvinnliga alver, men det gör mig ingen större skillnad. Som jag dock skrev i förra inlägget; jag kommer förr eller senare också använda "älva" om det står överallt i alla böcker och om det är den rådande formen på exempelvis forumen. Som sagt, du är välkommen att gå i bräschen för denna folkrörelse :gremsmirk: (som du bevisligen redan gör). Det är dock inte mig du ska övertyga.

När det gäller manliga "älvor" så har jag ingen anledning att hitta något namn till dem, jag har aldrig behövt det. Kort sagt, jag har aldrig använt älvor överhuvudtaget i något av mitt spelande, och jag kan inte minnas att jag läst böcker med manliga älvor, åtminstone inte där de har behövt namnge dem på något sätt.

För ordningens skull borde du väl dessutom tänka på att "asharier" är en nationalitet, "vanar" ett folkslag och "människa" en "ras". Motsvarande för alver skulle kunna vara "alarinner", "léaram" och "alv". Eller? :gremgrin:

När det gäller de elaka alferna...att de var elaka var något jag drog till med, en association :gremwink:, och något som förmodligen kommer ur ett gäng fantasyböcker om vikingatiden. Mina argument byggde som tur vad inte på "alferna" och jag tar gladeligen tillbaka allt jag skrivit om dem i brist på dugligt källmaterial. My excuses!

/RipperDoc
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: Älvor? (Evighetsdebatten avslutas).

Okej, den här tråden börjar spåra ut. Du är uppenbart att vi två argumenterar preferens. Jag är fullt medveten om att jag gör det hoppas att du gör det också; men jag kommer inte att bli förvånad om du hävdar att du inte gör det. Jag skulle vilja gör dig uppmärksam på några av dina argument som inte riktigt håller vad det gäller genus, avledningar och dyl. eftersom jag har lite formell skolning i just detta område.

Innan jag börjar vill jag bara göra dig uppmärksam på att felya inte har något genus (enligt den felyagrammatik som finns på NeoGames hemsida). Dom har inte heller något tempus vilket i kombination blir fruktansvärt tufft (om man som jag är lite utav en språknörd...).

Jag erkänner gladeligen att jag missförstått dig en smula angående din användning av 'älva'. Tack! Nu verkar du mindre orimlig men jag har fortfarande problem med din användning av ordet.

Här kommer det:

mûhadier kontra mûhadiner:
Det finns regler inom det svensk språket som motarbetar diftonger, diftonger existerar givetvis i svenska och i de flesta språk men om det finns möjlighet så sätter man in en konsonant, en så kallad bindekonsonent för att bryta upp diftongen (i svenska). I detta fall bryts diftongen 'ie' upp men konsonanten 'n' eftersom 'n' överenstämmer med konsonanten 'd' (den tidigare konsonanten) i avseende på var i munnen dom bildas (i detta fall är de båda alveolara, dvs. de bildas med tungan mot tandvallen). Det finns alltså en hel hög med språkliga regler för hur man avleder ord i svenskan. Jag skulle vilja fokusera på avledning här, man bildar dessa två varianter från stammen (som härleds ur nationaliteten/rastillhörigheten). Det du föreslår är en stamförändring från alv- till älv- vilket är ovanligt. A och Ä kan tros vara lika men de skiljer sig ganska mycket rent fonetiskt. A är ett främre ljud och Ä är ett bakre ljud (pröva gärna...). Stamförändringar används ofta vid djur (och skulle kunna ses på av mig som lite nedsättande..) t.ex. hund - tik, tjur - ko, bagge - tacka. Jag skulle kunna tänka mig älva som förolämpning från en intellektuell dvärg eller likande (fast "din spetsörade slyna" är ju alltid att föredra :gremsmile: ).

För att förklara hela stamföränding bara hos djur lite bättre (som jag skrev i ämnet blir det här mitt sista inlägg här):
ManKvinnaSpanjor-øSpanjor-ska<- ingen stamförändring
HaneHonaBagg-eTack-a<- stamförändring

Med ras-/genusterminologi menade jag just förekomsten av stamförändingar (kanske skulle blivit mer teknisk från början...)

Singularformer och genusformer av nationaliteter och folkslag är alltså allt annat än regelbunda, man tar det som låter bäst...
Nej, definitivt inte, det finns ett utmärkt (om än lite komplext) regelverk som reglerar detta. Du bör fundera på varför det "låter bäst" och jämföra med hela 'mûhadier kontra mûhadiner' ovan.

Jämfört med fransman/fransyska låter alv/älva knappast orimligt, speciellt som a och ä ursprungligen är samma ljud - æ. (Æegir = Ägir, Æsir = Asar).
1: Jo, pga. stamförändringen.
2: Fornnordiskans svaga vokalsystem har utvecklats något och även om man kan spåra fram en entymologisk gemensam bakgrund på fonemnivå, ändrar det inte på det faktum att det inte är samma ljud nu.

Allt det bästa
/Marcus, språkteknolog vid Uppsala Universitet
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Tsigalah kommer på lite till saker...

Nu här jag tänkt lite nu vill jag givetvis ha lite mer om Alarinn också. Jag hoppas på 2 kapitel (Sunari och Alarinn) som fungerar som psuedo-moduler inom alvboken och ger samma info som en landsmodul gör (jmf. Consaber eller Asharien & Soldarn).

Sen ser jag gärna mer om politiken i Alarinn, vem är "talman" i husens råd? Om det finns en sådan. Mer om de största husen, vilka leder dom t.ex.

Mer om Henea: De största skogarna och de största stamarna däri. Henea i Kamor, i Rinya och på Takalorr. Mithera?

Mer utvecklat om alvboningar utanför Sunari & Alarinn. Helst med kartor!
Savias (kanske kommer med i Jagienboxen iofs...)
Järvskogen
Grevskapet Felosi

Smyg-alvfaschism hos Pyar? Finns det exklusiva pyargillen i människostäder? En pyarhandelsman som sett sina främsta konkurrenter dö av ålder 3 gånger om kan nog lätt få lätt nedvärderande åsikter om "de kortlivade".
Vad har samordningsrådet i Lim'alan vhic Sunraiye för agenda? Vilken makt och vilket inflytande projicerar dom till andra pyar (t.ex. sådana i höga poster i t.ex. Consaber eller Thalamur).

Sedan vill jag instämma med föregåede talare (Ceram) om att kapitlet "Den alviska mentaliteten" bör utökas och mer om alvisk psykologi bör läggas till.

Jag fyller på om jag skulle kommer på något mer...

/Marcus, som gärna skulle vilja se data på valduren i nya "Alver" eller i "Vilddjur & Bruksdjur".
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter).

Faktiskt så hade dvärgarna mått bra av en rasbenämning som inte utgår från människans syn på dem. "Dvärg" är ungefär som att benämna alver "spetsöron" i mitt tycke. Ungefär.

Vad kallar dvärgarna sig själva?

/Joel
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Faktiskt CJ...

... så behövs det mycket mer om Léaram, de är tokroliga.

Kom även ihåg att inte bara visa hur en "alvboning" ser ut; utan gör en Léaram bostad, ett kiriya näste, en sanari håla, ett pyar hus samt en henéa lya...

Vi vill se en riktigt maffig alvmodul...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter?).

Du är uppenbart att vi två argumenterar preferens. Jag är fullt medveten om att jag gör det hoppas att du gör det också; men jag kommer inte att bli förvånad om du hävdar att du inte gör det.
Bingo... :gremsmirk:

Innan jag börjar vill jag bara göra dig uppmärksam på att felya inte har något genus (enligt den felyagrammatik som finns på NeoGames hemsida).
Jag är historiker, inte lingvist, men de böjer ju lärarbegreppet olika beroende på om mentorn var man eller kvinna, tex?

Nej, definitivt inte, det finns ett utmärkt (om än lite komplext) regelverk som reglerar detta.
Och hur förklarar det då engelsman-engelska, fransman-fransyska? Inte alls, förmodar jag? Som alv-älva, då.


Alv-älva må vara en stamförändring jämfört med fransman-fransyska, men jag ser inte varför det är ett problem, egentligen. Begreppet kan mycket väl vara mycket ålderdomligt, och att älva är femininum för alv rent historiskt och mytologiskt, åtminstone, trodde jag att jag bevisat med all önskvärd tydlighet. Eller är det det du försöker förneka?

Vi har ett utmärkt femininum för alv som härrör direkt från vår egen kulturhistoria. Det må vara ett ålderdomligt eller folkloristiskt tillkrånglat begrepp med en ovanlig stamändring, men det ter sig i mina ögon som ett föga starkt argument för att skrota det.

- Ymir, har inga fina akademiska titlar att skryta med, bara kulturhistoriska kunskaper
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Sunari och Alarinn

Nu här jag tänkt lite nu vill jag givetvis ha lite mer om Alarinn också. Jag hoppas på 2 kapitel (Sunari och Alarinn) som fungerar som psuedo-moduler inom alvboken och ger samma info som en landsmodul gör (jmf. Consaber eller Asharien & Soldarn).
Eftersom Alarinn har diplomatisk status som självständigt land så kom det med i Geografica Mundana* (om Takalorr verkligen har den statusen vetefasen). Sunari har det iaf inte, och fick därför inte vara med. Så man får tänka på att informationsdjupet i Alarinn- respektive Sunarikapitlena i nya Alver får låtas variera.

* Från början var det tänkt att Kraggbergen och Raunaslätterna skulle vara med i Geografica i egenskap av geografiska områden. De klassades om som kultursfärer (inte riktigt rätt ord) och skall därför komma i Barbarer & människofolk.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Inga genus i Felya. (Naug har gjort "ri-sörch")

"Jag är historiker, inte lingvist, men de böjer ju lärarbegreppet olika beroende på om mentorn var man eller kvinna, tex? "

Nepps.
För det första så är det olika ord för lärare och mentor. På sidan 52 i alvboken (rutan med titlar) så kan man tydligt se att ordet för lärare är valian, vilket inte korresponderar med dom fraserna som finnes på sidan 54.

... är min mentor
... sarikvi' sheldiv avo' (manlig mentor)

... är min mentor
... sarikvi' visnavi' avo' (kvinnlig mentor)


Om man tittar på första mening i andra stycket under listan med pronomen i denna grammatiska fil, så finner man meningen "Det finns inget grammatiskt genus i felya."
Då kan man fråga säga varför det är olika ord för manlig och kvinnlig mentor?

Ja, av samma anledning som för att det är olika ord på mor och far. Bara för att ett språk är genuslöst så betyder inte det att det inte finns några ord för de olika könen.


"Men varför har dom olika ord för någonting så konstigt som mentorer då?"

För att orden för mentor, härstammar från ordet för far och ordet för mor.
Om du kikar i den felya-svenska ordlistan så kommer du finna följande.

visna = mor
sarik = far

visna sheldiv = mentor (kvinnlig)
sarik sheldiv = mentor (manlig)

Orden för mentor härstammar alltså från orden på mor och far och betyder egentligen andremor och andrefar. Sheldiv betyder nämligen 'andre' med det gamla pentala räknesystemet. (Shel betyder 2 enl. sidan 50 i alvboken och man lägget på suffixet -div för att göra ordningstal enligt grammatiken.

Frågor på det? :gremwink:


/Naug, som vanligtvis inte diggar språk men just nu blev det roligt
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Sunari och Alarinn

* Från början var det tänkt att Kraggbergen och Raunaslätterna skulle vara med i Geografica i egenskap av geografiska områden. De klassades om som kultursfärer (inte riktigt rätt ord) och skall därför komma i Barbarer & människofolk.
Och Kamor...?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Sunari och Alarinn

Lägg till 'bland annat'. Kamor var säkert påtänkt, särskilt som området finns i Mundana (boken).
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Hej!
Hmmm, jag ser att de flesta redan sagt mer än nog om allt som borde tas upp, men jag kan ändå inte hindra mig om att lägga in en liten del som borde ges plats i boken.

Jag tycker att viktigaste Alver-modulen ska ha är just Alven, hur ser en alvs mentalitet ut? Detta är heal byggklossen i kultur-, samhäll-, uppträdande-systemet. Jag anser att just detta är av ytterst vikt att ge plats.

Det svåra med att skriva om detta är att man måste ha med så många aspekter, man måste t ahänsyn till kulturens påverkan till tankemönster men även hr andra kulturer kan ha påverkat och allt annat som påverkar det alviska sinnet.

Detta kommer att hjälpa framförallt hur man gestaltar en alv, både som SLP och som RP, det är ju just detta som är viktigast när det gäller att ge ut en alv-modul, hur ska du som spelare spela en alv, hur ska du bete dig i ett sällskap gentemot personer från adnra raser och hur beter du dig mor andra alver. JAg vet att detta kan tyckas vara saker som är lätta och självklara att förstå, som alv gillar du inte Tiraker och Dvärgar du tycker människor är jobbiga och självupptagna, m.m. Men jag vill få fram hur just du som spelare bör tänka när du ska gestalta en alv, jag skulle vilja ha mer ingående beskrivinig av exakt vad deras karaktärsdrag står för, på vilka plan de är hedersamma inte bara att de är hedersamma.

Usch, jag ser nu att jag blivit lite flummig här, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Många av dessa faktorerna har redan tagist upp men jag vill samla dessa tankar till ett eget kapitel. Hoppas ni tar mina tankar i betraktande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Älvor? (Evighetsdebatten fortsätter). Lite OT

Hallå!

Ymir, som för närvarande pluggar det förmodat genuslösa språket kinesiska
Vilken dialekt? Mig veterligen så skiljer sig dialekterna ganska markant. Och finns det egentligen något språk som heter kinesiska? Borde inte det vara flera språk? Tex Mandarin, kantonesiska och manchuriska? Finns säkert fler.

Angående den riktiga debatten så stämmer jag in i JA sägarnas kör. Det borde heta Älva då det inte bara gör språket smidigare utan för att Älva också låter betydligt sötare!

Tzimisce
 
Top